وام ازدواج جوانان را در ابتدای تشکیل خانواده بدهکار می کند

اقلیما گفت: در هیج کجای دنیا برای ازدواج جوانان به آنها وام نمی دهند چرا که در ابتدای تشکیل زندگی مشترک آنها را بدهکار می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان: ایران هم اکنون دارای یازده میلیون جوان به اصطلاح دم بخت است، جوانانی که باید در عین داشتن شادی و نشاط محرک اقتصاد جامعه باشند اما به دلایل فراوان مانند بیکاری، نداشتن شغل و مسکن مناسب تمایل چندانی برای ازدواج ندارند، چرا که توان اداره یک خانه و خرج و برج های آن را در خود نمی بینند، در این خصوص با «مصطفی اقلیما» رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران به گفت و گو نشسته ایم.

به نظر شما اینکه می گویند جوانان تمایل چندانی برای ازدواج ندارند، درست است یا خیر؟

اینکه بگوییم جوانان تمایلی به ازدواج ندارند، نادرست است چرا که خود من هم اکنون با 6-7 هزار جوان به صورت روزانه در ارتباط هستم و جالب است که همه این جوان ها دوست دارند ازدواج کنند، حتی بسیاری از آنها تمایلی به داشتن مهریه بالا و یا برگزاری مراسم عروسی نیز ندارند اما می گویند پس از ازدواج ما شب کجا باید بخوابیم و چگونه می توانیم مخارج زندگی خود را تامین کنیم.

 

به نظر شما سیستم حمایتی دولت مانند وام ازدواج می تواند درصد ازدواج جوانان را بیشتر کند؟

سوال اینجاست که جوانان بیکار و بدون پول چگونه می توانند به پول و درآمد برسند. هم اکنون بنگلادش که فقیرترین کشور دنیاست و یا در آمریکا که جزو کشورهای مرفه است، خبری از دادن وام ازدواج نیست. باید ببینیم کجای دنیا برای ازدواج وام می دهند، چرا که ترغیب جوانان به ازدواج نباید با دادن وام و بدهکار شدن آنها در ابتدای زندگی همراه باشد.

 

با همه شرایط سختی که برای جوان امروز می بینیم بسیاری از زندگی ها به جدایی منجر می شود. به نظر شما دلیل آن چیست؟

عدم تامین فکری دختر برای تامین زندگی در بسیاری از مواقع به طلاق منجر می شود. امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از دختران برای گرفتن طلاق و جدایی حاضرند پول هم بدهند تا از شریک زندگی خود جدا شوند، در حالی که دختر وقتی می خواهد به خانه بخت برود، دوست دارد به جایی که رفته است بهتر از منزل پدری اش باشد.

دولتها چه نقشی در تحکیم بنیان خانواده می توانند داشته باشند؟

مسئله ازدواج باید به صورت زیرساختی حل شود و شرایط باید درست شود. دولت ها موظف به تولید شغل و کار هستند و هر دولتی در هر جای دنیا انتخاب می شود، اگر میزان بیکاری در آن کشور و جامعه حتی نیم درصد نیز افزایش پیدا کند، اقبال مردم از آن دولت کم می شود، در حالی که در اینجا دولت ها با تولید اشتغال چندان کاری ندارند.

چگونه می توان جوانان را ترغیب به ازدواج کرد و آیا دولت باید در این بخش دخالت نماید؟

ازدواج مساله ای کاملا شخصی می باشد و کسی حق این را ندارد تا به شما بگوید ازدواج بکن یا خیرو حتی ما نیز عواقب هر کاری را به جوانان می گوییم ولی در نهایت خود فرد است که دست به انتخاب می زند و حتی در کشورهای اروپایی ۲۰ سال است که تست های ازدواج جمع شده است.

کد خبر 939397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha