پاسخگویی به مسائل دینی به عنوان مهارت و تخصص مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام شرعی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: حوزه علمیه باید پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمود مدنی» در مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه که در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه برگزار شد، عنوان کرد: هر یک از این فعالیت‌ها شجره طیبه‌ای است که غرس شده و به همت طلاب، اساتید و مسئولان جامعه الزهرا علیهاالسلام به ثمر می‌نشیند.

 

وی بیان داشت: دوره تربیت کارشناس پاسخگوی مسائل فقهی آغازی بود که ما سنگ آن را بنا نهادیم تا حوزه علمیه، پاسخگویی به مسائل دینی را به عنوان مهارت باور کند.

 

مدیر جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام الله مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه عناوینی چون خطیب، استاد، مداح و غیره داریم که به عنوان مهارت مطرح هستند، اما آنچه قبلا عنوان داشته و امروز عنوان ندارد، مسئله گو است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی گفت: به تدریج شأن بیان احکام الله را پایین آوردیم تا حذف شد و فکر کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد، اما مردم پاسخ مسائل شرعی را از طلبه می‌خواهند و طلبه باید در پاسخ به مسائل شرعی تبحر کافی داشته باشد.

 

وی با تصریح بر اینکه پاسخگویی به مسائل دینی باید در حوزه جایگاه پیدا کند، عنوان کرد: ما گام اول را در جامعه الزهرا علیهاالسلام برداشتیم تا این مسئله را تبیین کنیم که پاسخگویی به مسائل شرعی یک تخصص ارزشمند به اندازه یک استاد سطوح عالی است و ایجاد باور و آثار این کار هم آثار درخشانی است.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه استاد سطح عالی حوزه باید فهم پاسخگویی مسائل شرعی را هم داشته باشد، یادآور شد: کار مهم ما فقط تربیت پاسخگوی مسائل فقهی نیست؛ کار مهم این دوره این بود که نشان دهیم پاسخگویی مهارتی است طلبه سطح سه پس از سه ترم شرکت در دوره به تخصص و مهارت لازم در این زمینه می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: ما نیروهایی تربیت کردیم که می‌توانند به عنوان معتمد مردم باشند و احکام‌الله را در حوزه تخصصی خود پاسخ دهند.

 

وی گفت: در کنار این مهارت و تخصص چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله اینکه بخشی از اشکالات این دوره به نظام آموزشی حوزه برمی‌گردد که در حال بازبینی است.

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: نظام آموزشی تدوین شده توسط شورای سیاستگذاری کاستی‌ها و نواقصی دارد و ما نیاز داریم که نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران بازبینی کلی شود که اعضای شورا در حال بازنگری هستند، همچنین همه رشته‌های جامعه الزهرا (س) بازبینی شدند و مجوز آنها به صورت موقت از شورا گرفته شده و رشته ای بدون مجوز در جامعه الزهرا (س) نداریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همچنین به عدم مهارت‌افزایی در نظام‌های آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: جامعه الزهرا علیهاالسلام در این راستا، دوره‌های آموزشی مختلف از جمله تربیت مبلغ، محقق، مشاور، پاسخگویی فقهی و عقیدتی و مترجم و تدوینگر کتاب و غیره را طراحی کرده که در حال اجرا هستند تا این خلأ پر شود و هر یک از این دوره‌ها نیز بخشی از خلأ‌ها را پر کرده‌اند.

 

وی بیان داشت: در گذشته دو نشریه در جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شد، امروز سه نشریه پژوهشی و 15 نشریه داخلی داریم که به صورت الکترونیکی منتشر می‌شوند.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به اجرای طرح آموزش پژوهش محور در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال پیش مورد بررسی قرار گرفت و معاونت آموزشی آن را در برنامه‌های خود قرار داده است و برخی دروس را به صورت پژوهش محور برگزار می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به برگزاری دوره پاسخگویی فقهی در جامعه الزهرا علیهاالسلام، گفت: شما مهارت را کسب کردید و توانایی‌های شما را باور داریم، اما نکاتی را باید در این مسیر مورد توجه قرار داد، از جمله اینکه اخلاق پاسخگویی را رعایت کنیم و از تواضع، خاکساری و اخلاق پاسخگویی در این مسیر غفلت نکنیم.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم برای پاسخگوی مسائل دینی، به‌روزسازی است، کارشناسانی که در این دوره‌ها تربیت می‌شوند، بخشی در جامعه الزهرا علیهاالسلام به فعالیت می‌پردازند و بخش مهمی از آنان با مردم در ارتباط خواهند بود و مردم به آنان نیاز دارند، بنابراین کارشناسان پاسخگوی ما همواره باید به‌روز باشند و به به‌روزسازی اطلاعات شخصی و مجموعه توجه داشته باشیم.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: علاوه بر استمرار برگزاری این دوره، باید آسیب‌شناسی جدی داشته باشیم و نواقص آموزشی این دوره را رصد و رفع کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: جهت برگزاری این دوره برای استان‌های دیگر باید شیوه آموزش و مهارت آموزی و مختصرسازی دوره به صورت جدی دنبال شود و می‌توان برخی برنامه‌ها را به صورت مجازی برگزار کرد.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان اعلام کرد: جامعه الزهرا علیهاالسلام همواره آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده طلاب، اساتید و مخاطبان خود است.

کد خبر 939493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha