رگ های سیاه رودخانه های رشت/ زرجوب و گوهررود در انتظار اعتباری دیگر

اگرچه قصه رودخانه های آلوده رشت پردرد است و امکان تحقق رویای بازگشت حیات به رگ های سیاه و آلوده و متعفن شهر رشت به دهه های آتی موکول می شود اما از پنج سال پیش، گام هایی برای تحقق این رویا برداشته شد.

خبرگزاری شبستان- رشت، مائده اسفندمز: قصه پرغصه رودخانه های آلوده رشت سال‌هاست که ادامه دارد. رودخانه هایی که زمانی حیات در آن ها موج می زد و فرحبخش شهروندانی بودند که قدم زدن یا شناکردن در خنکای آن ها را بر هر رود و دیاری در دیگر نقاط دنیا ترجیح می دادند. اما امروز دیگر از آنهمه زیبایی و پاکی و زلالی خبری نیست. زرجوب و گوهررود آلاینده ترین رودخانه های کشور و دنیا عنوان گرفته اند و نشانی از آن‌همه جلال و روان بودن در آن ها نیست.


اگرچه این قصه همچنان پردرد است و امکان تحقق رویای بازگشت حیات به رگ های سیاه و آلوده و متعفن شهر رشت به دهه های آتی موکول می شود اما از پنج سال پیش، گام هایی برای تحقق این رویا برداشته شد. زمانی که سرانجام گوش شنوایی قصه سیاه رودخانه های رشت را شنید و اولین گام ها برای نجات این رودخانه ها برداشته شد.


ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت در فهرست مصوبات سفر رییس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۴ قرار گرفت و اعتبار آن مصوب و به استان ابلاغ شد. برای این منظور، كارگروهی به رياست معاونت وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری گيلان و مسئولان دستگاه های اجرايی ذيربط اعم از شركت سهامی آب منطقه ای، شركت سهامی آب و فاضلاب شهری، دانشگاه علوم پزشكی، شركت شهرك های صنعتی، اداره كل حفاظت محيط زيست، اداره كل منابع طبيعی، شهرداری رشت، سازمان مديريت و برنامه ريزی و كارشناسان جايكا برای هدايت و راهبری موضوع شکل گرفت.


با توجه به تنوع عوامل آلوده كننده رودخانه ها از جمله فاضلاب بيمارستانی، فاضلاب زندان لاكان، فاضلاب شهر صنعتی رشت، شيرابه زباله محل دفن زباله سراوان، فاضلاب های شهری متصل به رودخانه های مذكور و آموزش عمومی و فرهنگ سازی در زمينه تفكيک زباله از مبدا و جلوگيری از ريختن زباله های شهری در رودخانه ها با رعايت تناسب پروژه ها اعتبار ۵۰ میلیاردی مصوب سفر ریاست جمهوری تقسیم شد.

 

طبق آمار سازمان برنامه و بودجه استان، طی سال ۹۴ تعداد ۱۴ پروژه با مبلغ ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار و ۱۵۰ ميليارد ريال تخصيص و در سال ۹۵ تعداد ۲۱ پروژه با مبلغ ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار و تخصيص صددرصد برای دستگاه های اجرايی تصویب و انجام گرفت.


شهرداری رشت هم از اعتبارات ساماندهی رودخانه ها علاوه بر پروژه مطالعه و احداث نيروگاه زباله سوز( که پس از چند سال هنوز به نتیجه نرسیده است) به مبلغ ۲۲۶.۵ ميليارد ريال و تخصيص۱۴۴.۶ ميليارد ريال برای اجرای هفت پروژه برخوردار شد.


هرچند اعم اعتبارات فوق در آن سال به سازمان آب منطقه ای تعلق گرفت و مدیریت شهری رشت که چندین طرح مطالعاتی برای رودخانه ها را انجام داده بود آنطور که انتظار می رفت، سهمی از آن به دست نیاورد به طوریکه بارها شهردار وقت رشت، محمدعلی ثابت قدم و اعضای شورای شهر ابراز نارضایتی خود را در این موضوع اعلام کردند.

آنچه که مدیریت شهری رشت بر آن تاکید داشت این بود که شهرداری در خط مقدم ساماندهی رودخانه های شهر قرار دارد و باید اولویت و بخش بیشتری از اعتبار فوق به مدیریت شهری رشت تعلق می گرفت.

 

عضو شورای رشت و رییس وقت کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در آن سال‌ها بر این عقیده بود که رودخانه‌های شهر رشت متولی ندارد. «فاطمه شیرزاد» با تاکید بر اینکه در مورد رودخانه‌های شهر رشت وعده و وعید زیادی شنیده شده است گفت: شهرداری رشت می‌تواند متولی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود شود.

 

این سخنان بارها با این مضمون که شرکت آب منطقه ای از اعتبارات تخصیص یافته به جای هزینه کرد در ساماندهی رودخانه ها برای پرداخت بدهکاری های خود خرج کرده است، رسانه ای شد. در نهایت این چالش ها کار را به جایی نبرد و گام ها برای ساماندهی رودخانه ها به کندی برداشته شد. حال با گذشت از آن سال ها و آمدن شهردار جدید رشت که یک سال از انتصاب وی می گذرد، هنوز هم اقدامات برای ساماندهی رودخانه های رشت از سوی مدیریت شهری رشت در حال پیگیری است.

 

به طوری که رییس شورای شهر رشت در آخرین جلسه این شورا اعلام کرد طی نشست با محمدباقر نوبخت، پیش بینی شده امسال تا ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای ساماندهی رودخانه های رشت تخصیص یابد‌.

«اسماعیل حاجی پور» گفت: با توجه به اینکه پنج و نیم کیلومتر از لوله گذاری پروژه جمع آوری و هدایت فاضلاب های شهر به تصفیه خانه جنوب رشت واقع در مسکن مهر تاکنون انجام گرفته، با اعطای این اعتبارات و تصویب مجدد تبصره ۳ که به شرکت آب و فاضلاب شهری امکان می دهد از محل قبوض آب شهروندان، اعتباراتی برای هزینه کرد در این پروژه به دست بیاورد، مقرر شده که مابقی یک و نیم کیلومتر از پروژه فوق با سرعت بیشتری انجام شود.


بدین ترتیب به نظر می رسد گام های نخست برای بازگرداندن حیات به رودخانه های رشت طی پنج سال گذشته به ویژه از سوی مدیریت شهری در هدایت فاضلاب ها برداشته شده است. اگرچه هنوز نمی توان مطمئن بود که مابقی دستگاه های ذی ربط در این موضوع هم اقدامات اساسی محوله را طی پنج سال گذشته برداشته اند یا نه، اما شاید بتوان امیدوار بود که تا پایان دولت، بارقه ای از امید برای زرجوب و گوهررود بدرخشد. هرچند در سال ۹۴-۹۵ پیش بینی شد که بازگشت حیات به رودخانه های رشت به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هر اقدامی از امروز برداشته شود تا ۴۰ سال آتی باید منتظر نتیجه آن در بازگشت حیات به رودخانه های رشت بود.

کد خبر 940001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha