برگزاری ۱۳۷۴ دادگاه آنلاین برای مقابله با کرونا در خراسان جنوبی

اسماعیلی با تاکید بر اینکه برگزاری دادگاه‌های آنلاین از ابتکارهای خراسان جنوبی برای مقابله با کرونا است، گفت: از ۱۳ اردیبهشت ماه امسال تاکنون رسیدگی هزار و ۳۷۴ پرونده قضایی در استان به صورت آنلاین برگزار شده است.

« عباس اسماعیلی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه برگزاری دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی از اقدامات عملی و موثر برای قطع انتشار ویروس کرونا است، گفت: در این راستا ارتباط تصویری و آنلاین با طرفین پرونده در محل کار یا منزل بدون مراجعه به محاکم قضایی استان برگزار می‌شود.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ایجاد ظرفیت جدید دادگاههای آنلاین در دادگستری از ابتکارهای خراسان جنوبی بود که اکنون در سطح کشور هم اجرا می شود، افزود: از 13 اردیبهشت ماه امسال تاکنون رسیدگی هزار و 374 پرونده قضایی در استان به صورت آنلاین برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه دادگاه‌های آنلاین از طریق پایگاه ابری قوه‌ قضاییه برگزار می‌شود که از این طریق امنیت اطلاعات اشخاص مورد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: در دادگاه های آنلاین حتی امضاء اصحاب دعوی در ذیل صورتجلسات به صورت الکترونیکی اخذ می شود.

 

اسماعیلی افزود: افزایش رضایتمندی از دستگاه قضایی، تکریم ارباب رجوع، کاهش هزینه ها، حفظ سلامتی همکاران و هموطنان و همچنین استفاده از فن آوری‌های نوین در جهت کاهش مراجعات از دیگر مزایای برگزاری دادگاه های آنلاین است.

 

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد دادگاه های آنلاین در خراسان جنوبی مربوط به خارج استان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این افراد باید از استان‌های درگیر با کرونا برای حضور در دادگاه شرکت می‌کردند این فناوری اقدامی عملی و موثر در کاهش انتشار ویروس کرونا بود.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: ارتباط تصویری و برگزاری دادگاه مجازی در خراسان جنوبی علاوه بر رضایت مردم موجب شده که برخی از اصحاب پرونده به دلیل اینکه پیمودن مسافت طولانی برای شرکت در دادگاه حضوری برای آنان حذف شده، از ادامه دعوا منصرف شدند و رضایت خود را اعلام کردند.

 

وی با اشاره به اینکه رسیدگی قضائی آنلاین با خارج از کشور نیز برگزار شده است، گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی موفق‌ترین استان در طرح اجرای دادگاه آنلاین است و روزانه حدود 70 دادگاه آنلاین برگزار می کنیم.

 

اسماعیلی از برگزاری 329 دادگاه آنلاین برای زندانیان استان خبر داد و افزود: در راستای توسعه خدمات الکترونیک قضایی در زندان‌ها، فرآیند اعزام برخی از زندانیان به دادگاه حذف و جلسات رسیدگی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده است.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه روند برگزاری غیر حضوری و آنلاین رسیدگی به پرونده‌های قضایی می‌تواند گام بلندی در امر پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و کاهش هزینه ها برای مردم باشد، توصیه کرد: اگر مردم تمایل به برگزاری دادگاه آنلاین برای پرونده های قضایی خود دارند قبل از آن با شعبه مربوطه در دادگستری هماهنگ کنند  و فایل راهنمای بر روی سایت دادگستری خراسان جنوبی قرار دارد.

 

اسماعیلی تصریح کرد: برای افرادی که به تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند، دفاتر خدمات قضایی در سراسر کشور آماده ارتباط‌گیری با دادگاه‌های آنلاین است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 94 درصد اوراق قضایی استان از طریق ابلاغ الکترونیکی انجام می شود، گفت: 85 درصد این ابلاغ های الکترونیک نیز توسط مخاطبان مشاهده شده است.

 

 

 

 

کد خبر 939947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha