نیاز بازار مسکن سالی ۴۰۰ هزار واحد است/ساهت سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی

اسلامی با اشاره به اینکه نیاز بازار مسکن سالی ۴۰۰ هزار واحد است و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران دست کم ۳۰۰ هزار واحد مسکونی سالانه به وسیله مردم تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «محمد اسلامی» شب گذشته (چهارشنبه 21 خرداد) در بخش خبری ساعت 21 بخش خبری شبکه یک سیما در توضیح درباره وضعیت مسکن درباره نیاز جامعه به مسکن گفت: با بررسی آمار ازدواج ها، نیاز بازار مسکن سالی ۴۰۰ هزار واحد است و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران دست کم ۳۰۰ هزار واحد مسکونی سالانه به وسیله مردم تولید می‌شود.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن فقط به وزارت راه و شهرسازی مربوط نیست، گفت: تلاطمی که در بازار و رشد قیمت‌ها اتفاق می‌افتد متاثر از بخش مسکن نیست و از شرایط عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند بلکه از بازار ارز، شرایط تورمی در اقتصاد و دیگر موارد تبعیت می‌کند و​ این مسئله ایجاب می‌کند همه متولیان امر اقتصاد به موضوع مسکن توجه کنند.

 

وی با اشاره به اینکه قرار است اولین جلسه معاون اول رئیس جمهوری درباره وضعیت مسکن با دعوت از صنایع و افراد مرتبط با مسکن برای هم اندیشی در این باره و اتخاذ تمهیداتی که بتوانند التهابی که کاذب و حباب گونه به ویژه در بخش اجاره مسکن اتفاق افتاده تشکیل شود، گفت: قرار است بر اساس این جلسه التهابات بازار مسکن که هیچ پایه و اساسی ندارد بررسی شود و قاطع با آن برخورد شود.

 

اسلامی با بیان اینکه نباید با اطلاعات غیر دقیق در جامعه التهاب ایجاد کنیم و بگوییم سالانه به چند میلیون مسکن در کشور نیاز است، افزود: این سبب شود تقاضای مسکن افزایش یابد و مسکن گران شود. نیاز سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، عدد درست و منطقی برای بخش مسکن است.

 

وی با تاکید بر اینکه مجموعه های مسئول در تلاش هستند تا سیاست‌های پابرجایی برای تداوم تولید و عرضه مسکن داشته باشند تا تولید مسکن در کشور از روند طبیعی و پایداری تبعیت کند، گفت: هفت دهک جامعه که هدف ما هستند و تکلیف قانونی ما ایجاد زمینه برای خانه دار شدن آنهاست اطمینان داشته باشند که در تاریخ‌های مشخصی می‌توانند با سبد مالی که دارند صاحب خانه شوند.

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه از زمان تصویب قانون جدید مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شد سامانه املاک و اسکان را تهیه کند، گفت: قرار شد این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا این سازمان بتواند با استفاده از این سامانه نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام کند.

 

وی در ادامه توضیحات خود گفت: در این مدت در وزارتخانه و دولت و مجلس بحث بود که وزارت راه و شهرسازی پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط به واحد‌های مسکونی مردم را ندارد و این کار به اشتباه بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است، اما اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم به جایی نمی‌رسیم و تکلیف مهم و موثر در بازار مسکن بدون پاسخ خواهد ماند بنابراین این سامانه را طراحی و ایجاد و در بهمن سال گذشته از آن رونمایی و از همه دستگاه‌ها درخواست کردیم همه اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند تا سازمان امور مالیاتی با این اطلاعات بتواند صدور برگه‌های مالیات را آغاز کند. از این طریق صاحبان واحد‌های خالی تحرکی خواهند داشت که یا واحد‌های خود را به فروش برسانند یا اجاره بدهند

 

اسلامی همچنین درباره قانون مالیات بر خانه های خالی نیز گفت: از زمانی که قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده مالیات بر خانه‌های خالی قابل وصول است و در همین تابستان سازمان امور مالیاتی باید صدور برگه‌های مالیاتی را آغاز کند. دو کار همزمان انجام داده ایم که یکی طراحی سامانه برای سازمان امور مالیاتی است که این سامانه در حال مهیا شدن برای بارگذاری است البته یک سری معذورات قانونی داشت که برای رفع این معذورات کمک می‌کنیم و کار دیگر در طرح اقدام ملی مسکن بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نام نویسی کردند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متقاضی واقعی ما که واجد شرایط است و می‌توان از طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند ۸۰۰ هزار نفر هستند، گفت: برای این واحد‌ها زمین پیش بینی شده است و عملیات آن را اجرا کرده ایم.

 

وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر نیز اینگونه توضیح داد: مسکن مهر نیز در حال اتمام است و مسکن مهر قم خاتمه یافت به جز یک پروژه که مردم دعوا دارند و در قوه قضاییه در حال بررسی است.

 

اسلامی در ادامه توضیحات خود درباره روند تهیه مسکن مورد نیاز جامعه به طرح اقدام ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در طرح اقدام ملی اعلام کرده ایم هر کس خانه آماده دارد یا پروژه نیمه تمام و زمین دارد در قالب طرح اقدام ملی بیاورد و ما به او زمین مرغوب در بهترین نقاط شهر می‌دهیم تا دوباره به ساخت و ساز مشغول شود و این مولد سازی سرمایه‌ها را بتوانیم انجام دهیم. از سال گذشته تعامل خود با بورس را آغاز کرده ایم و طرح‌های زیرساختی را در بورس برده ایم که سازمان بورس آن‌ها را عرضه می‌کند و مردم می‌توانند سهام بخرند و سهام خود را به مسکن تبدیل کنند. باید منابع را از بازار سرمایه بگیریم و با منابع نقدینگی که در دست مردم است جریان تولید مسکن را رونق دهیم./

کد خبر 937783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha