مسجد جامع «بربر آغا» در قلعه تاریخی ایعال

مسجد تاریخی «بربر آغا» در قلعه مصطفی بربر آغا در روستای ایعال در منطقه زغرتا ساخته شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: در روستای ایعال متعلق به منطقه زغرتا آرامش و سکوت در میان درختان زیتون موج می زند. در این روستا یک مسجد تاریخی و قدیمی در دل قلعه «مصطفی بربر آغا» ساخته شده است. ساخت این قلعه همانگونه که بر بالای در آن حک شده است، به سال 1230 هجری(1814 میلادی) برمی گردد.

بربر آغا 1

در کنار این مسجد جامع قبر «مصطفی بربر آغا» که در دوره عثمانی به مدت 30 سال بر طرابلس و لاذقیه عرب حکومت می کرد، قرار دارد.

 

مصطفی بربر آغا به ارتش عثمانی پیوست، وی نبوغ بی نظیری را از خود در ارتش نشان داد، به طوری که مورد تحسین قرار گرفت و فرماندهی ارتش به وی واگذار شد. سپس در سال 1812 میلادی به عنوان حاکم طرابلس منصوب شد.

بربر آغا 4

حکومت مصطفی بربر آغا از مرزهای جبل لبنان تا طرطوس کشیده شد. وی فردی با تقوا و عادل بود و کنترل امور را در دست داشت. مصطفی بربر آغا یک ارتش قوی را ایجاد کرد و در سال 1832 میلادی فوت کرد.

 

وی به دنبال یک مرکز تابستانی برای حکومت خود در طرابلس بود، به همین دلیل ایعال را انتخاب کرد و روی یک تپه قلعه ای ساخت و در داخل آن یک مسجد برپا کرد. این مسجد تا امروز مکانی برای عبادت مومنان بوده است.

5 بربر آغا

اطراف این قلعه را دیوارهای بلندی از سنگ های محکم احاطه کرده است. این قلعه در دو طبقه قرار دارد. طبقه اول شامل مرکز نظامیان و نگهبانان حمایت از قلعه، انبار سلاح، آشپزخانه، سالنی برای زنان و اسطبل است. اما طبقه دوم برای انجام معاملات تابستانی اختصاص داشت.

بربر آغا 8

معماری داخلی این مسجد جامع به سبک معماری دوره عثمانی برمی گردد. بنای آن با سنگ های محکم انجام شده است و از نقش و نگارهای خاص در این مسجد خبری نیست. آنچه این مسجد را نسبت به سایر مساجد لبنان متمایز کرده است، سادگی آن است.

 

در داخل این مسجد یک منبر چوبی دیده می شود که بر روی سنگ سوار است. این منبر یک در دارد که خطیب یا واعظ مسجد برای بالارفتن از پله های این منبر باید در آن را باز کند و سپس به بالای منبر برود. همچنین در کنار این منبر، محراب وجود دارد.

3 بربر آغا

 

کد خبر 940581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha