عروج تا معراج

بازهم ۱۴ خرداد فرا رسید، روزی که نفس همه باخبران از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، زعیم رشید امت اسلام، ه امام خمینی (ره) در سینه‌ها حبس شده بود و کسی در عالم باور نداشت پیر جماران از دنیا رفته است.

خبرگزاری شبستان_ اهواز: بازهم ۱۴ خرداد فرا رسید، روزی که نفس همه باخبران از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، زعیم رشید امت اسلام، حضرت امام خمینی (ره) در سینه‌ها حبس شده بود و کسی در عالم باور نداشت پیر جماران از دنیا رفته است و انتشار خبرعروج ملکوتی آن مجاهد نستوه برای همه سخت بود.

 

چه کسی باور می‌کرد دیگر سیمای نورانی خورشید انقلاب طلوع نخواهد کرد؟ قلم کدام نویسنده یا خبرنگاری توان چرخش بر کاغذ را دارد تا کلمات را در کنار یکدیگر قرار دهد و خبر ارتحال ابراهیم قرن را تنظیم کرده و به رشته تحریر درآورد؟ زبان کدام سخنور در غم از دست دادن موسی عصر توان تکلم دارد؟ کدام محیط گنجایش خیل عظیم و میلیونی عزاداران احیاگر اسلام انقلابی حضرت امام خمینی(ره) را دارد؟ آن رهبر دوراندیشی که ملت خداجوی ایران از سال ۱۳۴۱ و شروع مبارزات امام بزرگوار (ره) دردوران پهلوی، با حضرتش زندگی کردند.

 

ایشان همچون جد اطهرش حضرت سیدالشهدا (ع) با فریادهای حسینی خویش پایه‌های حکومت‌های استبداد را درهم شکست و به دنیا ثابت کرد، استکبارجهانی و کاسه لیسانش دارای خانه‌های بسیار سست‌بنیان هستند و با فریاد ملت‌های مظلوم فرو خواهند ریخت.

 

امام عظیم الشأنی که با تشکیل جمهوری اسلامی و رفتارهای حکیمانه و تصمیمات مقتدرانه‌اش ثابت کرد اسلام در عالم سیاست و تشکیل نظام سیاسی، حرف‌های ناب و تازه‌ای برای عرضه کردن به دنیا دارد. حال چه کسی باور می‌کند چنین رهبر الهی از دنیا رفته باشد؟

 

انتشار خبر ارتحال امام بزرگوار (ره) بسیار سخت و جانکاه بود. شاید همه گویندگان خبر از خدا می‌خواستند جان آنان را بستاند اما گوینده خبر عروج ملکوتی امام عزیزخود نباشند. از شدت غم و اندوه، هیچ کس از امت اسلام دقت نکرده بود که خورشید روز ۱۴ خرداد چگونه طلوع و چقدر سخت و جانکاه غروب کرد. هیچ کسی باور نمی‌کرد روزی چشم بگشاید و خبر ارتحال ملکوتی مقتدای خویش را بشنود. آیا به ذهن کسی خطور می‌کرد که روزی بیاید و جهانیان دنیای بدون امام خمینی (ره) را ببینند؟

 

صبح روز ۱۴ خرداد تلخ‌ترین خبرقرن به گوش ملت ایران، مستضعفان جهان و همه آزاداندیشان عالم رسید که آنان امام و مقتدایشان را از دست داده‌اند، اما راز محبوبیت بنیانگذار جمهوری اسلامی چه بود و چرا امام راحل عظیم الشأن در قلوب مردم جای داشت و حتی غیرمسلمانان در داخل و خارج کشور به حضرت ایشان ارادت خاص و تام داشتند؟

 

ما در این نوشتارکه به‌مناسبت سالگردارتحال ملکوتی و جانگداز رهبرمسلمانان و آزاداندیشان حضرت امام خمینی (ره) به رشته تحریر درآمده است بر آن شدیم به‌طور گذرا به دو دلیل از دلایل بسیار محبوبیت امام راحل بپردازیم‌:

 

1-ایمان و عمل صالح:

معمار کبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) دارای ایمان بسیارقوی به خداوند متعال بود و در غالب سخنان گهربار خویش مردم و مسئولان را متوجه عظمت، قدرت و ابدی بودن پروردگار عالم می‌کردند و با گفتار و رفتار اهلی خود ایمان قلبی خود را نیز بروز می‌دادند.

 

خداوند در آیه ۹۶ سوره مریم می‌فرماید: «ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» (همانا آنان که به خدا ایمان آورده و نیکوکار شدند، خدای رحمان آنها را (در نظر حق و خلق) محبوب می‌گرداند)

 

وقتی انسان بندگی خداوند را انجام داده و به تکالیف شرعی خود عمل وایمان را با عمل صالح قرین کند، پروردگارمحبت او را در قلوب مسلمان و غیرمسلمان جای می‌دهد. عمل صالح صرفا انجام دادن عبادات شرعیه و عمل به مستحبات نیست، بلکه وقتی یک انسان موحد در مقابل شیاطین عالم و استکبار جهانی ندای توحیدی سر دهد و داد مظلوم را در مقابل ظالمان فریاد زند، خود از بالاترین اعمال صالح است، زیرا بانگ وحدانیت و شعار بندگی خداست که تضعیف‌کننده و سپس تخریب‌کنند قدرت‌های پوشالی لشکر شیطان می‌شود.

 

آری، این جنود شیطان است که دنبال به بردگی کشیدن انسان‌ها هستند، اما اسلام و عالمان شریعت نبوی (ص) به دنبال رهایی انسان‌ها از بردگی ایادی کفر و بندگی شیطان هستند. آیا ایمان قلبی غیر از تقویت انسان‌ها برای مبارزه با شیاطین درون و نبرد با لشکریان آن در بیرون و در پهنه گیتی است؟

 

امام الهی ما با انقلاب خویش بزرگترین عمل صالح  که زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) را انجام دادند و فضا را برای ریشه‌کنی حکومت‌های استبدادی و طاغوتی مهیا کردند و مردم دنیا وقتی عزم الهی امام راحل را دیدند شیفته منش اخلاقی، سیاسی و اجتماعی حضرت ایشان شدند. پس چرا نباید امت اسلام و حتی غیرمسلمانان در عزای چنین رهبر آسمانی داغدار نشوند؟

 

مردم عالم می‌دانستند امام بزرگوار (ره) تنها دغدغه ملت ایران یا جامعه اسلامی را در سرتاسر دنیا نداشت، بلکه آن رهبر الهی به دنبال آن بودند که روزنه جدیدی را به روی مردم دنیا باز کنند که آنان از شر نظام‌های مادی وغیرماورائی آسوده شوند و از طریق مطالعه و تفکردر قرآن و متون دینی با خداوند و نظام مبتی بر وحی آشنا شوند.

 

جهان شمول بودن اندیشه تابناک حضرت امام خمینی (ره) باعث شد در هنگام ارتحال ایشان دوست و حتی دشمن، مسلمان و غیرمسلمان از خبر عروج ملکوتی ایشان عزادارشده و زبان به عظمت شخصیت آن رادمرد عظیم الشأن بپردازند.

 

آری، امام متعبد و نورانی ما، جوانی‌اش را در تهذیب نفس و تحصیل علوم آل الله (ع) گذراندند و در کنار درس و بحث و سلوک عرفانی، به پیگیری مسائل سياسی روزپرداخته و دارای تحلیل‌های عمیق در سیاست بودند و پس از آن همه هستی خود را برای خدا در طبق اخلاص عجیب خویش نهادند و با تمام قوا به مبارزه با ظلم و فساد حکومت فاسد، فاجر، جبار و ذلیل پهلوی گذراندند، تا جایی که برای احیای دین از زندانی به زندان دیگر و از کشوری به کشور دیگری تبعید می‌شدند.

 

در راه اعتلای کلمه توحید و نابودی حالمیت‌های طاغوتی عالم به‌خصوص در ایران، فرزند متفکر، فقیه و فیلسوف خود یعنی حضرت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی (ره) را فدا کردند و شهادت آن مجاهد نواندیش و فرزانه را از الطاف خفیه الهی خواندند و به‌راستی که خمینی کبیربرای به ثمر نشستن درخت نهضت خون‌بار اسلامی ملت ایران چه خون دل‌ها از دست دوست و دشمن کشیدند.

 

برخی دوستان، ایشان را همراهی نکرده و دشمنان این مجاهد خستگی‌ناپذیر را آزارمی‌دادند، اما صبر ایشان در آزار دشمنان راحت‌تر بود تا همراهی نکردن دوستان.

 

امام راحل پس از پیروزی انقلاب همانند دوران مبارزه، در حال هدایت جامعه و مسئولان نظام بودند و لحظه‌ای از تکلیف شرعی خویش غافل نبودند.

 

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ خرداد به ملکوت اعلی پیوست و در ۱۴ خرداد این خبر تلخ در تمام دنیا منتشر شد. روح مطهر آن فقیه متعبد و سیاستمدار صادق نزد پروردگار کریم عروج کرد تا مزد سال‌ها مجاهدت، بندگی، اخلاص، تقوا و مبارزه با استکبار و طاغوت را بستاند‌، اگر چه عبادت ایشان از نوع عبادت تجار نبود که برای سود کردن و رسیدن به بهشت باشد، بلکه عبودیت حضرت امام (ره) از جنس عبادت احرار بود که چون ایشان پروردگارش را لایق بندگی می‌دانست، او را ستایش می‌کرد.

 

ارتحال ملکوتی امام بزرگوار، عروجی از جنس معراج بود، زیرا ایشان با ملاقات پروردگارش، مقام متعالی‌اش را در خلد برین مشاهد کرد. خمینی کبیر (ره)، مرجع تقلید مبارزی بود که آرزوی تمام انبیاء، معصومين و اولیای الهی را برای تشکیل یک نظام دینی برآورده کرد و با ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عظمت دین مبین اسلام را به رخ جهانیان کشیدند.

 

پس عجیب نیست اگر این جانشین باعظمت پیامبران و معصومین که تمام عمر مبارکش را در راه اعتلای دین صرف کرد، در عالی‌ترین درجه بهشت در معیت رسولان و ائمه هدی (ع) باشد. پس اولین دلیل از دلایل محبوبیت حضرت امام خمینی (ره) ایمان و عمل صالح و حرکت در مسیر ایمان به خدا بود.

 

2-تشکیل نظام مبتنی بر اسلام:

تاسیس نظام سیاسی اسلامی در عصر غیبت کبری برای تعطیل نشدن احکام الهی و به اجرا درآمدن قوانین دین ضرورتی انکارناپذیراست و بدیهی است که رهبری این نظام (سیاسی، دینی) برعهده یک فقیه جامع‌الشرایط مبسوط الید خواهد بود که آن (ولی فقیه) گفته می‌شود.

 

در نظام اسلامی ایران «جمهوریت» و «اسلامیت» دو واژه مهم برای تدوین قانون اساسی کشور است، زیرا جمهوریت ساختار و شکل نظام را تعیین و اسلامیت محتوای آن را مشخص می‌کند.

 

جمهوریت در کنار اسلامیت گفتمانی است که در نهایت معطوف به نفیسلطه می‌شود. در گفتمان جمهوریت حاکمیت سیاسی از یک سو با قید زدن به قدرت نقش سامان‌دهی سیاسی پیدا کرده واز سوی دیگر به محقق شدن اداره اخلاقی و انسانی شهروند می‌انجامد.

 

در نظام دینی تساوی افراد در مقابل قانون از حیث تاریخی ریشه در ادیان الهی دارد که علی‌رغم تفاوت‌های نژادی، جنسی و اجتماعی و ... به سبب منشاء مشترکشان با شرایطی برابر می‌بیند.

 

وجود مبارک امام خمینی (ره) چنین نظامی را بنیان نهاد تاهمه زیر پرچم اسلام از حقوق برابر برخوردار باشند و خود نیز تا آخرین لحظات حیات نورانی وشریفشان برای این مهم کوشیدند و مانع آن شدند که نظام اسلامی از شعارها، آرمان‌ها، خطوط اصلی و ریل‌گذاری الهی خود منحرف شود.

 

تشکیل نظام جمهوری اسلامی نوع جدیدی از نظام‌های حاکم در دنیا بود که باعث محبوبیت امام راحل خصوصا در بین مستضعفان و کنجکاوی سیاستمداران عالم پیرامون شخصیت امام بزرگوار (ره) و نظام بنیان‌گذاری شده توسط ایشان است.

 

تا قبل از تشکیل نظام اسلامی در ایران نظام‌ها یا کاملا طاغوتی بود و یا بر اساس دموکراسی اداره می‌شدند، ولی امام خمینی(ره) نوع سومی از حکومت را به مردم دنیا معرفی کردند که تلفیقی از نظام الهی و دموکراسی (مردم سالاری دینی) است و چه بسیارکشورهایی که از انقلاب اسلامی الگوبرداری کرده و در حال مبارزه برای تشکیل نظام اسلامی هستند. شاید این دو دلیل یاد شده از جمله دلایل مهم محبوبیت امام راحل در بین ملت ایران و دیگر کشورها بوده است.

 

اما ۱۴ خرداد مانند سکه‌ای دو رو است که یک طرف آن غم و اندوه ارتحال پیر جماران، معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، رهبرآگاه امت اسلام، حضرت امام خمینی (ره) است، ولی روی دوم این سکه به زعامت و رهبری رسیدن ولی امر مسلمین جهان، مرجع تقلیدی دشمن‌شناس و حکیمی فرزانه، حضرت آیت‌الله امام خامنه ای است.

 

معظم له با فقاهت خویش و ظرافت فقهی به اجرای احکام الله نظارت دارند، با بصیرتشان خدعه دشمنان اسلام و نظام اسلامی را به مردم و مسئولان گوشزد می‌فرمایند و همچون چراغی مه‌شکن فتنه‌های استکبار و جنود خبیثش را به جامعه نشان می‌دهند و راه را برای آینده کشور و پیشرفت نظام در زمینه‌های مختلف هموار می‌سازند و به‌راستی که پس از عروج معراج گونه امام بزرگوار (ره)، حقیقتا مقام معظم رهبری، خمینی‌وار نظام اسلامی و جهان اسلام را رهبری کرده‌اند.

 

حال ما پیروان مکتب امام راحل، بايد بر اساس وصیت آن عزیز سفرکرده عمل کنیم كه فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد».

 

از ابتدای تشکیل نظام اسلامی تاکنون هرگاه امت با امام و رهبری همراه بود، دشمن توان نفوذ در محتوای انقلاب و اصل نظام نداشته است و هر جا به لبخند و تشویق دشمن نه کلام امامین انقلاب دل‌خوش کردیم از همان جهت سیلی محکمی خورده‌ایم.

 

امروز توصیه امام حی و بیدارانقلابمان بر قوی شدن ایران است و ما موظفیم از باب پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه بر قوی شدن ایران همت گماریم تا خواب از چشمان استکبار جهانی ربوده شود، همچنانی که سال‌هاست سربازان ولایت همچون سپهبد شهید حاج قاسم سیلمانی و دیگر شهدای انقلاب و شهدای هشت سال دفاع مقدس خواب را ازچشمان آمریکا و غده سرطانی جهان یعنی اسرائيل غاصب ربوده‌اند، تا جایی که از نام، تصویر و تربیت‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری واهمه دارند.

 

قوی بودن ایران صرفا در زمینه‌های نظامی نیست، بلکه علاوه بر تقویت قوای مسلح باید به لحاظ عقیدتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی این مرز و بوم را قوی کنيم و به امر مقام عظمای ولایت و رهبری جامه عمل بپوشانیم، تا در هیچ برهه‌ای از زمان دشمنان این نظام مقدس در هیچ مسأله‌ای نتوانند ایران اسلامی را تضعیف کنند.

 

اگر مردم و مسئولان به تبعیت محض از فرامین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پرداختند، می‌توانند ادعا کنند برای ظهور خورشید اسلام، وجود ذی جود و مبارک بقیة الله الأعظم حضرت مهدی موعود موجود (عج) است آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند که از خداوند متعال آن روز را نزدیک‌تر بگرداند.

 

در این روز ۱۴ خرداد به روح ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین شهدای ۱۵ خرداد که خون آن شهدای مظلوم در ابتدای نهضت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی مؤثر بود سلام و درود می‌فرستیم و برای سلامتی قطب عالم امکان حضرت مهدی آل محمد (عج) و نائب بر حق آن حضرت، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای دست به دعا می‌بریم.

 

یادمان باشد این وظیفه بر عهده ماست که برای ظهور دوازدهمین امام از دودمان رسالت زمینه‌سازی کنیم، همچنانی که امام راحل (ره) با تشکیل نظام اسلامی، مقدس‌ترين، اصلی‌ترین، مهم‌ترین و مؤثرترين حرکت قرن را برای زمینه‌سازی حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) انجام داد.

 

امین بهرامی (شریعت شوشتری)

 

کد خبر 935208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha