بهره‌برداری از ۱۵۶ پروژه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی

قوسی گفت: ۱۵۶ پروژه به ارزش ۶۷۳ میلیارد ریال طی هفته جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا قوسی» صبح امروز (21 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور از طریق تولیدات بخش کشاورزی تأمین می‌شود، اظهار کرد: کشاورزی در زمینه کنترل و جلوگیری از مهاجرت و توسعه طبیعت گردی و گردشگری ظرفیت بالایی دارد.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر ساله از ۲۱ لغایت ۲۷ خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است، گفت: امسال در هفته جهاد کشاورزی با صرف اعتباری بالغ بر ۶۷۳ میلیارد ریالی ۱۵۶ پروژه بخش کشاورزی در سراسر استان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

قوسی ادامه داد: از این میزان اعتبار، ۱۵۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۲۳۴ میلیارد ریال آورده متقاضی بوده است.

 

وی با بیان اینکه بشترین پروژه ها در بخش آب و خاک است، ادامه داد: با بهره برداری کامل از این پروژه‌ها برای ۱۶۶ نفر اشتغال ایجاد و برای ۲ هزار و ۷۲۱ نفر هم تثبیت اشتغال می‌شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اعتبارات و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته، گفت: در سال گذشته علی‌رغم تمامی مشکلات اما اعتبارات بخش تملک و دارایی سازمان با افزایش ۵۶ درصدی از ۱۱۳میلیارد تومان در سال ۹۷ به 177 میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید که ۹۳ درصد این افزایش‌ها مربوط به اعتبارات ملی بوده است.

 

قوسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۴۰۰ طرح بخش کشاورزی با ۹۰۰ ریز پروژه در سطح استان در حال اجرا است، افزود: بیشتر پروژه‌ها مربوط به حوزه آب و خاک با هدف کاهش مصرف آب، صرفه جویی و افزایش بهره‌وری است.

 

به گفته وی طی سال گذشته در ۱۳ هزار و ۶۵۰ هکتار از ارضی کشاورزی استان پروژه سیستم نوین آبیاری آغاز شد که عملیات اجرایی ۶ هزار و ۴۹۱ هکتار  به اتمام رسیده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در بحث احیا و مرمت قنوات نیز شاهد رشد ۱۶۵ درصدی در استان هستیم که در سال ۹۷ قریب به ۸۰ رشته قنات احیا شده که این تعداد در سال گذشته به ۳۴۶ رشته افزایش یافته است.

 

قوسی در ادامه اجرای نهضت گلخانه‌ای در استان، هاب شتر و توسعه آبزی‌پروری را از بزرگترین و مهمترین طرح‌های سال گذشته اعلام کرد و گفت: به دنبال اجرای این پروژه‌ها، عملکرد تولیدات بخش کشاورزی از ۸۴۹ هزار تن به ۸۷۹ هزار تن افزایش یافته است.

 

وی بیان کرد: تاکنون جلسات متعدد برای مکان یابی اجرای این طرح‌ها در استان برگزار شده که با واگذاری یک هزار و 34 هکتار زمین مجتمع ها موافقت شده است و در چهار شهرستان نهبندان، سرایان، سربیشه و زیرکوه فراخوان جذب سرمایه‌گذار منتشر شده و برای سایر شهرستان‌ها به محض اجرای کارهای اولیه فراخوان جذب سرمایه گذار منتشر خواهد شد.

 

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اولویت سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌ها با افراد بومی استان است، افزود: در صورت نیاز از ظرفیت سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

 

قوسی به اقدامات انجام شده در پروژه هاب شتر  اشاره کرد و گفت: تاکنون با واگذاری بیش از ۶ هکتار در حیدرآباد برای قرنطینه، ۲ هزار ۴۰۰ هکتار برای کشت علوفه با اولویت خارشتر و ۲.۵ هکتار برای ایستگاه اصلاح نژاد موافقت شده است.

 

وی تاکید کرد: صدور موافقت اصولی برای زمین میدان دام در نهبندان و صدور مجوز حمل شتر از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

کد خبر 937589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha