برداشت پسته در رفسنجان با کمک یک میلیون نفر در روز باید انجام شود

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: در فصل برداشت پسته که از شهریور آغاز می شود و تا دو ماه ادامه دارد روزانه یک میلیون نفر کار برداشت پسته را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان عباس حاج عبدالهی سه شنبه (13 خرداد)  در ستاد پسته بیان کرد: با توجه به میزان زیاد پسته که امسال داریم و نیز حجم پسته های سال گذشته که در انبار وجود دارند، مشکل ما مسئله نقدینگی خرید پسته است.

 

 

رییس جهاد کشاورزی رفسنجان افزود: با توجه به اینکه میزان تولید پسته سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر است، در شهرستان روزانه یک میلیون نفر در روز، کارگر نیاز است که تا پایان زمان برداشت قریب ۲۰ هزار کارگر برای برداشت پسته لازم است.

 

 

وی با نگرانی از افزایش نرخ روزمزد کارگر تصریح کرد: با توجه به بحران کرونا ممکن است ورود کارگران فصلی برای برداشت پسته، تشدید این بیماری را در پی داشته باشد و این عامل مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کند، همانطور که برداشت گل محمدی سال جاری در شهرستان بردسیر با مشکل روبرو شد؛ قیمت کارگر در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته، کارگر برای کارهای کوتاه مدت روزی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان مزد دریافت می کند که احتمالاً در فصل برداشت پسته بیشتر خواهد شد.

 

 

حاج عبدالهی به افزایش سرسام آور قیمت سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های کشاورزی از آبان ماه سال گذشته واردکننده گان و تولید کنندگان سموم نتوانستند سموم کشاورزی را تولید کنند و این عامل باعث افزایش بسیار شدید قیمت سموم شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فروشندگان سموم، محصولات خود را به کارخانه ها عرضه نمی کنند و این عامل هم در افزایش قیمت سموم نقش داشته است و خرید و فروش سم در مراکز غیررسمی به قیمت های غیر متعارف صورت می گیرد.

 

 

رییس جهاد کشاورزی رفسنجان به مسئله نقدینگی پسته اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان پسته ای که امسال داریم و پسته های سال گذشته که در انبار وجود دارند، مشکل ما مسئله نقدینگی خرید پسته است؛ اگر خواسته باشیم پسته سال جاری را کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان بفروشیم باید ۵ تا ۶ میلیارد تومان نقدینگی داشته باشیم؛ بودن این نقدینگی دست تجار و خریداران، باعث می شود پسته سریع تر جذب شود و خریداران مشکل نقدینگی نداشته باشند.

کد خبر 934977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha