ضرورت  حضور مشاور در برگزاری دادگاه کودکان و نوجوانان

حجت الاسلام وحدانی نیا با تاکید بر ضرورت حضور مشاوران متخصص در برگزاری دادگاه کودکان و نوجوانان، گفت: بی‌شک صرف برخورد قضایی و اعمال برخی مجازات‌ها نمی‌تواند در پیشگیری و کنترل رفتار مجرمانه کودکان موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» صبح امروز (۸ خرداد) در اولین جلسه شورای مشورتی مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان خراسان‌جنوبی با تاکید بر قانون الزامی شدن حضور مشاوران در برگزاری دادگاه اطفال و نوجوانان، اظهار کرد: مشاوره بر اساس قانون ‌مربوط به تشكيل دادگاه اطفال بزهكار ‌مصوب 27 آبان 1338 الزامی بود ولی نگاه قانونگذار به مشاوران يک نگاه صنفی بود و تا مشاوره به معنای خاص فنی و تخصصی آن.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: خوشبختانه در قانون سال 92 يک نگاه تخصصی محور جانشين نگاه صنفی شد تا مشاوران از منظر روانشناسی، مددكاری اجتماعی، جرم شناسی و رشته های تربيتی به بررسی مسائل بپردازند.

 

وی با تاکید بر اینکه مشاوران دادگاه اطفال باید از ظرفیت‌های قانونی و قوانین مرتبط با جرائم حوزه کودکان و نوجوانان مطلع باشند، ادامه داد: همچنین قضات محاکم اطفال و نوجوانان نیز باید از ویژگی‌های شخصیتی کودک و نوجوان و نیازهای روانی آنان آگاهی های لازم را داشته باشند.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه در هر شهرستان و حوزه قضایی خراسان‌ جنوبی که پرونده‌های اطفال در آن رسیدگی می‌شود نیازمند حضور مشاوران هستیم، عنوان کرد: باید این مشاوران حضور موثر و اثربخشی در رسیدگی پرونده های محاکم اطفال و نوجوانان داشته باشند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه باید مراقب گرفتار شدن نوجوانان و کودکان در باندهای مواد مخدر باشیم، گفت: باید پرونده شخصیت کودکان بزهکار با توجه به ظرافت‌های روانشناسی تشکیل شود.

 

وی بیان کرد: بی‌شک صرف برخورد قضایی و اعمال برخی مجازات‌ها نمی‌تواند در پیشگیری و کنترل رفتار مجرمانه موثر باشد چرا که عوامل بسیاری در پیدایش و رشد رفتار بزهکارانه مؤثر است و از این جهت نیاز به حضور مشاور ضرورت دارد.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه یکی از نکات مهم در بحث ارتقای ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال، وجود نظارت کیفی بر روند اجرای امور است، گفت: تشخیص دقیق عوامل جسمانی، خانوادگی، روانی و اجتماعی تأثیرگذار در وقوع جرم، کاهش خطر بازگشت و تکرار رفتار مجرمانه، تدوین برنامه عملی مشاوره به منظور اصلاح و درمان متهم و کمک به بازتوانی کودک و نوجوان بزهکار از دلایل ارائه خدمات مشاوره‌ای در دادگاه اطفال و نوجوانان است.

 

 

کد خبر 933052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha