معرفی دیار آیت الله شیخ محمد بهاری در فرهنگ عامیانه بهار

نوری گفت: دانشنامه استان همدان در کتاب «فرهنگ عامیانه بهار» به جنبه های مختلف غنای فرهنگ عامیانه دیار آیت الله شیخ محمد بهاری می پردازد.

«جواد نوری» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: دانشنامه استان همدان در کتاب «فرهنگ عامیانه بهار» به جنبه های مختلف غنای فرهنگ عامیانه دیار آیت الله شیخ محمد بهاری می پردازد.

 

این پژوهشگر و طنزپرداز با اشاره به جای خالی برخی از پژوهش های مردم شناسی و فرهنگی در شهرستان بهارِ همدان افزود: از سال ها پیش جای خالی پژوهش در زمینه های مختلف در فرهنگ عامه، تاریخ و ... در شهرستان بهار محسوس بود که این جای خالی با معرفی نشدن مشاهیر، روز به روز بزرگتر می شد تا اینکه تصمیم گرفتم در حد توان در این زمینه به پژوهش بپردازم.

 

شاعر «شاهنامه مدرن» که پیش تر اشعار رضا بهاری، شاعر محبوب شهرستان بهار را که در قرن دوازدهم می‌زیسته گردآورده است، افزود: در سومین کتابم به این خلا ادبی در شهرستان بهار پرداختم  که منتج به انتشار  «تاریخ، فرهنگ عمومی و مشاهیر بهار» شد.

 

وی در ادامه در خصوص کتاب«تاریخ، فرهنگ عمومی و مشاهیر بهار»  تصریح کرد:  پس از پژوهش های اولیه کتاب «تاریخ، فرهنگ عمومی و مشاهیر بهار»   در سال 1390 به چاپ رسید که علی رغم ناپختگی ها مورد استقبال مردم قرار گرفت.

 

نوری با بیان این که پس از گذشت  10 سال این کتاب با تحقیقات کامل تر و بسیار گسترده در قالب دانشنامه استان همدان ارائه خواهد شد، اظهار کرد:  این کتاب در شورای علمی دانشنامه حوزه هنری استان همدان  تصویب شد که در آن به صورت مبسوط به «فرهنگ عامیانه بهار» و ابعاد فرهنگی مردم این شهرستان پرداخته شده است.

 

این طنزنویس در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از نزدیک به 300 مدخل، جنبه های مختلف فرهنگ عامیانه بهار ثبت شده که به واسطه آن «فرهنگ عامیانه بهار» را به نسخه تکامل یافته «تاریخ، فرهنگ عمومی و مشاهیر بهار» تبدیل کرده است و اعتبار بالاتری نسبت به کتاب قبل دارد.

 

«دانش نامه استان همدان» مجموعه ای است که با گردآوری و طبقه بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می کند.

 

 

کد خبر 935863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha