نظریه پردازی در عرصه مهدویت نیازمند سال ها مطالعه و پژوهش دقیق است

حجت الاسلام حجامی با تأکید بر این که مهدویت از حوزه های پژوهشی و علمی بسیار دقیق است، گفت: نظریه پردازی در عرصه مهدویت نیازمند سال ها مطالعه و پژوهش است.

حجت الاسلام «حسین حجامی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به این که مهدویت از حوزه های تخصصی دینی محسوب می‌شود، گفت: بدون ترديد سخن گفتن در حوزه مباحث دينی و برداشت و استنباط از گزاره‌ها و آموزه‌های دين همچون هر حوزه ديگری نيازمند تخصص‌های لازم است.

 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه افزود: تخصص‌های لازم برای برداشت از متون دينی عبارت از علم صرف، علم نحو، علم معانی بيان، علم منطق، علم اصول، علم رجال، علم دراية الحديث، علم قرائت،‌ علم تفسير و بعضی علوم ديگر است كه اصطلاحاً به عنوان علوم حوزوي از آنها ياد مي‌شود و هر كس كه از اين علوم بی‌بهره يا كم بهره باشد برداشت او، از متون دينی حتی برای خود وی حجيت نداشته و عذر آور نیست.

 

وی اضافه کرد: چنين كسی مانند كسی است كه بدون داشتن تخصص لازم درباره نقص فنی خودرو‌، نسبت به نقص خاصی به باور و يقين رسيده است؛ وقتي كه عاقلانه به قضاوت درباره اين يقين می‌نشينيم حجيت آن را نسبت به خودروی خودِ صاحب اين يقين نيز انكار كرده و اقدام اين شخص را براي رفع نقص خودروي خويش تخطئه می‌کنيم و صد البته معلوم است كه به نظرات غير كارشناسی چنين شخصی نسبت به خودروي خودمان هيچ اعتنايی نمی‌كنيم.

 

حجت الاسلام حجامی با بیان این که در حوزه برداشت از متون دينی نيز عيناً همين امر صادق است، گفت: يعنی برداشت از متون دينی از سوی كسی كه از تخصص لازم برای اين امر برخوردار نیست و با علوم حوزوی آشنايی ندارد برای خود فرد و ديگران حجيت ندارد، يعنی حتی خود اين شخص حق ندارد برداشت‌های خود از متون دينی را ملاك عمل خويش قرار دهد و اگر چنين كند و خطايی رخ دهد، در پيشگاه خداوند معذور نخواهد بود.

 

وی بیان داشت: وقتي خود اين شخص، نسبت به برداشت خود، چنين، وضيعتی دارد، طبيعتاً تكليف ديگران هم مشخص بوده و آنها نمی‌توانند به اين عقيده پايبند باشند؛ در باره مهدويت نيز اين مسئله مصداق دارد، يعنی مهدويت نيز يك تخصص است كه بدون داشتن مقدمات لازم نمي‌توان به كنكاش در باره آن پرداخت.

 

این پژوهشگر مهدویت با تأکید بر این که درك بخش عظيمی از آموزه‌های مهدويت نيازمند رجوع به روايات است، یادآور شد: استنباط از روايات بدون كسب مقدمات لازم ممكن نبوده و راه به بيراهه می برد و مقدمات لازم برای فهم روايات مهدويت همان‌هائی است كه در بالا ذكر شد، يعني فرد بايد سال‌ها وقت صرف كرده و خوب درس بخواند تا بتواند صلاحيت‌های لازم كسب نمايد.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: همچنين فهم بسياری از آموزه‌های مهدويت در گرو فهم بسياری از مباحث تربيتی و روانشناسی و اجتماعی و سياسی است و نظريه پردازی در حوزه مهدويت بدون در نظر گرفتن اين مباحث، سطحی و بعضاً نيز انحرافی خواهد بود.

کد خبر 937683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha