تفسیر قرآن رهبری/انفاق کردن، فقط مسائل مالی و پول دادن نیست

رهبر انقلاب با تفسیر آیات قرآن کریم از اهداف و انواع انفاق در قرآن نام بردند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و چگونگی انفاق کردن در قرآن کریم فرمودند: معلوم است که تشکیلاتی مانند تشکیلات پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برای ادارهی امور و حکومتِ اسلامی، احتیاج به مال و پول دارد و حرکت این حکومت تازهتأسیس و نیز، سامان دادن جنگ و جهاد، نیازمند امکاناتی است که باید بهدست مسلمانان فراهم شود؛ لذا منافقان مخالفت میکردند و میگفتند به کسانی که به این فکر جدید گرویدهاند و گِرد رهبر جدید جمع شدهاند، پول ندهید تا متفرّق شوند و نظام اسلامی از بین برود و بههم بخورد. این نیز، خود نمونهای از نهی از معروفهای آنها بود... منافقان از انفاق آنچه خداوند به آنها عنایت کرده، امساک مینمایند و حاضر نیستند از آنچه دارند برای غیر خودشان مصرف کنند.


با بررسی آیات انفاق در قرآن، میبینیم که به تصریح بسیاری از این آیات، یا به کمک قرائن، انفاق مالی مراد است؛ امّا در بسیاری دیگر از آیات، سخن از انفاق بهطور مطلق مطرح شده و مسلّم است که شامل انفاق مالی و نیز غیر مالی می شود.
 

بنابراین، انفاق در قرآن تنها پول دادن نیست. انفاق مالی در برابر انفاقات دیگر بسیار ناچیز است. انفاق این است که آنچه خدا به تو داده، برای دیگران انفاق کنی. ازجمله ویژگیهای منافق، عدم انفاق است. منافقان برای غیر خودشان انفاق ندارند و اموال و داراییهای خود را در جایی بهکار میبردند که نفعش عاید خودشان شود. مردمی که وجودشان فقط برای خودشان است، مصداقِ «یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ» هستند. مثَل اینها مثَل کرم ابریشمی است که تمام آب دهانش را دور خود میتَنَد و بعد در میان همان دیوار و حصاری که بهدست خود ساخته، میمیرد و چیزی هم درک نمیکند و بعد از او منفعت آن را دیگری میبرد.

کد خبر 936867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha