مسجد خاتم‌الانبیاء(ص)؛ پایگاه موفق در تربیت دینی و عمل به شعار «تهذیب، تحصیل و ورزش»

مسجد خاتم الانبیاء(ص) با الهام از سیره نبوی توانسته هم در کمک‌های مومنانه به محرومان موفق عمل کند و هم پایگاهی برای تربیت دینی و عمل به شعار «تهذیب، تحصیل و ورزش» باشد. روندی که این خانه خدا را به یکی از مساجد برقرار در شرق تهران تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: به مناسبت فرا رسیدن ۲۸ صفر سالروز رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام(ص) مروری کرده ایم بر فعالیت های یکی از مساجد همنام با آن حضرت(ص) که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

خیابان بهار جزو مناطق اعیان نشین شرق تهران و پر از ساختمان لوکس و گران قیمت است. مسجد خاتم الانبیا (ص) در میان این همه زرق و برق نماد دین داری و ترویج سیره و سنت اهل بیت (ع) و ساده زیستی است.

 

مسجد خاتم الانبیا (ص) دارای حیاطی نسبتا بزرگ است که در گوشه ای از آن، دفتر امام جماعت این خانه خدا، در سمت دیگر آن، روشویی و در بخش دیگر آن، دفتر پایگاه مقاومت بسیج واقع شده است.

 

اختصاص هزینه چای نمازگزاران برای کمک مومنانه

شبستان آن دارای سقفی با ارتفاع بلند و مساحت نسبتا بزرگی است و شبستان زنانه نیز در طبقه دوم واقع شده است. آبدارخانه بزرگ این مسجد نیز شب ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و سخنرانی مذهبی یا برگزاری جلسات قرائت ادعیه یا زیارت نامه، از نمازگزاران با یک استکان چای پذیرایی می کند. البته با شروع ویروس کرونا این کار تعطیل شده و هزینه های آن به تهیه بسته های ارزاق هسو با کمک مومنانه و رزمایش همدلی و مواسات اختصاص یافته است.

 

 

 

 

 

گنبد زیبای فیروزه ای آن که تا حدی به دلیل قرار گرفتن در میان ساختمان های بلند خیابان بهار از نظرها دور مانده است، نمای زیبایی به این خیابان بخشیده و دور تا دور آن به کلمه «لا اله الا الله» مزین شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد امین خراسانی، امام جماعت مسجد خاتم الانبیا (ص) و استاد درس خارج فقه و اصول است که شنبه تا چهارشنبه در حوزه علمیه قم تدریس و پنج شنبه و جمعه ها در این مسجد، خارج فقه تدریس و قرآن را تفسیر می کند.

 

صبح های جمعه خیابان شیک بهار شاهد رفت و آمد شماری از ائمه جماعات مساجد، مبلغان دینی و طلابی است که از چهار گوشه تهران خود را به مسجد خاتم الانبیاء (ص) می رسانند تا از درس خارج فقه امین خراسانی استفاده کنند. این استاد حوزه علمیه معمولا سعی دارد درس خارج فقه را با محور موضوعات روز که از آن به مسائل مستحدثه یاد می شود، مدیریت کند.

 

۳۰ شب، ۳۰ نکته قرآنی

 

 

 

شب های ماه مبارک رمضان نیز مسجد خاتم الانبیا (ص) میزبان شمار بیشتری از روحانیون و طلابی است که در جلسات تفسیر قرآن کریم امین خراسانی شرکت می کنند و البته در شب و شام میلاد امام حسن مجتبی (ع) بر شمار این افراد افزوده می شود.

 

برگزاری حدود 20 سال درس خارج فقه و اصول در مسجد خاتم الانبیا (ص) موجب شد اهالی این خانه خدا به فکر تاسیس مدرسه علمیه بیفتند و اکنون این مجموعه به صورت مستقل از مرکز مدیریت حوزه های علمیه و البته کاملا در چارچوب مقررات و قوانین جاری بر مدارس علمیه سراسر کشورمان فعالیت می کند.

 

چند سال از فعالیت علمی و حوزوی در مسجد خاتم الانبیا (ص) که گذشت طلاب آن پیشنهاد تاسیس مهد و پیش دبستانی قرآنی را مطرح کردند و اکنون این مجموعه به نام مسلم در جنب این مسجد فعالیت دارد. طبیعتا آموزش تخصصی قرآن و احکام و دستورات دینی رسالت اصلی این مرکز است البته کلاس های رایج در سایر مدارس البته با محوریت معارف اسلامی، برگزار می شود.

 

برگزاری مسابقه قرآنی با محوریت سوره نور

 

سر و کله ویروس کرونا که در کشورمان پیدا شد شبستان مجازی مسجد خاتم الانبیا (ص) راه اندازی شد و برنامه های قرآنی و علمی و فرهنگی و خدماتی این مسجد از طریق پیام رسان گپ به نشانی gap.im/M_khatam پیگیری می شود چنان که جلسات تفسیر قرآن نیز به صورت مجازی در ماه مبارک رمضان از این طریق در دسترس مردم قرار می گرفت. جلسات تفسیر سوره این مسجد در سال جاری به سوره مبارکه نور رسیده است. همه ساله در ماه رمضان و ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، مسابقه ای با محوریت موضوعات مطرح شده در این جلسات تفسیر برگزار و به چند نفر از برگزیدگان، جوایزی به قید قرعه تقدیم می شود. البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، هزینه این جوایز به خانواده های نیازمند اختصاص یافت.

 

مسجد خاتم الانبیا (ص) از طریق همین پیام رسان موفق شده کمک های خوبی به منظور خدمت رسانی مومنانه به نیازمندان به ویژه افراد آسیب دیده از ویروس کرونا جمع آوری کند که در مجموع توانسته 240 بسته ارزاق به دست خانواده های نیازمند برساند. پایگاه مقاومت بسیج این مسجد در این زمینه بسیار فعال است، ضمن اینکه در ضد عفونی کردن کوچه پس کوچه های خیابان بهار تهرانپارس مشارکت پویایی دارد.

 

پایگاه بسیج شهدای مسجد خاتم الانبیا (ص) با اتخاذ تدابیر مختلف به ویژه در زمینه ضد عفونی کردن فضای این خانه خدا و محدوده اطراف آن موفق، زمینه برگزاری مراسم احیای شب های قدر و نماز عیرد فطر را فراهم کرد.

 

بزرگداشت سردار دل‌ها

 

 

 

 

این پایگاه که بازوی پرتوان در برگزاری برنامه های مسجد خاتم الانبیا (ص) است در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی ویژه برنامه هایی برگزار می کند. برای نمونه مراسم گرامیداشت شهید سردار سپبهد حاج قاسم سلیمانی و ختم قرآن به نیت این شهید و همرزمانش و با اجرای محفل انس با قرآن توسط زمانی، قاری ممتاز کشورمان و سخنرانی امین خراسانی، امام جمعه سابق شهر ری، در این خانه خدا برگزار شد.

 

از همه این فعالیت های قرآنی و فرهنگی و علمی که بگذریم باید به راه اندازی باشگاه ورزشی مسجد خاتم الانبیا (ص) اشاره کرد. اهالی این مسجد با اعتقاد به نقش مهم ورزش در زندگی افراد و همسو با شعار «تهذیب، تحصیل و ورزش» در سال 1387 این باشگاه را تاسیس کردند که به محلی برای تربیت بدن نمازگزاران این خانه خدا و سایر اهالی منطقه تهرانپارس تبدیل شده است.

 

کترینگ مسجد به مراکز مذهبی تخفیف میدهد

نکته جالب دیگر درباره مسجد خاتم الانبیا (ص) راه اندازی کترینگ به منظور تامین هزینه های جاری این مسجد که جنب این مسجد واقع شده است و به مساجد و هیئت های مذهبی تخفیف ویژه قائل می شود.

 

سخن پایانی اینکه مسجد خاتم الانبیا (ص) به همت امین خراسانی به پاتوق روحانیون و طلاب تهرانی به ویژه ساکنان شرق این شهر تبدیل شده و با تاسیس باشگاه ورزشی و کترینگ کوشیده به خودکفایی در تامین هزینه های جاری برسد. همدلی و به روز بودن اهالی و کارگزارن این مسجد در کنار امامت یک فقیه در آن، موجب اثرگذاری مستمر آن در سطح تهرانپارس شده است.

کد خبر 937111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha