تاکید امام خمینی(ره) بر تشکیل حکومت و امت واحده، شکل‌گیری تمدن اسلامی را هدف گرفته بود

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی گفت: امام خمینی تاکید دارشتند که اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان تشکیل شود باید زمام امور سیاسی به دستان کسانی برسد که با مبانی دینی به طور کامل آشنا و برای اجرای قوانین شرعی نیز تعهد لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالله تقوی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مفهوم تمدن اسلامی به طور مستقل در اندیشه امام خمینی (ره) مطرح نشده است، اظهار کرد: با وجود این، رهبر کبیر انقلاب بارها در سخنرانی ها و مکتوبات خود به موضوع تمدن اسلامی و الزامات شکل گیری آن در دوره معاصر اشاره کردند.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: امام خمینی (ره) در جلسات درس خود در نجف اشرف موضوع تمدن سازی اسلامی را به صورت غیر مستقیم مطرح کردند و هرجا که از ضرورت شکل گیری حکومت اسلامی یا عملی شدن نظریه ولایت فقیه سخن می گفتند در افق نگاه شان، مفهوم تمدن اسلامی را درنظر داشتند.

 

وی ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب معتقد بودند تشکیل حکومت اسلامی مقدمه اجرای قوانین و احکام شرعی در جوامع است و همین موضوع، به نوبه خود لازمه حرکت به سوی تمدن سازی است، بنابراین ایشان با بنین گذاشتن نظام جمهوری اسلامی، تشکیل چنین تمدنی را هدف گرفته بودند.

 

تقوی گفت: وقتی امام خمینی (ره) می فرماید «کسی که می گوید، ما را چه به سیاست؛ معنایش کنار گذاشتن اسلام و تکذیب خدا و ائمه معصوم (ع) است» در واقع تاکید دارند که اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان تشکیل شود باید زمام امور سیاسی به دستان کسانی برسد که با مبانی دینی به طور کامل آشنا و برای اجرای قوانین شرعی نیز تعهد لازم را داشته باشند.

 

وی اظهار کرد: نقدهایی که امام راحل نسبت به فرهنگ غرب داشتند نیز به معنای اعتقاد ایشان به لزوم شکل گیری تمدن اسلامی است، برای نمونه، ایشان فرمودند: «علوم و فنون غربی باید با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی ما متناسب شوند» این سخن به طور کامل به این معنا است که رهبر کبیر انقلاب با اشاره به نقاط ضعف تمدن غرب، به صورت تلویحی بر لزوم گستراندن معارف دینی در بطن همه دانش ها و فنون باور داشتند.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: تاکید ویژه امام خمینی (ره) درباره وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده نیز مطمئنا هدفی جز زمینه سازی برای تشکیل تمدن اسلامی را دنبال نمی کند بنابراین باوجود اینکه رهبر کبیر انقلاب به صورت مستقل، به تبیین شاخص ها و تعریف تمدن سازی اسلامی نپرداختند اما به وضوح می توان در بسیاری از سخنرانی و نوشته های شان، ردپای مفهوم تمدن اسلامی را پیدا کرد.  

 

کد خبر 934992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha