الگوی رفتاری جهادی بانوان از الگوی مادری و خواهری تبعیت می کند

جلالی گفت: مهم ترین تفاوت در حرکت های جهادی بانوان و آقایان، این است که الگوی رفتاری جهادی بانوان از الگوی مادری و خواهری تبعیت می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «ماندانا جلالی» در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاریگری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع روایت یاری که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: حرکت های جهادی از لحاظ جنسیت و شاخصه های برتر مدل های کنش گرانه خانم های جهادگر قابل بررسی و تأمل است. 

 

مدیرکل امور تبلیغی حوزه های علمیه خواهران افزود: باتوجه به تجربه من در سال های گذشته از موقعیت های مختلف مانند سیل، زلزله و بعد هم شیوع ویروس کرونا، یک فرق مافوقی میان حرکت های جهادی بانوان و اقایان است.

 

مدیرکل امور تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: مهم ترین تفاوت در حرکت های جهادی بانوان و آقایان، این است که الگوی رفتاری جهادی بانوان از الگوی مادری و خواهری تبعیت می کند. 

 

وی با اشاره به حضور طلاب خواهر و برادر در بیمارستان های کشور تصریح کرد: در این زمینه برادران طلاب زودتر ورود کردند و واقعا دغدغه سلامتی و بازگشت بیمار به اغوش خانواده داشتند اما خواهران امدادگران جهادگر، علاوه بر این دغدغه، به شرایط روحی بیمار و احوالات خانواده وی از قبیل همسر و کودکان و رابط عاطفی آنان نیز توجه داشتند. 

 

جلالی افزود: همچنین طلبه های امدادگر خواهر، دغدغه وضعیت پرستارها و خستگی و دوری آنان از خانواده هایشان را داشتند و همواره در انجام کارها از الگوی خواهری و مادری پیروی می کردند. 

 

وی با اشاره فداکاری های طلاب در غسالخانه ها اظهار داشت: این الگوی خواهری و مادری در جهادگران مشغول به فعالیت در غسالخانه ها نیز قابل مشاهده بود و بارها مشاهده شد که طلبه های خواهر با ابراز همدردی، غم و ناراحتی خودشان را با خانواده متوفیان به اشتراک می گذاشتند و خیال آن ها را از تجهیز صحیح امواتشان راحت می کردند. 

 

مدیرکل امور تبلیغی در ادامه گفت: این حرکت های جهادی طلاب، هنگامی که اثربخش است که ادامه دار باشد و یکی از اتفاقات بزرگی است که باید با تجربه نگاری در زمینه های مختلف، از آن الگوسازی شود.

 

وی با اشاره به نوع دیگر تقسیم بندی کارهای جهادی بانوان طلبه اظهار داشت: در بحث گونه شناسی قالب های حرکت جهادی، کار عمده بانوان مانند ایام جنگ، پشتیبانی در زمینه هایی مانند دوخت ماسک و گان، تأمین غذای کمکی برای بیماران و حتی کادر پزشکی، سرکشی به بیمارستان و کادر درمانی برای دلداری دادن و در نهایت آغاز نهضت اهدای خون بود. 

 

جلالی حضور طلبه های خواهر در فعالیت های نیکوکاری را بسیار پررنگ خواند و گفت: در بحث نیکوکاری و همدلی از خانواده های درگیر کرونا، خانواده های کم بضاعت و خانواده هایی که به خاطر کرونا شرایط مالی خوبی نداشتند، حمایت های لازم صورت گرفت. 

 

وی افزود: طی فعالیت های میدانی که در استان قم صورت گرفت، در کارنامه جهادی افرادی که در خط مقدم جهاد یعنی بیمارستان ها و غسالخانه ها حضوری چندوجهی داشتند، انواع های کارهای جهادی طی سالیان دراز به چشم می خورد و این نشان دهنده پتانسیل و توانایی این اشخاص برای استفاده از آنان برای رهبری و مدیریت کارهای جهادی بود. 

 

مدیرکل امور تبلیغی بانوان حوزه های علمیه خواهران در پایان گفت: وقتی یک بانو درگیر کارهای جهادی می شود، خانواده او هم درگیر این موضوع می شود و اگر می خواهیم در استفاده از اشخاص توانا و سپردن رهبری گروه های جهادی به این افراد ادامه داشته باشد، نیاز به تدابیر حمایتی برای خلانواده های این عزیزان در شرایط بحرانی داریم.

 

کد خبر 940357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha