مسجدی در فارس که اعتماد توریست ها را جلب می کند

مسجد «جامع کبیر» در نی‌ریز از مساجدی است که با شاهکارهای هنر و معماری خود، علاوه بر شگفت زده کردن توریست ها، موجب جلب اعتماد آنها به کشور ایران می شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز - مریم شمالیان : شهرستان نی‌ریز در استان فارس، دارای پیشینه تاریخی و جاذبه های متعددی است که گفته می شود به دلیل وجود نی‌زارهای اطراف دریاچه بختگان به این نام خوانده می شود. برخی، قدمت این شهرستان را به دوره ماد و برخی دیگر بر اساس الواح گلی کشف شده به عصر هخامنشی نسبت می دهند.

 

شهر مساجد

شهرستان نی‌ریز با وسعت حدود 10 هزار کیلومتر مربع، دارای چندین مسجد است که از میان آنها، مسجد «جامع کبیر»، شاخص تر است و در اجرای تورهای گردشگری نیز، مورد بازدید قرار می گیرد.  

مسجدی که از کهن‌ترین مساجد ایران است و در ایوان اصلی آن، سبک معماری ساسانی به اجرا درآمده است که نام آن در سال 1312 شمسی به ثبت ملی می رسد.

در بازسازی های مسجد «جامع کبیر» در نی‌ریز، محوطه و ساختمان مسجد توسعه داده می شود و ایوان کوچکی در مقابل ایوان اصلی، بنا می شود که یکی از شاخصه های این بنا، مسجدی است که برای نخستین بار به صورت تک ایوانی، ساخته می شود.

 

 

نی‌ریز به گفته «زهرا حسن زاده»، شهری است که در مسیر گردشگری کلاسیک توریست ها از یک بنای آن بازدید می شود و آن هم، مسجد «جامع کبیر» است:

 

یک راهنمای فرهنگی و تخصصی نجوم حقیقی و مجازی با اشاره به موقعیت جغرافیایی نی‌ریز، می گوید: این شهرستان فارس، محل اتصال استان های فارس، کرمان، یزد، هرمزگان و اصفهان است.

 

«زهرا حسن زاده» می افزاید: نی‌ریز با برخورداری از قدمت طولانی و طبیعت زیبایی همچون دریاچه «بختگان»، مورد توجه توریست های سراسر دنیا قرار می گیرد و علت اصلی این توجه، وجود مسجد «جامع کبیر» است.

وی اضافه می کند: آنچه این مسجد تک ایوانی را منحصر به فرد می کند، وجود محراب سلجوقی زیبا و هنرمندانه ای است که به سبک محراب «الجایتو» ساخته شد.

 

حسن زاده با توصیف محراب «الجایتو»، عنوان می کند: محراب «الجایتو» از زیباترین محراب های گچبری جهان است که در مسجد جامع اصفهان بنا شده است که در مسجد «جامع کبیر» نی‌ریز نیز شاهد اجرایی شبیه به آن هستیم.

وی ادامه می دهد: در این محراب، گچبری های برجسته از اشکال هندسی و گل و گیاه و آیاتی از قرآن مجید و همچنین کتیبه ای از نام معصومین (ع) در اطراف محراب، تکه تکه روی دیوار با ضخامت بسیار کم قرار داده شده و با کاردک های خیلی نازک، به سرعت طرح مورد نظر، خلق شده است.

 

حسن زاده تاکید می کند: این همان محرابی است که گاهی توریست حاضر است چند صد کیلومتر مسیر خود را طولانی تر کند تا آن را ببیند و جاذبه ارزشمندی در گردشگری مذهبی و تاریخی به شمار می رود.

 

وی می افزاید: زمانی که راهنمای گردشگری برای توریست ها از روش ساخت این محراب و سختی کار، آن هم در این ابعاد، توضیح می دهد، شگفت زدگی آنها بیشتر می شود.

 

جلب اعتماد گردشگران

این راهنمای گردشگری با ذکر تجربه تورگردانی خود در این مسجد تاریخی، می گوید: زیبایی این محراب، گاهی اشک در چشمان گردشگران می آورد که دلیلش را که پرسیده ام، چنین عنوان کرده اند:

 

« قبل از سفر به ایران فکر می کردیم، با کشوری خطرناک و عاری از تمدن، فرهنگ، هنر و معماری مواجه می شویم اما  وقتی سفر به ایران را تجربه کردیم با تنوع آب وهوا، فرهنگ، هنر و معماری، مساجد و باغ های ایرانی زیبا مواجه شدیم که نظرمان را کاملا تغییر داده است».

 

حسن زاده ادامه می دهد: یکی از چیزهایی که توریست ها را شگفت زده می کند، تنوع در طراحی و مصالح به کار رفته در بناهای کشور ماست و زمانی که مصالح به کار رفته بومی و صرفه جویی معمار ایرانی را برای ساخت شاهکارهایی همچون مسجد «جامع کبیر» نی‌ریز برای آنها توصیف می کنیم، بسیار شگفت زده می شوند.

 

به گفته این راهنمای گردشگری، بخش اعظم گردشگرانی که به ایران سفر می کنند از اروپا و کشورهای شرق آسیا هستند و ایتالیایی ها نیز به تاریخ ایران بسیارعلاقمند هستند و تشابه فرهنگی بسیاری با ما دارند.

 

گفتنی است، شهرستان نی ریز، جاذبه های طبیعی متعددی نیز دارد که می تواند یک سفر با محورریت مذهبی، تاریخی، طبیعی و فرهنگی را برای بازدیدکنندگان رقم بزند.

 

 

 

کد خبر 932166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha