آرامگاه فردوسی میزبان آیین پایانی «نقشا» می‌شود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برپایی آیین پایانی جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اعلام این خبر گفت: حوزه هنری در مرکز هنرهای نمایشی خود با تکیه بر منویات رهبری و تذکرات ایشان در خصوص پرداخت به ادبیات کهن فارسی و پاسداشت زبان فارسی همواره در تلاش بوده و هست تا این امر محقق شود. از این رو در سال جاری با توجه به برپایی و تجربه موفقیت‌آمیز چند دوره جشنواره نقالان علوی، اقدام به برپایی جشنواره‌ای با پرداخت به شاهنامه فردوسی در حوزه نقالی و شاهنامه‌خوانی کرده است.

وی در همین راستا افزود: مقام معظم رهبری، فردوسی را حکیمی الهی و پدر زبان فارسی امروز می‌دانند و حکمت او را نشأت گرفته از حکمت الهیِ اسلامی عنوان می‌کنند. از این رو وظیفه خود دانستیم تا برای رسیدگی و پرداخت به چنین موضوع مهمی در امر فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور، جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را که پیش از شیوع ویروس کرونا قرار بر برپایی حضوری آن داشتیم، به صورت مجازی و بسیار گسترده برگزار کنیم.

زارعی با اشاره به فاجعه‌ای که در زبان محاوره‌ای عموم مردم در حال شکل‌گیری است گفت: متاسفانه در میان عموم مردم واژه‌های غیر فارسی و بیگانه در حال رواج است و باید برای جلوگیری از شیوع بیش از پیش آن با فرهنگ‌سازی و پرداخت به ادبیات کهن فارسی در قالب‌های هنری از جمله تئاتر و آیین‌های نمایشی همچون نقالی و شاهنامه‌خوانی تلاش کرد.

زارعی ادامه داد: یکی از خواسته‌ها و اهداف ما از جشنواره «نقشا» پیوند اسطوره‌های کهن ایران زمین همچون رستم با اسوه‌های تاریخ معاصر ایران همچون شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی در خصوص تعداد آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره و آثار نامزد شده برای دریافت جوایز این رویداد گفت: در این جشنواره بیش از ۷۰۰ اثر با حضور شرکت‌کنندگانی از ۷۰ شهر سراسر کشور به دست دبیرخانه این رویداد رسید. همچنین از این میان بیش از ۶۰ نامزد برای دریافت جوایز جشنواره معرفی شدند.

زارعی با اشاره به شناسایی شرکت‌کنندگان مستعد در سنین گوناگون با برپایی این جشنواره  و با تاکید بر لزوم آموزش برای آنها گفت: استعدادهای بسیاری در میان شرکت‌کنندگان جشنواره «نقشا» کشف شد که با بررسی‌های انجام شده نشان از عدم آموزش‌های اصولی و پایه‌ای دارند. از این رو کار اصلی ما، یعنی تمرکز روی آموزش این استعدادها، با پایان جشنواره آغاز می‌شود تا اینکه آنها نقالان و شاهنامه‌خوانان مطرحی در کشور شوند و هر یک در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و روند صحیح زبان فارسی ما را یاری کنند.

زارعی در خصوص گروه انتخاب و داوری آثار و تغییرات آن گفت: داوران این جشنواره را ابتدا علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار تشکیل می‌دادند که متاسفانه استاد دهباشی دچار بیماری شدند و از آنجایی که سلامتی ایشان برای ما بسیار اهمیت دارد، دکتر احمدرضا آذربایجانی در ادامه کار برای داوری جایگزین ایشان شدند و ما را در این امر یاری کردند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اعلام خبر برپایی آیین پایانی این جشنواره در هفته اول تیرماه سال جاری گفت: آیین پایانی نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» هفته اول تیرماه در جوار آرامگاه فردوسی با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان و برگزیدگان برپا می‌شود. همچنین این مراسم به‌صورت زنده و مستقیم از اپلیکیشن حوزه هنری و دامنه‌های پرمخاطب همچون آپارات و اینستاگرام پخش می‌شود.

پس از برپایی اختتامیه و اعلام نفرات برتر جشنواره، از سوی دبیرخانه با برگزیدگان تماس گرفته خواهد شد و آنها را از چگونگی دریافت جوایز خود مطلع خواهند کرد.

کد خبر 937506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha