شناسایی سه هزار و ۱۶۴ نشریه نامعتبر و جعلی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

دهقانی گفت: سه هزار و ۱۶۴ نشریه کم اعتبار، نامعتبر یا جعلی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سامانه ای مجزا شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (سه شنبه 20 خرداد) در نشست ویدیو کنفرانسی با مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، گفت: با توجه به شیوع کرونا، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تصمیم به برگزاری نشست های غیر حضوری با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و ... گرفته است.

رئیس مرکز منطقهای و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: فعالیت های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با هدف تامین اطلاعات علمی و مطالعات علم سنجی به انجام می رسد و این مرکز ر سطح بین المللی تعاملات گسترده ای در سطح ایران و کشورهای اسلامی را برنامه ریزی یا عملیاتی کرده است.

وی با معرفی نماگر «کویید 19»، https://maps.isc.gov.ir/covid19/#/world که مورد استقبال مهمانان قرار گرفت، عنوان کرد: این نماگر، محصول جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در واکنش به پاندمی کرونا است.

دهقانی ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بین المللی تر کردن فعالیت ها و خدمات خود را در اولویت قرار داده است و نمایه سازی کل نشریات کیفی جهان را نیز در برنامه های آتی خود دارد.

وی تصریح کرد: شاخص های علمی مصوب از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شناسایی نشریات و ناشران کم اعتبار، نامعتبر و جعلی به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واگذار شده است.

دهقانی اعلام کرد: شاخص های علمی شناسایی ناشران و نشریات کم اعتبار و نامعتبر با هدف هدایت پژوهشگران به سمت انتشار کارهای علمی در مجلات معتبر بین المللی، تهیه شده و در قالب فهرستی در سامانه ای مجزا تحت عنوان «فهرست نشریات کم اعتبار، جعلی و نامعتبر»، ارائه شده و در حال حاضر سه هزار و ۱۶۴ نشریه کم اعتبار، نامعتبر یا جعلی در این فهرست قرار داده شده است.

بر اساس این گزارش در ادامه، «وحید احمدی» نیز در این جلسه ویدیو کنفرانسی، گفت: برگزاری این جلسات مشترک بی شک، بستر مناسبی برای تعاملات بیشتر ایجاد خواهد کرد و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز از هفت گروه علمی برخوردار است که در این حوزه موثر عمل می کند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: این گروه ها شامل گروه علم و جامعه، ترویج علم، آینده‌اندیشی، اقتصاد علم، علم‌سنجی،  سیاست علم و گروه اخلاق، علم و فناوری هستند که اقداماتی مانند تحقیق در بومی‌سازی روش های علمی، مطالعه و ارائه روش‌های مناسب ترویج علم با هدف توسعه علمی انجام تحقیقات بنیادی و ... را به انجام می رسانند.

وی اضافه کرد: با انعقاد تفاهم نامه میان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و تداوم نشست های مشترک، پیش بینی می شد که 2 بند از این تفاهم نامه به مرحله عملیاتی شدن برسد.

احمدی تاکید کرد: لازم است تا این 2 مرکز از تمام ابزارهایی که در اختیار دارند برای انتقال و تبادل دانش با دنیای علم استفاده کنند.

این گزارش می افزاید: «منصور حقیقت» نیز با تاکید بر معتبر بودن محل انتشار یافته های علمی در این نشست، گفت: اینکه  یکی از مهمترین شاخص های علمی کشور معتبر بودن محل انتشار یافته های علمی در مجلات بین المللی است.

 معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: ثبت و ارزش گذاری کمی و کیفی و رتبه بندی نشریات و تولیدات علمی در زیرمجموعه های پایگاه از ماموریت ها و وظایف اساسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

وی اعلام کرد: این پایگاه استنادی در حال طراحی یک سامانه برای تمام دانشگاه ها است که نام اعضای هیئت علمی، مقالات و نمودارهای تحلیلی وضعیت علمی دانشگاه، حوزه های موضوعی علمی دانشگاه و ... در آن به ثبت می رسد که در یکدست شدن و استاندارد سازی وابستگی سازمانی تاثیر بسزایی دارد.

بر اساس این گزارش در ادامه، «محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی» با اشاره به ارائه مقالات رایگان در خصوص بیماری کرونا از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: این مقاله ها از بهمن سال گذشته به صورت رایگان در اختیار جامعه علمی قرارگرفته است.

مشاور ریاست و مدیر اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای تهیه شبکه محققان کشور، همکاری مشترک در تعاملات بین الملل و به خصوص در سطح کشورهای اسلامی، همکاری در سیاست گذاری های علم، پژوهش و فناوری به خصوص در حوزه رتبه بندی دانشگاه ها و اعتبار سنجی نشریات و ... نقش بسزا و کارآمدی در این حوزه خواهد داشت.

در این جلسه، مقرر شد در سیاست گذاری های علم، پژوهش و فناوری در حوزه رتبه بندی دانشگاه ها و اعتبار سنجی نشریات نیز زمینه همکاری ایجاد شود.

گفتنی است، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز  مستقر است.

کد خبر 937226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha