طرح های ویژه انضباط بخشی ترافیکی در استان کرمان اجرا می شود

سرهنگ نجفی با بیان اینکه تخلف هیچ توجیهی ندارد و مردم باید منضبط تر رفتار کنند تا تصادفات و مشکلات به حداقل برسد؛ گفت: از هفته جاری طرح های ویژه انضباط بخشی ترافیکی را از معابر پر تردد و مهم شهرهای کرمان، رفسنجان و سیرجان آغاز می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سرهنگ یوسف نجفی شنبه (17خرداد) در نشست خبری با موضوع انتظام بخشی ترافیکی؛ در خصوص آمار تصادفات درون شهری استان در سال گذشته گفت: سال 98 در حوادث رانندگی درون شهرهای استان کرمان، 234 نفر جان خود را از دست دادند که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل(97)، 5 نفر یعنی معادل 2 درصد کاهش پیدا کرده اما 234 نفر هم عدد بزرگی است و تلاش ما این است امسال این تعداد کمتر شود و به حداقل ممکن برسد.

 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان افزود: در سال 98، تعداد مجروحین حوادث رانندگی درون شهرهای استان، 11 هزار و 381 نفر و در سال قبل از آن (97) 11 هزار و 723 نفر بوده است؛ یعنی 342 نفر معادل 3 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 

وی بیان کرد: تقریباً در نیمی از تمامی حوادث؛ جانباختگان و مجروحین مربوط به شهر کرمان بوده است؛ یعنی از 234 نفر، حدود 110 نفر فقط مربوط به شهرستان کرمان بوده و از مجروحین نیز 5 هزار و 381 نفر مربوط به شهرستان کرمان بوده است؛ یعنی حدود 47 درصد مربوط به شهر کرمان می شود که این نکته مهمی است و باید روی شهر کرمان تمرکز کنیم و اولویت اقدامات شهر کرمان باشد.

 

 

نجفی اظهار داشت: در سال گذشته در شهرستان های رودبار جنوب، ریگان، زرند، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، شهربابک، بردسیر و راور افزایش جانباختگان حوادث رانندگی را داشتند و مابقی شهرستان های استان یا کاهش داشته و یا با سال قبل برابر بوده و یا کلاً صفر بودند.

 

 

وی با بیان اینکه از تمامی کسانی که در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند، 74 درصد مرد و 26 درصد زن بودند، ادامه داد: 37 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات درون شهری از دست داده اند، موتور سیکلت سوار (راننده موتور و یا تک سرنشین)، 33 درصد عابرین پیاده بودند که در شهرها بسیار آسیب پذیر هستند و 30 درصد خودرو سوار اعم از راننده و یا سرنشین خودرو بودند.

 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان خاطر نشان کرد: از کسانی که در حوادث رانندگی مجروح شدند 46 درصد موتورسیکلت سوار، 29 درصد عابرین پیاده و 25 درصد خودرو سوار بودند.

 

 

وی توضیح داد: طرح هایی که قرار است در شهرهای کرمان، رفسنجان و سیرجان اجرا کنیم، طرح های تشدید برخورد با تخلفات ساکن، با هدف افزایش انضباط ترافیکی است لذا یکی از اولویت های پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری افزایش انضباط ترافیکی در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ است که مشکلات متعدد ترافیکی و تراکم تردد دارند و حجم تردد زیاد است.

 

 

نجفی ادامه داد: یکسری تخلفات حادثه ساز از جمله سرعت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه و عدم استفاده از کلاه ایمنی هستند که هدف از برخورد با آن ها برای پیشگیری از حوادث و تصادفات رانندگی است و یکسری از تخلفات برای انضباط بخشی از جمله توقف های دوبل در معابر اصلی و مرکزی شهر، توقف وسایل نقلیه در پیاده روها، توقف هایی که منجر به اختلال و سد معبر، ایست در مکان های ممنوع که منجر به اختلال در عبور و مرور می شوند که برابر ضوابط و مقررات ممنوع است.

 

 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان بیان کرد: بنا داریم از هفته جاری طرح های ویژه انضباط بخشی ترافیکی را از معابر پر تردد و مهم شهرهای کرمان(نظیر میدان آزادی، خیابان شریعتی، محدوده قدمگاه، خیابان اقبال و خیابان های نزدیک به این مسیرها) و شهرستان های رفسنجان و سیرجان شروع کنیم و همکاران به صورت پرحجم حضور پیدا کرده و بعد خیابان به خیابان گسترش می دهیم تا این انضباط بهبود پیدا کند و این طرح در طول تابستان ادامه خواهد داشت.

 

 

وی افزود: تخلف هیچ توجیهی ندارد و قانون اجازه تخلف را نمی دهد لذا مردم باید منضبط تر رفتار کنند تا تصادفات و مشکلات به حداقل برسد.

 

 

نجفی با بیان اینکه تمام مأموریت های پلیس راهور اولویت بندی شده و مأموریت اصلی ما پیشگیری از حوادث رانندگی است زیرا با جان و مال مردم سرو کار دارند، در ادامه در خصوص طرح تسهیلات پلیس برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت های مانده در پارکینگ ها، بیان کرد: این طرح تحت عنوان عید تا عید (از عید سعید فطر تا عید سعید غدیرخم 16 مرداد) است و به کسانی که وسایل نقلیه آن ها به خصوص موتور سیکلت هایی که بیشتر از یکسال از زمان توقیف گذشته است و به دلایلی نتوانستند ترخیص کنند، بین 10 تا 50 درصد به موتورسیکلت ها و بین 10 تا 20 درصد به خودروها، تخفیف هزینه پارکینگ داده می شود لذا افراد می توانند به واحدهای ترخیص پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و از شرایط استفاده این تسهیلات اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

 

وی با بیان اینکه در تصادفات خسارتی طبق شرایطی نیاز به حضور پلیس نیست، گفت: برابر ماده 40 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، شرکت های بیمه(مسبب و زیان دیده) مکلف هستند که چنانچه در زمان وقوع حادثه هر دو وسیله دارای بیمه شخص ثالث معتبر باشند و بین آن ها اختلافی وجود نداشته باشند، خسارت را پرداخت کنند.

 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان در خصوص رعایت نکات بهداشتی در مراکز تعویض پلاک به دلیل شیوع کرونا، توضیح داد: در مراکز تعویض پلاک استان نکات و پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده اما بخشی از این نکات را خود مردم باید انجام دهند لذا از مردم تقاضا داریم تا کسانی( به جز فروشنده و خریدار) که ضرورت ندارد مراجعه نکنند و مراجعین حتماً از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله را با سایر مراجعین رعایت کرده و همچنین از خودکار شخصی استفاده کنند.

 

کد خبر 935827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha