برای برگزاری برنامه دهه کرامت در امامزادگان منتظر ابلاغیه ستاد ملی کرونا هستیم/ راه اندازی ۱۵۰ نیروگاه خورشید در امامزادگان و بقاع متبرکه

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه امکان بهره برداری از برنامه های فرهنگی امامزادگان برای مردم از ماذنه و یا تلویزیون های تعبیه شده فراهم است، گفت: تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما امکان تجمع ندهد برنامه ها به همین شکل برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بعد از عید سعید فطر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صحن‌های امامزادگان و بقاع متبرکه به روی مردم گشایش یافت اما برنامه سخنرانی در این اماکن همچنان با حضور جمعیت برگزار نمی شود و زائرین برنامه سخنرانی ومناجات خوانی را از ماذنه های این اماکن بهره می برند. به منظور تشریح برنامه های امامزادگان در سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) ونیز دهه کرامت با حجت الاسلام«محمدنوروزپور»، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

با توجه به بازگشایی امامزادگان و بقاع متبرکه  با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برنامه های مذهبی و سخنرانی ها در این اماکن به چه شکلی برگزار می شود؟

 در حال حاضر نماز جماعت در صحن های امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود. اما مراسم سخنرانی، مداحی وقرائت قرآن و مناجات خوانی در بخش فرهنگی برگزار و از طریق ماذنه و یا تلویزیون های تعبیه شده در حرم امکان بهره برداری از این برنامه ها برای مردم فراهم است و مردم نیز به صورت پراکنده با فاصله گذاری اجتماعی از برنامه ها استفاده می کنند.

 تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما امکان تجمع ندهد، برنامه ها به همین شکل در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می شود.

 

برنامه های تدارک دیده شده برای ایام سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در چه محورهایی است؟

برنامه سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) نیز به همین شکل و با فاصله گذاری اجتماعی اجرا می شود.

سخنرانی، مرثیه خوانی تواشیح، مسابقه پیامکی و کتابخوانی از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای سالروز شهادت بنیانگذار مکتب تشیع است.ضمن اینکه  در تلاش هستیم توزیع بسته های ارزاق را نیز به همین مناسبت در دستور کار قرار دهیم.

مرحله اول توزیع بسته های ارزاق در عید نوروز و ماه مبارک رمضان انجام شد و در همین راستا به 250 هزار خانوار سبد معیشتی توزیع شد.

 

برای ایام دهه کرامت نیز برنامه های امامزادگان وبقاع متبرکه به صورت مجازی و پخش از ماذنه های اماکن جلیل القدر صورت می گیرد یا امکان عادی شدن برنامه به همان شرایط قبل کرونا است؟

ما منتظر ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، هنوز به ما در مورد عادی شدن برنامه های امامزادگان دستورالعملی ارسال نشده است تا زمانی که به اجازه داده نشود، برنامه ها به صورت مجازی و از ماذنه های این اماکن جلیل القدر پخش می شود.

 

مراکز افق که در جوار امامزادگان فعالیت می کنند در بحران کرونا خدمت رسانی به مردم چه اقداماتی را انجام دادند؟

مراکز افقی که در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه در حوزه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، از زمان شیوع ویروس کرونا در حال برنامه ریزی برای شناسایی نیازمندانی که در کرونا دچار آسیب شدند، هستند.

 درهمین زمینه ما از ظرفیت خیرین نیز در همین زمینه استفاده کردیم و با راه اندازی درگاه میزخدمت این بستر را برای دریافت کمک های خیرین به صورت الکترونیکی فراهم کردیم.

میز خدمت  درسایت سازمان اوقاف و امور خیریه به نشانیwww.oghaf.ir قابل دسترس است تا مردم از این طریق به بقاع متبرکه کمک داشته باشند و نیز در صورتی که تمایل به انجام وقف دارند، با مراجعه به سایت سازمان اوقاف و امور خیریه، مشارکت در وقف مورد نظرشان در موقوفات جدید داشته باشند.

 

بخش هایی از خدمات ارایه شده در بحران کرونا را برایمان توضیح دهید؟

راه اندازی 217 کارگاه تولید ماسک وگان در بقاع متبرکه، تولید 10 میلیون و846 هزار و 570 عدد ماسک، تولید 47 هزار و 380 دست گان، توزیع 835 هزار و 450 پرس غذای گرم در بیمارستان ها و نقاهتگاهها، توزیع826 هزار و 740 میان وعده در بیمارستان ها و نقاهتگاهها، توزیع 4 میلیون و 67 هزار و 860 لیتر محلول ضدعفونی بین مردم و نیز توزیع 6میلیون و 610 هزار کالای بهداشتی و نیز نه هزار و 453 کمک در زمینه پتو درنقاهتگاهها و بیمارستان ها بخشی از خدمات ارایه شده توسط امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام شیوع ویروس کرونا است.

 

رویکرد و برنامه امامزادگان وبقاع متبرکه در راستای جهش تولید چیست؟

برای آنکه در رونق تولید نقش  تاثیرگذاری داشته باشیم با هماهنگی هایی صورت گرفته با مراکز افق درمرحله اول در 150 امامزاده  کشور نیروگاه خورشیدی راه اندازی کردیم. این نیروگاهها در تولید انرژی پاک، درآمد پایدار و اشتغال می توانند نقش مهمی داشته باشند.

امامزادگان و بقاع متبرکه از طریق عوائد و نذورات مردمی اداره می‌شوند و بودجه مصوبی ندارند به همین جهت به منظور ایجاد درآمد پایدار برای بقاع متبرکه، اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی تولید برق کوچک مقیاس (پشت بامی) در150 بقعه کردیم و در تلاش هستیم که تا پایان سال این نیروگاههای خورشیدی در امامزادگان به یک هزارامامزاده افزایش یابد.

 

 

کد خبر 938220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha