دشمن‌شناسی و اهتمام به نشر علم از دلایل شهرت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی گفت: عرض ارادت مستمر به اهل بیت (ع)، دشمن‌شناسی، اهتمام به کسب و نشر علم و تشکیل نهادهای علمی، مهم‌ترین دلایل شهرت و همچنین درس‌های زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای شیعیان است.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدهاشم حمیدی» در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) جزو علمای مشهور زمان خود و از محدثان برجسته تاریخ تشیع هستند، اظهار کرد: خدمات علمی گسترده به جامعه تشیع از مهم ترین دلایل شهرت این ایشان است به طوری که ایشان هرجا حضور می یافت معارف دین را بازگو می کرد.

 

این نویسنده تاریخ اسلام افزود: همین جایگاه علمی سبب شد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعتقاداتی دینی خود را خدمت امام زمان شان یعنی حضرت هادی (ع) عرضه کنند که پاسخ امام دهم شیعیان، درس نامه ارزشمندی از توحید و معنویت و عبادت شده است. حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) جزو محدثان مهم تاریخ اسلام هستند که به دلیل کسب فیض از محضر چند امام معصوم (ع) به درجات عالی علمی و معنوی رسیده بودند.

 

وی اضافه کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در کنار عرض محبت و ارادت به اهل بیت (ع) نسبت به دشمنان و اقدامات ستم گرانه آنان نیز واکنش نشان دادند از جمله نقل کرده اند که این فقیه و محدث بارها در سخنرانی و مکاتباتش نسبت به تخریب حرم امام حسین (ع) واکنش نشان دادند. همین اقدامات انقلابی موجب شد حکومت ستمگر زمان، ایشان را تحت فشارهای سیاسی و اجتماعی قرار داده و به همین دلیل، امام هادی (ع) دستور هجرت به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دادند. در واقع شخصیت این عالم آنقدر برجسته بود که امام زمان (ع) نگران سلامتی ایشان بودند.

 

تشکیل شبکه علما

حمیدی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  با حضور در شهر ری شبکه ای از ارادتمندان با ویژه علما و روحانیون تشکیل دادند تا به این صورت ارتباط مردم این منطقه از ایران با ائمه اطهار (ع) حفظ و تقویت شود و مجالس عرض ارادت به اهل بیت (ع) و ترویج معارف نورانی چهارده معصوم (ع) فراگیر شود.

 

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور در شهر ری هرچند به صورت مخفیانه، اقدام به نشر معارف اسلام ناب محمدی کرده و معارف اهل بیت (ع) را ترویج و به برخی از شبهات مطرح شده از سوی دشمنان تشیع، پاسخ می دادند.

 

بهترین توصیف شخصیت سیدالکریم

این نویسنده تاریخ اسلام گفت: در تبیین اعباد مختلف شخصیت ارزشمند و برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هرچه بگوییم کم گفته ایم اما حتما بهترین توصیف، کلام امام هادی (ع) است که وقتی مردی از اهل ری خدمت ایشان رسید، حضرت به او فرمودند: «در کجا بودی و از کجا آمدی؟ عرض کرد: به زیارت حضرت سید الشهداء (ع) رفته بودم، امام هادی فرمودند: بدان که اگر عبدالعظیم حسنی را که در شهر شما مدفون است زیارت کنید، مثل این است که حضرت امام حسین (ع) را زیارت کرده باشید

 

وی افزود: عرض ارادت مستمر به اهل بیت (ع)، دشمن شناسی، اهتمام به کسب و نشر علم و تشکیل نهادهای علمی، مهم ترین درس های زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای ما است بنابراین مبلغان دینی و ستایشگران اهل بیت (ع) در کنار ذکر اهمیت زیارت این فقیه برجسته، درباره خدمات علمی ایشان نیز سخن بگویند.

کد خبر 935730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha