زنگ خطر آتش سوزی  در جنگل های ایلام

وقوع چند فقره آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع استان ایلام طی روزها و هفته گذشته که هنوز فصل تابستان و گرم سال شروع نشده، زنگ خطر را برای جنگل های بلوط استان ایلام به عنوان عروس زاگرس به صدا درآورده است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: طبق اعلام سازمان هواشناسی برای ماه اول و دوم تابستان یعنی تیر و مرداد دمای هوا در کشور به طور میانگین بین یک الی سه درجه گرمتر از حالت نرمال سالیانه خود خواهد بود و در این بین استان های نوار جنوبی کمترین و مرکز و نیمه غربی کشور بیشترین تاثیر را از افزایش دما شاهد خواهند بود.

 

این افزایش دما زمینه را را برای آتش سوزی در جنگل های استان ایلام که هر ساله با این معضل مواجه هستند، فراهم کرده است، هرچند هنوز تابستان شروع نشده ولی آتش سوزی گسترده در جنگل های شهرستان بدره طی هفته گذشته زنگ خطر را برای جنگل های استان به صدا درآورده است.

 

طبق گفته کارشناسان  انداختن هر گونه شیشه و بطری در مراتع و جنگل ها، به خاطر وجود خاصیت ذره بینی در این مواد و عبور نور خورشید با قدرت گرمایی بیشتر باعث آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع می شود.

 

پیشگیری و جلوگیری آتش سوزی در جنگل های استان از آنجا مهم است که این استان دارای مناطق جنگلی صعب العبور است و در صورت آتش سوزی خسارت های جبران ناپذیری به منابع طبیعی و محیط زیست استان وارد می شود.

در صورت آتش سوزی های بزرگ مثل آتش سوزی هفته گذشته شهرستان بدره، خبری از امکانات بالگردی و یا بالگرد آب پاش نبود، به همین منظور پیشگیری مهم ترین راهکار برای نجات جنگل های بلوط استان ایلام است.

 

طبق آمارهای غیررسمی سال گذشته بیش از ۳۰ مورد آتش سوزی در جنگل های استان به بیش از ۵۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان آسیب جدی وارد کرده است، یکی از مهم ترین این آتش سوزی ها در جنگل های چواز اتفاق افتاد که مهار آن چند روز طول کشید.

 

حضور بی شمار گردشگران در طبیعت

یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: ویروس کرونا باعث شد همه مردم  طی ماه های اخیر در خانه ها قرنطینه شوند ولی حالا چند هفته ای که گردشگران حضوری پر رنگ در طبیعت استان دارند.

 

«محمد مباشری» با اشاره به اینکه پوشش گیاهی مناطق کوهستانی و جنگلی استان به دلیل گرما زرد و خشک شده و زمینه آتش سوزی فراهم است، گفت: متاسفانه بسیاری از طبیعت دوستان اقدام به روشن کردن آتش برای کباب می کنند و تا پاسی از شب در طبعیت ماندگار هستند و همین عامل احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان را چند برابر  کرده است.

 

وی افزود: حضور گردشگران در طبیعت استان به خصوص در هنگام شب، رشد پوشش گیاهی و گرم شدن هوا از سوی دیگر، منجر می شود امکان خطر وقوع حریق احتمالی در عرصه‌های طبیعی به ویژه در سطح مراتع افزایش یابد و پوشش گیاهی در محیط اطراف شهرها و روستاها با کوچکترین سهل انگاری و بی احتیاطی طعمه حریق شود.

 

وی گفت:  باید پس از اتمام پخت و پز، آتش ایجاد شده در طبیعت را به وسیله خاک و آب حتما خاموش کرد، البته به گردشگران توصیه می شود غذاها را خانه تهیه و در طبیعت مصرف کنند.

 

مباشری بیان کرد: به منظور پیشگیری و کنترل به موقع سطح این گونه آتش سوزی ها در عرصه های مرتعی و جنگلی و با هدف جلوگیری از بروز بحران و خسارت های جانی و مالی باید از روشن کردن آتش به هر عنوان در مناطق مرتعی و جنگلی خودداری شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر مهم ترین معضلات استان آتش سوزی در بقایای محصولات کشاورزی است، افزود: کشاورزان و باغداران از آتش زدن بقایای گیاهی به هر عنوان خودداری کنند چرا که سال های گذشته همین آتش سوزی ها به جنگل های استان هم سرایت می کرد.

 

آمادگی و برنامه های منابع طبیعی برای پیشگیری از آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد:  ۸۷ درصد مساحت استان یعنی حدود ۲ میلیون هکتار  را منابع ملی شامل ۶۴۲ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار مرتع تشکیل می دهد.

 

«رضا احمدی» افزود:  عمر جنگل های زاگرس به ۵۵۰۰ سال  می رسد و نیاکان ما همیشه حافظ منابع طبیعی بوده اند، مردم ایلام  مردمی بسیار طبیعت دوست  هستند و برای جنگل اهمیت و ارزش قائل بوده و دلسوز طبیعت هستند.

وی با اشاره به اینکه شدت بارندگی ها در سال جاری موجب ایجاد پوشش گیاهی مناسب شده است که ضرورت اندیشدن تمهیدات بهتر و بیشتر را جهت جلوگیری از هر گونه آتش سوزی احتمالی را می طلبد، گفت: باید برای اطفای حریق و جلوگیری از آتش گرفتن جنگل ها در فصل گرم سال همواره در آماده باش باشیم.

 

احمدی یادآور شد: ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می شوند از روشن کردن آتش جدا خودداری و  حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام تصریح کرد: عامل انسانی در بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها در سطح مراتع و جنگل ها  دخالت دارد، با این حال اداره کل منابع طبیعی استان تمام توان خود را برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی به کار گرفته است. 

 

احمدی بیان کرد: با توجه به پوشش گیاهی مناسب در عرصه های جنگلی و احتمال وقوع حریق، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اقدام به تشکیل گروه های آموزش دیده واکنش سریع برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی کرده است.

 

وی افزود: در حال حاضر فقط ۱۵۰ نفر جنگلبان، کار حفاظت از جنگل های گسترده و ۶۴۰ هزار هکتاری این استان را بر عهده دارند و همکاری مردم با توجه به وسعت جنگل های استان بسیار حایز اهمیت است.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه جدیدترین شیوه های جهانی برای  مهار آتش سوزی در مراتع و جنگل های ایلام به کار گرفته می شود،  تصریح کرد: ۹۰ نقطه بحرانی با ۴۵۰ هزار هکتار در ایلام شناسایی شده است.

 

استان ایلام به علت طبیعت زیبایش، به «عروس زاگرس» شهرت دارد ولی چند سال است که طبیعت و درختان این استان در معرض آتش‌سوزی‌ قرار دارند، آتش‌سوزی خطرناک‌ترین عامل نابودی درختان بلوط استان ایلام شناخته می شود و رفع کامل این چالش نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 

درختان سرمایه ملی و استان هستند و وجود این جنگل ها باعث زیبایی استان ایلام شده است پس باید در حفظ این سرمایه بزرگ ملی بکوشیم، امید است دیگر شاهد هیچ گونه آتش سوزی در مناطق جنگلی استان نباشیم.

 

 

کد خبر 933328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha