مهدویت سند محکم شیعه در تحقق همه‌جانبه عدالت است/ باید قبل از ظهور عدالت عصر مهدوی را تمرین کرد

حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه عدالت برجسته‌ترین شعار دعای ندبه است، گفت: مهدویت عملاً سند محکم شیعه در تحقق همه جانبه عدالت است؛ باید قبل از ظهور عدالت را تمرین و این کار را از زندگی خودمان شروع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان در شرح آیات مهدوی قرآن کریم با اشاره به آیه 17 سوره مبارکه حدید، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریف می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَـا قَدْ بَيَّنَّا لَـكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛ بدانید که خداوند زمین را پس از مرگش زنده می‌کند همانا ما نشانه هـایی را برای شما روشن کردیم، باشد که تعقل کنید.».

 

این کارشناس مهدوی در ادامه تصریح کرد: امام صادق(ع) درباره این آیه می فرمایند: خداوند زمین را پس از ظهور حضرت مهدی(عج) به واسطه عدالت او‌ زنده می کند پس از آنکه با ظلم و جور رهبران گمراه مرده باشد. یعنی عملا حضرت مهدی (ع) احیاگر زمین با عدالت است.

 

وی با اشاره به جایگاه عدالت در آموزه های دینی اسلام ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: یک ساعت به عدالت رفتار کردن از هفتاد سال عبادتی که روزهای آن به روزه و شب های آن به احیا گذشته باشد، بهتر است. امیرالمومنین(ع) می فرمایند: عدالت هم به مصلحت مردم است، هم اقتداء به روش الهی است. حضرت(ع) می فرماید: عدالت باعث حیات جامعه و ظلم باعث مرگ آن می شود.

 

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه عدالت برجسته ترین شعار دعای ندبه نیز است، گفت: در دعای ندبه می خوانیم: «أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ...» عدالت از اموری است که انسان فطرتاً آن را دوست دارد، لذا حتی ستمگران در توجیه ظلم خود، سعی می‌کنند کار خود را عادلانه جلوه بدهند!

 

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در اسلام در واگذاری مسئولیت های حساس به افراد عادل تاکید شده است، ابراز کرد: هدف انبیاء هم این است که ایمان به خدا و معاد را چنان در دل مردم زنده کنند و اخلاق و طرز تفکر الهی در تار و پور فرد و جامعه نفوذ دهند که خود مردم به عدالت برخیزند و جامعه عادلانه تشکیل شود.

 

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه در آیه 25 سوره مبارکه حدید هم بر قیام به عدل به عنوان هدف ارسال رسل تاکید شده است، افزود: مهدویت عملاً سند محکم شیعه در تحقق همه جانبه عدالت است. در اسلام اجرای عدالت نه تنها درباره دوستان و مؤمنان بلکه درباره دشمنان در حال جنگ هم حتی سفارش شده است. عدالت، قانونی الهی است که به دست حضرت مهدی(عج) محقق می شود.

 

وی با بیان اینکه از اهداف اصلی امام زمان (ع) در دوران ظهور اجرای عدالت است، گفت: ایشان عدالت را فراگیر می کنند، و امنیت براساس عدالت ایجاد و در پی آن رفاه تامین می شود، به خاطر همین مردم امید دارند که بتوانند این جامعه را به نحو احسن به دست بیاورند.‌

 

حجت الاسلام نصوری در ادامه ابراز کرد: اگر بخواهیم جامعه به سوی ظهور و عدالت آرمانی مهدوی حرکت کند، باید قبل از ظهور عدالت را تمرین و این کار را از زندگی خودمان شروع کنیم از نظر فردی ذائقه هایمان را به سمت عدالت سوق دهیم و در جامعه باید سمت و ‌سوی جامعه را به سمت حاکمانی ببریم که بتوانند حداقل های عدالت را در جامعه اجرا کنند.

 

این کارشناس مهدوی با تاکید بر لزوم ساخت ماکتی کوچک از عدالت مهدوی در جامعه منتظر، گفت: اگر بخواهیم در مسیر ظهور و زمینه سازی برای آن آماده شویم، باید به اجرای عدالت نظر و اهتمام داشته باشیم. با سیر کوتاه در آیات و روایات درمی یابیم فضای عدالت در آیات و روایات خیلی فراگیر است. اسلام اگر نماز دارد، زکات هم دارد، اگر تولی و دوستی با اولیـای خدا دارد تبری و دوری از دشمنان را هم دارد، اگر از علم طرفداری می کند از عمل هم پشتیبانی می کند و ... .

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه رویکرد جامعه اسلامی چه در دوران قبل از ظهور و چه بعد از ظهور به سمت و سوی عدالت محوری است. آن روحیه عدالت پذیری که امام زمان (ع) دارد جامعه را از حالت مردگی به یک جامعه پویا و زنده تبدیل می کند.

کد خبر 935636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha