بلاتکلیفی برگزاری حج تمتع / برگزاری حج ۹۹ منوط به اعلام عربستان

شیوع کووید ۱۹ و ملاحظات بهداشتی برای مقابله با آن، حج تمتع سال ۹۹ را بلاتکلیف گذاشته است و عربستان هنوز تصمیم قطعی برای برگزاری یا عدم برگزاری حج واجب در سال جاری نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فریضه حج یکی از فروع دین و تجلی همبستگی توحیدی انسان‌هاست و زمانیکه آثار و برکات آن با سبک زندگی پیوند بخورد می تواند ثمرات و دستاوردهای مثبت در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی داشته باشد.

 

تا موعد موسم حج ۱۴۴۱ فرصت زیادی باقی نمانده است اما فریضه معنوی حج نیز از تبعات شیوع کووید ۱۹ در امان نمانده است. به طوریکه عربستان در روزهای آغازین شیوع کووید ۱۹ در این کشور از زائران حج خواست تا سفر خود را به تعویق بیاندازند تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

 

در حالیکه از مدت ها قبل زائران واجد شرایط مقدمات سفر خود به حج تمتع را انجام داده اند اما هنوز طرف عربستانی برای حضور زائران حج امسال اعلام آمادگی نکرده و برنامه و پروتکلی برای حضور زائران حج تمتع ارائه نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی چندی پیش از پایین بودن احتمال لغو حج تمتع به دلیل شیوع کرونا خبر داده و اعلام کرده بود: در حال رایزنی با طرف های عربستانی هستیم تا در صورت عادی شدن شرایط و با رعایت اصول بهداشتی، برنامه حج تمتع و اعزام حجاج آغاز خواهد شد.

 

درحالی از دارندگان فیش های ثبت نام تا پایان اردیبهشت ۸۶ خواسته شده بود تا برای اعزام به حج تمتع امسال مراحل تکمیلی ثبت نام را انجام دهند که سرنوشت اعزام حجاج به حج تمتع در هاله ای از ابهام به سر می برد. 

«علیرضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت نیز فروردین ماه گفته بود که عربستان هنوز تصمیمی مبنی بر برگزاری یا عدم برگزاری حج تمتع امسال نگرفته است و منتظر تصمیم عربستان در این خصوص هستیم. اما آنچه که مسلم است در صورت عدم برگزاری حج تمتع امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، اولویت اعزام به حج تمتع در سال آتی با زائرانی خواهد بود که امسال برای حج تمتع ثبت نام کرده اند.

 

تصمیم گیری درباره اعزام زائران به حج تمتع بر عهده عربستان است و زائران ایرانی نیز مانند زائران ۲۰۰ کشور دیگر چشم انتظار آن هستند تا عربستان تصمیم نهایی خود را برای برگزاری حج تمتع در سال جاری بگیرد. در صورت برگزاری حج تمتع امسال، اعزام زائران با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و سلامتی انجام خواهد شد و کشورها باید از سهمیه اعلامی عربستان برای اعزام زائر به حج تمتع تبعیت کنند.

 

از طرفی سازمان حج و زیارت در این مدت با برگزاری دوره های آموزشی به صورت مجازی، زمینه حضور زائران در حج تمتع را آماده کرده است و با استفاده از کارگاه های آموزشی مجازی توانسته است مطالب و مباحث لازم در انجام حج تمتع را به زائران آموزش دهد بنابراین از حیث آمادگی زائران برای اعزام، نگرانی وجود ندارد.

رشیدیان همچنین در آخرین اظهارات خود گفته بود: تصور ما بر این بود که پس از ماه مبارک رمضان عربستان شرایط خود را برای حج تمتع 1441 اعلام و چگونگی پذیرش زائران را برای کشورهای اسلامی مشخص کند اما عربستان سعودی درباره زمان اعلام لغو یا برپایی حج دو بار خلف وعده کرده است. یک بار گفتند تا پایان ماه مبارک رمضان و یک بار گفتند تا هشتم شوال، امروز 9 شوال است و هنوز هیچ اعلام وضعیتی از سوی عربستان به ما نشده است.

 

سال گذشته تعداد حجاج اعزامی به حج تمتع از ایران حدود ۸۶هزار نفر بوده است و امسال با وجود نزدیک بودن موسم حج تمتع، همچنان عربستان به دلیل ملاحظات بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا تصمیم قطعی درباره برگزاری یا عدم برگزاری حج تمتع امسال نگرفته و هنوز پاسخ طرف ایرانی و سایر کشورهای متقاضی حضور در حج واجب را نداده است.

کد خبر 936564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha