اجرای دوره‌های مهدوی «مشق مشتاقی» در روزهای کرونایی/ جبهه مجازی زمینه‌سازی ظهور را تشکیل دهیم

‌حجت‌الاسلام درچه‌ای با تشریح فعالیت‌های بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در فضای مجازی، گفت: این روزها که عدالت‌طلبی، مبارزه با نژادپرستی و ... که از مولفه‌های دولت مهدوی است در جهان گسترش یافته، باید در فضای مجازی جبهه واحد زمینه‌سازی ظهور را شکل بدهیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت های حضوری در عرصه های مختلف ازجمله حوزه مهدویت، باعث شد طرح های مهدوی و منتظرانه به ویژه در ایام نیمه شعبان در فضای حقیقی متوقف شود، لذا طراحی و اجرای برنامه های مجازی به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) با جدیت و وسعت در دستور کار قرار گرفت. در بررسی اهداف، کیفیت و طرح های در حال اجرا و آتی بنیاد در فضای مجازی با حجت الاسلام «سیدعلی درچه ای»، کارشناس فضای مجازی این بنیاد گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

بنیاد فرهنگی مهدوی موعود(عج) در ایام شیوع کرونا و تعطیلی دوره ها و برنامه های آموزشی، کارویژه های خود را چگونه پیش برده است؟

 

استفاده از فضای مجازی در ایام شیوع به صورت جدی تر از ابتدای سال 99 پیگیری شد. به ویژه آنکه رویکرد بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در فضای مجازی، ارائه مباحث آموزشی مهدویت همراه با رنگ و بوی تربیتی است.

در این راستا دوره اول طرح «ربیع الانام» را از میلاد امیرالمومنین(ع) در 18 اسفند ماه تا روز نیمه شعبان اجرا کردیم، بدین صورت که 60 کلیپ فیلم سه دقیقه ای از چهره های شناخته شده مهدویت همراه با برگزاری مسابقات را در کانال های موسوم به «چشم به راه» در شبکه های اجتماعی بارگذاری کردیم.

در انتهای این طرح، پویش «#به یاد او» را اجرا کردیم تا مردم با توجه به شرایط موجود هر کاری را می توانند برای امام زمان(عج) در ایام ولادت آن حضرت(ع)، انجام دهند ارسال کنند که در پی این پویش، 500 اثر در قالب فیلم و صوت به دست ما رسید که در صفحه اینستاگرام به یاد او بارگذاری شدند و به همه شرکت کنندگان هدیه ای فرهنگی به پاس شرکت شان اهدا شد.

 

رویکرد آموزشی بنیاد را بعد از نیمه شعبان و در فضای ادامه‌دار کرونایی چطور دنبال کردید؟

 

بعد از آن، برای ماه مبارک رمضان دوره مجازی «در جستجوی خورشید» با 90 کلیپ در سه محور 30 عددی اجرایی شد؛ ساعت 10 صبح معارف مهدوی از طریق پرسمان مهدویت، ساعت 12 مباحث مهدوی مربوط به نوجوانان و ساعت 14 فایل های مربوط به مهدویت در قرآن در کانال های چشم به راه بارگذاری می شد و کوشیدیم از این فضای به وجود آمده برای ارتقای دانش و معارف مهدوی استفاده کنیم.

دوره های آموزشی بنیاد با عنوان کلی «در جستجوی خورشید» با موضوعات متنوع مهدوی و در بازه های زمانی مختلف ادامه می یابد.

 

بعد از ماه مبارک رمضان چه دوره ای را برای تبیین معارف مهدوی پیش بینی کرده اید؟

 

پنج روز است که دوره های کتابخوانی «مشق مشتاقی» با محوریت کتاب های بنیاد را آغاز کرده ایم، تا هم فرهنگ کتابخوانی ترویج شود و به دلیل ملجا قرار گرفتن کتاب در دریافت معارف مهدوی، وثوق اطلاعات مخاطبان ارتقاء یابد.

در این طرح قرار است هر ماه به یک کتاب پرداخته شود که برای ماه نخست کتاب «دُرّ یاقوت» نوشته محمود اباذری، و برای ماه دومی کتابی مربوط به جریان احمدالحسن را محور قرار داده ایم.

 به منظور اعمال جذابیت های بیشتر، از مولف کتاب می خواهیم در طول ماه 30 نکته مهم اثر را انتخاب کرده و برای هر نکته بین 1 تا 2 دقیقه توضیح اجمالی بدهد، هر روز صوت استاد و هم متن کتاب را منتشر می کنیم.

برای شرکت در این دوره حتما نیاز به خرید کتاب نیست اما علاقمندان به تهیه کتاب می توانند کد و آدرس پستی را به سامانه 30001366 ارسال کنند با آنها تماس گرفته شده و اثر برای شان ارسال می شود.

 

در کنار آموزش و تربیت به چه رویکردهای دیگر مهدوی در فضای مجازی توجه دارید؟

 

رویکرد سوم در فضای مجازی، برگزاری جشنواره ها و پویش ها با عنوان «به یاد او» و با شماره های متناوب است چنان که پویش دوم به یاد او به مناسبت دهه کرامت و با محور تصورات ذهنی منتظران از زندگی در عصر ظهور در قالب ارسال فیلم، متن، صوت و عکس نوشت از سوم تیرماه برگزار می شود بعد از آن هم در ماه محرم حسینی و ... شماره های دیگر آن اجرا می شود.

 

برنامه بنیاد در حوزه های آموزشی و تربیتی برای آینده چیست؟

 

اگر به وضعیت عادی بازگردیم برنامه های حضوری را پررنگ تر می کنیم اما اکنون فرصتی است که در خلاء فقدان فعالیت های حضوری، از فضای مجازی استفاده کنیم.

فضای مجازی این روزها به فضای حقیقی تبدیل شده از طرفی اتفاقی که در این فضا با برداشتن مرزها رخ داده و نگاهی که غرب دارد و در این فضا بر افکار مردم تسلط پیدا کرده، ایجاب می کند از فضای مجازی برای ترویج معارف دینی فرهنگی استفاده شود.

جالی پای متولیان فرهنگی ما در این فضا محکم نیست در حالی که نگاه و تفکر، سیاستگذاری و هدفگذاری ها و سبک زندگی مردم بشدت تحت تاثیر فضای مجازی است تا جایی که رسانه ملی هم این روزها کمتر از این فضا عمق و دامنه تاثیر بر مردم را دارد.

 

استفاده از فضای مجازی برای ترویج و آموزش معارف مهدوی چه آثار و برکاتی دارد؟

 

سبک زندگی و منش و روش رفتاری مردم متاثر از رسانه ها به ویژه فضای مجازی است مهدویت هم مستثنی نیست و هم در این فضا شکل می گیرد و هم توسط مردم دنبال می شود.

اگر جهت گیری کنیم و نگاه های مردم درباره مهدویت را به سمت زمینه سازی ظهور سوق دهیم و چشم انداز مهدوی و وظیفه منتظرانه را توسط کارشناسان و متخصصان امر ترسیم کنیم، می توانیم اثرگذار باشیم.

این پویش ها و فعالیت های مجازی می تواند شکل بگیرد و حتی در حوزه بین الملل هم تاثیر داشته باشد به ویژه اینکه در غرب هم عدالت خواهی، مبارزه با نژادپرستی و ... که از مولفه های تمدن اسلامی و حکومت مهدوی هستند، مطالبه و دنبال می شود. لذا با استفاده از این مولفه های مهدوی در فضای مجازی می توان دنیا را با خود همراه کرد چون همه مردم دنیا دنبال منجی(عج) هستند.

باید جبهه واحد در فضای مجازی برای ظهور و زمینه سازی دولت کریمه ایجاد شود، چون در تبیین شرایط ظهور، اقبال عمومی مردم مطرح است نه اعتقاد آنها یعنی مردم باید به اضطرار نیاز منجی برسند این نیاز باید تقویت شود و اعتراضاتی که برابر اتفاقات ناعادلانه جهان شکل می گیرد، رنگ و بوی مهدوی بگیرد.

کد خبر 937418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha