طرح «هر مسجد یک حقوق دان» در ۲۳۲ مسجد فارس اجرا شد

حجت الاسلام موسوی در خصوص طرح «هر مسجد، یک حقوق دان» گفت: این طرح در ۲۳۲ مسجد در فارس راه اندازی شد که شیوع کرونا به خاطر اجرای پروتکل های بهداشتی، مانع از ادامه اجرای آن شد که در صورت از بین رفتن این ویروس طرح ادامه دار، می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «سید کاظم موسوی»، امروز (شنبه 31 خرداد) در نشست خبری هفته قوه قضائیه که در مجتمع «حضرت شاهچراغ (ع)» دادگستری فارس برگزار شد، گفت: در هفته ای که گذشت سفر آیت الله «رئیسی» را شاهد بودیم که ایجاد یک مجتمع قضایی در شهر صدرا از مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به شیراز بود و در یک و نیم سال آینده این به مجتمع آماده می شود.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه مجتمعی قضایی بالغ بر 30 هزار متر در بلوار «رحمت» ایجاد می شود، تاکید کرد: در سالی که گذشت حدود 400 هزار پرونده وارد دادگستری فارس شده است.

وی با یادآوری این مطلب که حدود 800 فقره پرونده در سال گذشته شکل گرفته است، این آمار بسیار بالاست، افزود: تعداد قضات و همکاران اداری به اندازه تناسب میزان پرونده ها نیست و روند رسیدگی به دادرسی در برخی اوقات طولانی می کند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه 11 هزار فقره پرونده از موجودی پرونده های فارس کم شده است، تاکید کرد: اطاله دادرسی در فارس ریشه کن می شود و در دادگاه های کیفری شهر شیراز 384 فقره پرونده وجود دارد و در محاکم تجدید نظر استان فارس تعداد یک هزار و 209 فقره پرونده داریم.

مقام عالی قضائی در فارس با یادآوری این مطلب که برخی اوقات اطاله دادرسی وجود دارد، اضافه کرد: 10 هزار و 500 پرونده حقوقی در فارس وجود دارد و دادسرای استان بیش از 12 هزار فقره است و استان فارس 28 هزار پرونده جاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به پنج هزار پرونده مسن را کم کردیم، افزود: پرونده قدیمی با عمر بالای 2 سال، تنها 6 مورد هست، به تعداد قضات اضافه نشده است اما قضات توانستند با فعالیت شبانه روزی این میزان را کاهش دهند.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه دادگستری فارس در بحث مقابله با فساد کارنامه موفقی دارد، خاطر نشان کرد: 13 پرونده کلان فساد اقتصادی را رای صادر کردیم و در بحث مقابله با فساد هیچ فرد و گروهی برای ما تفاوت ندارد و کسی از تیغ دادگستری در امان نخواهد بود و حتی اگر کارمند و قضات ما دچار خطا شود، برخورد را با وی، انجام خواهیم داد.

وی پیرامون پرونده سیل شیراز هم گفت: در محاکم تجدید نظر است و تا تیر و مرداد حکم ارائه می شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه 43 پرونده مقابله با فساد اقتصادی شکل گرفته است، خاطر نشان کرد: در بحث حدود هفت هزار و 500 زندانی در کرونا در فارس مرخصی گرفتند و در زمان کرونا در کل کشور حدود 110 هزار نفر به مرخصی رفتند که در زمینه حقوق بشر بی نظیر است.

وی با اشاره به اینکه کمترین زندانی مهریه را داریم، تاکید کرد: 320 زندانی جرائم غیر عمد آزاد شدند و مشکل 35 شرکت صنعتی را حل کردیم و در سال جاری 12 شرکت هم بازگشایی شدند که یک شرکت باعث شد که 25 نفر برگشت به کار داشته باشند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یک کارخانه 400 چرخ خیاطی خاک می خورد که با تلاش دادگستری بازگشایی شد و زنان بد سرپرست و یا بی سرپرست هم در آن برای تولید ماسک شروع به کار کردند، یادآور شد: کارخانه الکل فسا هم در ایام کرونا به چرخه تولید برگشت و برای شرکت «ITI» هم فردا جلسه ای شکل می گیرد امیدوارم این شرکت هم به چرخه کار بازگردد و مطالبه کارگران به آنان ارائه شود، 274 واحد صنعتی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند که اگر راه اندازی شود به طور حتم استان را می توان اداره کرد.

وی با اشاره به اینکه در فارس در سال گذشته شاهد کاهش 58 درصد سرقت مسلحانه، تیراندازی 55 درصد، تجاوز به عنف و آدم ربایی 62 درصد و مواد مخدر هشت درصدی بوده است، یادآور شد: امنیت در فارس قابل قبول است.

موسوی با تاکید بر اینکه مطالبات بانک ها برگشت خورد در سال گذشته حدود 70 میلیارد تومان از مطالبات بانک ها برگشت، افزود: در سال 99، بحث جهش تولید و مقابله جدی با فساد از برنامه های ماست.

وی با اشاره به اینکه جلسات مکرری برای انتقال زندان عادل آباد اجرا شده است، تاکید کرد: زمین تامین شده ساخت این زندان در بیرون شهر احتمال ساخت در 10 سال وجود دارد.

به گفته رئیس کل دادگستری فارس، پرونده مدیر کل ورزش و جوانان فارس در مرحله تکمیل تحقیقات است و هیچ سخن جدیدی غیر از خبر اولیه که به رسانه ها رسید، وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اینجا «سومین حرم اهل بیت (ع)» است و باید جلوه ای از این موضوع در شهر ایجاد شود که در این موضوع موفق عمل نشده است، افزود: معتادان متجاهر و بدپوشش های اطراف حرم ها در حال جمع آوری هستند و موضوع توجه به عنوان «سومین اهل بیت (ع)»، در شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح شده و کارهای خوبی شکل گرفته است ولی کارهای فرهنگی زمان بر هستند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه رای غیابی در خصوص صرافی «دهقان» صادر می شود، افزود: دادگستری فارس از هیچ رویه ای برای بازگرداندن این فرد، فروگذار نشده است و حتی با هماهنگی وزارت امور خارجه به دولت ترکیه اعلام شده است تا فرد را مسترد کنند اما دولت ترکیه فعلا کاری نکرده است و او را در یک کمپ نگهداری می کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون کنترل قیمت های سرسام آور هزینه های مسکن در شیراز، گفت: شیراز دومین شهر گران در مسکن است نباید چنین باشد که هرکسی هر قیمتی اراده کرد را ثبت کند، باید این موضوع ضابطه مند شود.

رئیس کل دادگستری فارس با یادآوری این مطلب که قیمت خرید و فروش و اجاره و رهن مسکن در شیراز باید در چارچوب و ضابطه مند باشد، یادآور شد: وقتی قانون نباشید هرکسی هرجور خواست قیمت گذاری می کند که رسانه ها باید این موضوع را از نمایندگان پیگیری کنند از این رو دادگستری فارس هم با نمایندگان مجلس جلسه ای خواهیم گذاشت.

حجت الاسلام موسوی، در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص طرح «هر مسجد، یک حقوق دان» هم گفت: این طرح در 232 مسجد در فارس راه اندازی شد که شیوع کرونا به خاطر اجرای پروتکل های بهداشتی، مانع از ادامه اجرای آن شد که در صورت از بین رفتن این ویروس طرح ادامه دار، می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پنج هزار حکم جایگزین حبس، شکل گرفت، تاکید کرد: خدمات خوبی دادگستری فارس باید گفته شود در مصالحه قتل عمد، رتبه اول کشور هستیم و امسال بحث پیشگیری را در دستور کار قرار دادیم و امسال تاکنون 50 درصد کاهش پرونده های خانوادگی را شاهد بودیم.

کد خبر 940434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha