قفل فولادین کارخانه های ورشکسته خوسف شکست

قفل فولادین سه کارخانه بزرگ تولیدی شهرستان خوسف بعد از ده‌ها سال تعطیلی باز و رضایت سرمایه گذاران را جلب کرد و صاحبان این واحدها در تلاش هستند تا در سال جهش تولید با فراهم کردن زمینه اشتغال و تولید گامی موثر در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بردارند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: خراسان جنوبي به ویژه شهرستان خوسف به لحاظ وجود معادن، صنايع، محصولات كشاورزی و دامي از پتانسيل بالايي برخوردار است كه حل مشکلات زیرساختی و حمایت سرمایه گذاران می تواند گامی در راستای جهش تولید باشد.

 

شهرستان خوسف با داشتن 37 معدن که خود ظرفیت بالایی از اشتغال خراسان جنوبی است توانسته است با بهره برداری از دو طرح بزرگ کارخانه چدن و نیروگاه خورشیدی در سال گذشته، بیشترین میزان جذب سرمایه گذار خارجی را در استان به خود اختصاص دهد.

 

تعداد واحدهای صنعتی فعال شهرستان خوسف 46 واحد با 785 نفر اشتغالزایی با یک ناحیه و شهرک صنعتی است و میزان سرمایه گذاری داخلی واحدهای صنعتی خوسف 530 میلیارد ریال و سرمایه گذاری خارجی 14 میلیون یورو در نیروگاه خورشیدی و 27 میلیون دلار در کارخانه چدن و شرکت پارس بتن 560 هزار یورو است.

 

شرکت اساس سازه شرق با تولید محصول آسفالت با ظرفیت سالانه 600 هزار تن، ماستیک آسفالت با ظرفیت تولید 500 تن و قیرامولسیون با ظرفیت تولید سالانه 500 تن برای اشتغال 12 نفر به صورت مستقیم از دیگر کارخانه های مهم این شهرستان است.

 

همچنین سه کارخانه ورشکسته و بزرگ شهرستان امسال در سال جهش تولید دوباره راه اندازی شده‌اند.

 

6 کارخانه مانند بنتونیت برای اشتغال 51 نفر، تولید الیاف کرک و مو برای اشتغال 51 نفر، شرکت راهدار صنعت برای اشتغال 26 نفر، پارس بتن برای اشتغال 12 نفر، کارخانه قیر وکیوم برای 15 نفر و هیدروکربن قاسمی از واحدهای مهم صنعتی در حال احداث شهرستان هستند که بین 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان سال راه اندازی می شوند.

 

گفتنی است که شهرستان خوسف به لحاظ ذخایر طلا در استان رتبه نخست را دارا است و معدن طلای کودکان با تعهد اشتغال اسمی 200 نفر، معدن طلای شادان با تعهد اشتغال 125 نفر از مهمترین معادن طلای شهرستان خوسف هستند.

 

کارخانه بنتونیت خوسف اولین کارخانه‌ای است که به همراه جمعی از خبرنگاران از آن بازدید می‌کنیم، این واحد تولیدی به صورت آزمایشی طی دو یک هفته گذشته کار خود را آغاز کرده است.

 

«مجید اسماعیلی» نایب رئیس کارخانه بنتونت گفت: این کارخانه دو هفته‌ای است که به صورت آزمایشی راه اندازی شده است چهار خط تولید برای این واحد  تولیدی پیش بینی کرده ایم که بخش عمده آن راه اندازی شده است.

 

قرار است با راه اندازی این کارخانه برای 30 نفر شغل مستقیم ایجاد شود، ظرفیت تولید این کارخانه تولید 100 تن بنتونیت در شبانه روز است که با راه اندازی چهار خط تولید این کارخانه، ظرفیت تولید از 100 تن به 800 تا 900 تن در هر شبانه روز افزایش می یابد.

 

برای راه اندازی این کارخانه 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و برای به فعل رساندن مابقی طرح ظرف سه سال آینده، 50 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

 

این کارخانه در خصوص زیرساخت ها مشکلی ندارد و تولید آن صرف حفاری چاه های نفت، خوراک دام و طیور، تولید کودهای کشاورزی می شود. مشتری داخلی و خارجی دارد که تولید آن ها علاوه بر داخل کشور به روسیه، فرانسه، عمارت و عراق صادر شده است.

 

به گفته سرمایه گذار این کارخانه، مواد اولیه بنتونیت از سه معدن داخل استان تامین می‌شود.

 

قفل  ۱۰ ساله کارخانه بتن آماده خوسف باز شد/ دور زدن تحریم ها

و به گفته «مسعود قلی زاده» معاون فرماندار خوسف بتن آماده خوسف در قیمت نهایی بتن استان تاثیرگذار بوده است چراکه با راه اندازی این خط، قیمت بتن در استان کاهش چشمگیری داشته است.

 

«یوسفی»، سرمایه گذار کارخانه بتن آماده خوسف با بیان اینکه این کارخانه از سال 1389 دچار مشکل مالی و مدتی گرفتار زندان شدم، گفت: به لطف خدا و مسئولان استانی و شهرستانی امروز توانستیم 560 هزار یورو سرمایه خارجی «ماشین آلات» را جذب کنیم و بیش از یک میلیون یورو سرمایه ی سرمایه گذار خارجی هم در گمرک است که به زودی مراحل ترخیص انجام و خط تولید را رونق می دهیم.

 

این سرمایه گذار ابراز خرسندی می کند و می گوید: امیدواریم که بتوانیم محرومیت را در بخش بتن از شهرستان حذف کنیم، ظرفیت تولید این کارخانه روزانه 250 متر مکعب بتن آماده است که بعد از 10 سال تعطیلی و دور زدن تحریم ها دوباره راه اندازی شده است.

 

اشتغال کارخانه بتن خوسف 15 نفر است که اگر بخش قطعات بتن آن که قرار است به زودی راه اندازی شود، راه بیفتند، اشتغال به 20 نفر خواهد رسید، سرمایه گذار کارخانه بتن خوسف برای راه اندازی خط تولید خود، تسهیلات بانکی دریافت نکرده و از بهترین ماشین آلات به روز دنیا در شرایط تحریم استفاده کرده است.

 

این کارخانه بعد از کم شدن شیوع اپیدمی کرونا از 26 فروردین به صورت رسمی، تولید خود را آغاز کرده است.

 

واحد پودر لاستیک خوسف از دیگر کارخانه‌هایی است که با توجه به معضلی که در بحث بازیافت لاسیتک‌ها وجود دارد، با شروع به کار اقدام به تولید پودر لاستیک کرده است.

 

«نوید حسینی»، سرمایه گذار کارخانه پودر لاستیک خوسف می گوید: تا امروز یک و نیم میلیارد تومان برای راه اندازی فاز یک این کارخانه هزینه شده است؛ در سال 96 این هزینه ها پنج و نیم میلیارد تومان برآورد شده بود ولی با توجه به نوسانات و افزایش قیمت ها، تا 9 میلیارد تومان افزایش قیمت داشته ایم ولی تسهیلات نگرفته ایم.

 

حسینی ادامه می دهد: این کارخانه در فاز نخست برای 25 نفر به صورت مستقیم  و برای بیش از 100 نفر هم به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است، فاز دوم کارخانه پودر تولید لاستیک خوسف، واحد فراوری است که سرمایه گذار آن در سال آینده پیگیر راه اندازی آن خواهد شد.

 

در این کارخانه لاستیک های سنگین و سبک به دلیل تجزیه نشدن در طبعیت پودر می شوند که برای تولید چمن های مصنوعی، عایق ها و کف پوش های پلاستیک و ضربه گیرها کاربرد دارد.

 

در استان و در کشور تنها دو کارخانه پودر لاستیک داریم لذا به گفته سرمایه گذار این کارخانه، برای بازاریابی و فروش مشکلی وجود ندارد.

 

حسینی، سرمایه گذار این کارخانه با بیان اینکه قرار بود این طرح داخل استان سمنان راه اندازی شود، می گوید: ولی با پیگیری های مسئولان خوسف، سرمایه گذار مجاب به سرمایه گذاری در خوسف شد، این کارخانه مواد اولیه با کیفیت را تولید و جلوی خروج ارز را می گیرید چراکه جزو صنایع مادر برای تولید مواد اولیه است.

 

قفل  ۱۰ ساله کارخانه آجر سفال خوسف باز شد/ چرخ تولید در سال جهش تولید

این کارخانه در سال 54 آغاز به کار تولید آجر سفال کرد. در سال 86، به دلیل 186 میلیون تومان بدهی ورشکسته و در سال ۹۲ به صورت رسمی تعطیل شد و 75 کاگر اخراج شدند ولی هم اکنون با همکاری جهاد کشاورزی به دلیل داشتن مجوزهای آبی و کشاورزی، استخر پرورش ماهی غزل آلا در این کارخانه راه اندازی شد.

 

 

به گفته «مینا احمدی»، سرمایه گذار این کارخانه، با پیگیری های مسئولین شهرستان، برای راه اندازی این کارخانه بعد از دهها سال تعطیلی، ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده و هم اکنون ۲۰ هزار قطعه ماهی در این استخر رهاسازی شده است.

 

« ابوالفضل مزروعی»، مدیرعامل شرکت دان و علوفه خوشینه هم در جریان بازدید تور رسانه ای از این کارخانه، اظهار کرد: شرکت دان و علوفه خوشینه در زمینه تولید نهاده های دامی مرغداری و گاوداری فعال است که در فاز نخست؛ تولیدات دان آماده طیور با ظرفیت تولید 10 تن در ساعت انجام می شود.

 

مدیرعامل شرکت دان و علوفه خوشینه می افزاید: سال 98 طرح توسعه این کارخانه 10 تن در ساعت افزایش یافت و تولید نهاده های دامی هم به این خط اضافه شد که برای فاز دوم «افزایش تناژ ظرفیت تولید و تولید نهاده های دامی» سه میلیارد و 850 میلیون تومان سرمایه گذاری شده است.

 

مزروعی می گوید: این کارخانه در سه شیفت کاری برای 45 تا 50 نفر به صورت مستقیم و برای 100 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

 

وی بیان می کند: بعد از ممنوعیت صادرات در سال 97، در دو شیفت کار می کنیم و هم اکنون با کمبود نهاده ها مواجه هستیم، این کارخانه تعطیل بود ولی بعد از تزریق نهاده که باز هم کفاف کارخانه را نمی کند، دوباره راه اندازی شد.

 

این کارخانه برای شروع به کار، تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی به مبلغ یک میلیارد تومان دریافت کرده است.

 

با گذر از چهار کیلومتر از دل کوه و بیابان خوسف به کارخانه آسفالت راهدار صنعت خوسف رسیدیم، «اسدالله نیک نام» مدیرعامل شرکت فنی مهندسی راهدار صنعت می گوید: کار ما راهداری و راه سازی است که تاکنون طرح کمربندی بیرجند و روکش جاده بیرجند به قاین تا گردنه ثمن شاهی را انجام داده ایم.

 

 

نیک نام می گوید: قرار بود از این منطقه عازم چابهار شویم و تولید قطعات بتنی را هم در این منطقه آغاز کنیم، ولی به خواست مسئولان خوسف در این شهرستان سرمایه گذاری کردیم و یک مجموعه کامل از جمله قطعات و پازل های بنتونیت را راه اندازی و تاسیسات شن و ماسه و کارخانه آهک را در این منطقه طراحی می کنیم.

 

وی می گوید: در سال 97، حدود 12 میلیارد تومان هزینه کرده ایم که هم اکنون به 36 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل مجموعه نیاز داریم، در این کارخانه با توجه به اتومات بودن دستگاه ها، برای 15 نفر شغل ایجاد شده ولی به صورت غیرمستقیم برای 200 نفر شغل ایجاد می شود.

 

این کارخانه برای آلایندگی کمتر، چهار کیلومتر از شهر فاصله گرفته و در دل کوه مستقر است ولی همه زیرساخت های لازم مانند آب، برق و گاز را دارد و در حال پیشرفت 70 درصدی دارد و به زودی راه اندازی می شود.

 

جان دوباره کارخانه شن شویی خوسف بعد از ۱۲ سال تعطیلی

«دباغی»، سرمایه گذار کارخانه شن شویی خوسف هم می گوید: این کارخانه12 سال تعطیل بود، ولی با توجه به نیاز منطقه و همت و دلسوزی مسئولان خوسف، در سال جهش تولید راه اندازی شده است.

 

 

وی برای راه اندازی مجدد این کارخانه ورشکسته 17 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و ادامه می دهد: از آنجا که مشکل شن دانه بندی در منطقه زیاد است و محصول خوبی نیست ولی محدوده معدنی را برای برداشت در اختیار من قرار دادند، لذا بهترین محصول را برداشت و به خور بیابانک و جندق و تمام استان صار می کنم.

 

دباغی می گوید: اگر همین پشتوانه و دلسوزی مسئولان وجود داشته باشد، پروانه و جواز تاسیس یک واحد دانه بندی سنگ آهک به میزان 120 هزار تن در روز را دریافت می کنم، اگر مشکل واگذاری زمین که در حال اتمام مراحل اداری است، حل شود تا اخر سال این واحد راه اندازی می شود.

 

سرمایه گذار کارخانه شن شویی خوسف بیان می کند: در استان سه واحد فعال شن و ماسه را داریم که با توجه به ساخت و سازها و نیاز صنعت ساختمان در صورت واگذاری زمین؛ سه واحد مجموعه شن ماسه و بتن آماده را راه اندازی خواهم کرد.

 

این کارخانه برای 27 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است که در طرح توسعه با ظرفیت تولید 1800 تا 2 هزار تن، اشتغالزایی در سال جهش تولید به 150 نفر به صورت مستقیم خواهد رسید.

 

کارخانه تولید الیاف از کرک و پشم از دیگر کارخانه های شهرستان خوسف است که تاکنون برای راه اندازی آن یک میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده و برای راه اندازی کامل نیاز به 10 میلیارد تومان هزینه دارد، به گفته اکبری، رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان خوسف، این کارخانه تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.

 

بهره برداری از ۱۳ طرح اشتغالزا تا پایان سال جاری در خوسف

 

«محمد شفیعی»، فرماندار خوسف به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: شهرستان خوسف در زمینه های مختلف دارای ظرفیت های بسیار خوبی است که با استفاده از این ظرفیت ها رونق تولید به اشتغالزایی محقق می شود.

 

فرماندار خوسف از بهره برداری 13 طرح اشتغالزایی در شهرستان خوسف تا پایان سال خبر می دهد و می گوید: تمام تلاش مان را می کنیم تا در شهرستان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت شود.

 

وی اضافه می کند: در سال جهش تولید اعتبارات دهیاری های شهرستان نسبت به سال 97، 70 درصد رشد داشته، یعنی از رقم 18 میلیارد و 13 میلیون ریال به 30 میلیارد و 453 میلیون ریال رسیده است.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه از محل تسهیلات اشتغال روستایی و سایر منابع بیش از 1300 میلیارد ریال در راستای توسعه اشتغال در شهرستان مصوب شده و بیش از هزار میلیارد ریال هم پرداخت شده است، گفت: با این میزان اعتبار تخصیصی در آینده ای نزدیک شاهد رشد و توسعه شهرستان در تمامی زمینه ها خواهیم بود که نه تنها مشکل اشتغال شهرستان را رفع خواهیم کرد، بلکه برای قسمتی از این واحدهای تولیدی از سایر شهرستان ها، جذب خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

کد خبر 938292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha