برداشت طلای معطر از گلستان های فاروج آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: برداشت گل محمدی از گلستان های فاروج با تاخیر ۱۵ تا ۲۰ روزه نسبت به سال قبل آغاز شده است.

«حبیب الله مقتدر» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: هر ساله از نیمه دوم اردیبهشت ماه، برداشت گل محمدی در شهرستان آغاز می شد که سرمازدگی 21 فروردین ماه، تاخیر 15 تا 20 روزه ای در برداشت، ایجاد کرد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج، سطح زیرکشت این محصول در شهرستان را 72 هکتار عنوان کرد و افزود: سرمای فروردین امسال به ۳۲ هکتار از گلستان های این شهرستان ۵۰ درصد خسارت وارد کرد.

 

 

وی گفت: از ۷۲ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۳۲ هکتار به بار نشسته و ۴۰ هکتار هنوز به باردهی نرسیده است.

 

 

مقتدر با اشاره به افزایش هفت هکتاری سطح زیرکشت گلستان های گل محمدی در این شهرستان بیان کرد: از این میزان، چهار هکتار در اراضی شیب دار و سه هکتار در زمین های زراعی کشت شده است.

 

وی میزان برداشت گل محمدی سال گذشته شهرستان را 130 تُن عنوان کرد و افزود: عملکرد تولید گل تَر در هکتار حدود ۴ تُن است که از آن می توان ۶ تُن گلاب یا ۱۵۰ گرم اسانس گل محمدی استحصال کرد.

 

مقتدر افزود: در شهرستان تنها یک واحد فرآوری گل محمدی فعال است که با توجه به قطب تولید این محصول بودن شهرستان، نیازها را برآورده نمی کند.

 

وی گفت: بیشتر محصول شهرستان خام فروشی و در استان های دیگر فرآوری می شود.

 

گل محمدی یا گل گلاب درختچه ای است از خانواده گل سرخیان، دارای شاخه های گل دهنده تیغ دار، استوانه ای شکل، بدون شیار و دارای برگ های مرکب شانه ای که دارای سه تا پنج برگچه متقابل دندانه دار است. گل ها دارای 32 گلبرگ صورتی مشابه و  یکدست است که در اوایل صبح شروع به ظاهر شدن می کنند.

کد خبر 935787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha