محورهای پروتکل بهداشتی برای بازگشایی مساجد/ به اقامه نماز اکتفا و از وعظ و خطابه پرهیز شود

حجت‌الاسلام پرویزی با تشریح پروتکل‌های بهداشتی در مساجد شهرهای کم‌خطر از نظر شیوع کرونا، گفت: بنابر این پروتکل لازم است نمازهای جماعت در حداقل زمان برپا و از برگزاری جلسات وعظ و خطابه و مداحی پرهیز شود.

حجت الاسلام «احمدرضا پرویزی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجدو کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به مفاد رعایت پروتکل بهداشتی در مساجد شهرهای کم‌خطر که توسط دستگاه‌های متولی مساجد تهیه شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دستگاه های مذهبی و متولی مساجد عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند، به همین جهت در راستای بازگشایی مساجد جلسات متعدد و مشترکی با حضور نمایندگان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه قم و تهران با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شد، تا به یک جمع بندی مشترکی پیرامون بازگشایی مساجد برسیم.

 

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا به بندهای مورد توجه در این پروتکل بهداشتی برای حضور نمازگزاران در مساجد در ماه مبارک رمضان و بعد از آن اشاره و بیان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی نمازگزاران به گونه ای که باعث صدمه زدن به اصل نماز نشود و  نماز جماعت دچار اشکال نشود، لازم است مورد توجه  قرار گیرد.

 

معاون آموزش و جذب مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: استفاده از مواد ضدعفونی کننده در مسجد هم برای مسجد و نیز برای نمازگزاران ضروری و لازم است، قرآن و کتب ادعیه نیز در دسترس نباشد و از سنگ های برش دار به عنوان مهر استفاده شود و مرتبا نیز توسط خادمین مسجد ضدعفونی و برای نمازگزاران آماده شود. همچنین مساجد برخوردار در صورت امکان دستکش در اختیار نمازگزاران بگذارند.

 

وی افزود: یا نمازگزاران از سجاده و مهر شخصی استفاده کنند و در بخش خواهران نیز کیف و سجاده را با خودشان همراه داشته باشند و واسیل شان را در مسجد نگذارند. همچنین بر اساس این پروتکل بهداشتی لازم است که جلسات عمومی در مساجد برگزار نشود و همانند قبل جلسات ختم و یا محافل قرآن خوانی برای دوری از اجتماع به صورت رسمی برگزار نشود و این محافل قرآنی به همان شکلی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، برپا شود.

 

حجت الاسلام پرویزی تصریح کرد: ضرورت دارد امام جماعت به نمازگزارانی که در معرض بیماری هستند و یا افراد دارای بیماری های زمینه ای توصیه کنند که تا عادی شدن شرایط در مساجد حضور نیابند.

 

معاون آموزش و جذب مرکز رسیدگی به امور مساجد به دیگر بخش های این پروتکل بهداشتی اشاره کرد و گفت: لازم است، نمازهای جماعت مساجد در حداقل زمان اقامه و از اجتماع پرهیز شود، تنها به اقامه نماز توجه صورت گیرد و از مجالس وعظ و خطابه تا ریشه کنی این ویروس پرهیز شود.

 

وی استفاده از تب سنج نمازگزاران را موضوع دیگری دانست که در صورت امکان توسط مساجد انجام شود و تاکید کرد: داشتن تهویه مناسب موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه اگر مساجد امکان اقامه نماز جماعت در فضای باز را دارند، از این فضا استفاده کنند و مساجدی که شاهد حضور نمازگزاران بسیاری هستند در صورت امکان، نماز جماعت را در چند نوبت برپا کنند.

 

نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی مساجد نیز باید از مواد ضدعفونی استفاده شود و در کفش داری ها نیز کیسه های مخصوص کفش به نمازگزاران ارایه شود.       

کد خبر 927279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha