عوامل انسانی؛ تهدید کننده اکوسیستم پویای حیات وحش یخاب

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست شهر ابوزیدآباد عوامل انسانی را مهم ترین عامل تهدید کننده اکوسیستم پویای منطقه حفاظت شده یخاب ابوزیدآباد می داند.

«مسیب صدری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت:  منطقه حفاظت شده یخاب شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل به علت دارا بودن گونه های نادر مانند یوزپلنگ، سیاه‌گوش، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه ها و ذخیره گاه های غنی ایران محسوب می شود. 
 

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد افزود: متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد انجام شده عوامل انسانی متعددی اکوسیستم منطقه را تهدید می کند. وضعیت محل تخلیه و دفن پسماندهای خانگی، شبه خانگی، بیمارستانی و گاهاً صنعتی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل در ابوزیدآباد کماکان نامساعد بوده و حجم بالای زباله و شیوه های سنتی مورد استفاده، بیش از پیش مشکلاتی را برای این منطقه حفاظت شده و ساکنین شهر ابوزیدآباد و روستاهای بخش کویرات به وجود آورده است.


صدری افزود: در کنار این مشکلات، می توان به عملیات مالچ پاشی در منطقه شهریاری و حسین آباد اشاره کرد که در غیر اصولی ترین زمان و در مجاورت پناهگاه حیات وحش یخاب و در زیستگاه گونه های ارزشمند جانوری و گونه های گیاهی متنوع انجام شده و تبعات این اقدامات به زودی گریبان گیر مردم بخش کویرات و همچنین حیات وحش منطقه خواهد بود.  


مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد  در ادامه بیان داشت: از جمله معضلات موجود در این منطقه علاوه بر موراد فوق، می توان به برداشت های غیر اصولی و خارج از حریم معادن، چرای بی رویه دام، عدم وجود پاسگاه محیط بانی و تعداد اندک محیط بانان اشاره کرد که جهت التیام و رفع حداقل بخشی از این معضلات توجه ویژه مسئولین را می طلبد.

 

پناهگاه حیات وحش یخاب در بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل یکی از مناطق کم نظیر محیط زیستی ایران است که با وسعت ۲۷۲ هزار هکتار و تنوع اقلیمی بالا و پوشش گیاهی و منابع آبی مناسب، زیستگاه ارزشمند گونه های جانوری از جمله انواع گربه سانان و سگسانان نادر و همچنین پرندگان می باشد./

کد خبر 939267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha