فعالیت ۳۰۰ بافنده فرش در ایلام/ کانون های مساجد نقش مهمی در زمینه ترویح فرهنگ کارآفرینی دارند

فاروقی با بیان اینکه فرش بافی می تواند یکی از محورهای مهم اشتغال و درآمدزایی خانوارها در مناطق روستایی استان باشد، گفت: سال گذشته ۴۸۰ متر مربع فرش در سطح کارگاه های استان ایلام بافته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام صبح امروز(25 خرداد) در دیدار مدیر و کارکنان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، اظهار کرد: کارگاه فرش بافی در مناطق مختلف استان ایلام در چندماهه اخیر با شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند.

 

«خدیجه فاروقی» با اشاره به اینکه  شیوع کرونا در ابتدا به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا با مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شد و یا به صورت تک نفره به بافت فرش مشغول بودند، افزود: تعطیلی و کاهش فعالیت های کارگاه های فرش بافی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، بافتن فرش در استان را در ابتدای سال جاری با رکود مواجه کرد.

 

وی تصریح کرد: تلاش شد که با کاهش تعداد افراد فعال و بافنده در کارگاه ها و همچنین محدود کردن کارگاه های فرش بافی، هم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و هم در زمینه اشتغال و جلوگیری از رکود بیشتر  این هنر صنعت در استان فعالیت شود.

 

مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام با بیان اینکه سال گذشته ۴۸۰ متر مربع فرش در سطح کارگاه های استان ایلام بافته شده است، ابراز کرد:  تلاش می شود که با حضور کارشناسان فرش بافی، اهالی روستاهای دورافتاده و محروم استان به ویژه بانوان را به سمت فرش بافی سوق داده شود و در این راستا با اجرای برنامه های آموزشی و تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم فرش بافی، زمینه های لازم برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی فراهم می شود.

 

فاروقی با اشاره به اینکه 2 شهرستان بدره و ملکشاهی در بحث بافت فرش و تلاش بافندگان فرش در استان مطرح هستند، افزود: بی شک  تولید فرش و اشتغال به فرش بافی برای بانوان یک فرصت بسیار خوب است که کانون های فرهنگی و هنری نقش مهمی در راستای فرهنگ سازی در این زمینه دارند.

 

وی با اشاره به فعالیت خوب کانون های فرهنگی و هنری در مناطق روستایی شهرستان بدره به ویژه در روستای گچ کوبان در زمینه فرهنگ سازی برای بافت فرش و جذب بانوان به این هنر صنعت، گفت: کانون های فرهنگی و هنری بسیار در زمینه فرهنگ سازی و ترغیب نسل جوان به بافت فرش تأثیرگذار هستند  و در زمینه فرش بافی و تشویق و ترغیب زنان در مناطق روستایی بسیار نقش مهمی داشته اند.

 

مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام با بیان اینکه میزان دستمزد بافندگان فرش نسبت به میزان تورم در جامعه بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 300 بافنده فرش در مناطق مختلف روستایی استان فعالیت دارند که بسیاری از این عزیزان با مشکل بیمه تامین اجتماعی مواجه بوده و نیازمند همراهی و همکاری مسئولان برای پوشش بیمه ای این عزیزان هستیم.

 

فاروقی در پایان با تقدیر از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام در راستای توسعه فرهنگ کارآفرینی در مناطق روستایی استان، خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید انتظار می رود که مسئولان حمایت ویژه ای در بحث سرمایه در گردش، خرید محصولات بانوان بافنده فرش و بیمه بافندگان فرش داشته باشند.

 

گفتنی است بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت فرش ایران نمایندگی استان ایلام ظرفیت بافت فرش در  سال جاری در این استان حدود ۷۵۰ متر مربع است.

کد خبر 938760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha