علم به فقر و نداری در مقابل خدا، آدم را آدم کرد

امام جمعه موقت تهران گفت: علمی که آدم را آدم کرد علم به فقر و نداری خود در مقابل خداوند است، اینکه ما در نماز «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» می‌گوئیم به نوعی اعتراف به همین عجز و فقر ما است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «کاظم صدیقی» امروز در نشست اخلاقی ویژه مدیران، معاونان و استادان حوزه علمیه خواهران استان تهران که در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد، گفت: انسانیت مقام کمالی است که خداوند معلم آن است.

 

وی افزود: خداوند در انسان ظرفیتی را قرار داده که می‌تواند اسماء الهی را در وجود خود متجلی سازد، همه پیامبران و اولیاء الهی از علمی که نیاز انسانیت و کمال است بهره گرفتند.

 

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با بیان اینکه خداوند استعداد علم‌آموزی را در نوع بشر قرار داده است، عنوان کرد: علمی که آدم را آدم کرد علم به فقر و نداری خود در مقابل خداوند است، اینکه ما در نماز «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» می‌گوئیم به نوعی اعتراف به همین عجز و فقر ما است.

 

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه همه هدایت، ایمان، عفت، عدالت، سواد و سایر نعمات را خداوند به ما بندگان خود عطا کرده است، اظهار کرد: اگر خدا نعمات خود را از ما بگیرد ما گرفتار خسارت و بدبختی می‌شویم بر همین اساس همواره به درگاه الهی دعا کنیم  چیزی نصیب ما نمی شود.

 

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خداوند ولی‌نعمت همه نعمات در اختیار ما است باید همواره برای آنها شاکر درگاه الهی باشیم و آنها را درست در مسیری که مورد نظر الهی است مصرف کنیم، بنابراین از خداوند بخواهیم هر نعمت معنوی همچون قرآن و اهل‌بیت(ع) و هدایت خود را از ما نگیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با بیان اینکه علم و هدایت دو نعمت بزرگ الهی اما عاریتی است، ابراز کرد:‌ ایمان در دو شکل مستقر و مستودع است، اگر مستودع باشد از انسان پس گرفته می‌شود اما اگر در وجود انسان مستقر باشد باقی می‌ماند.

 

وی با بیان اینکه انسان می‌تواند علم و هدایت خود را توسعه داده و تثبیت کند، گفت: بر اساس فطرتی که خداوند در انسان قرار داده او عطش علم‌آموزی دارد اما علم و هدایت در وجود انسان می‌تواند از بین برود، اگر خداوند انسان را هدایت کند شیرینی اطاعت امر الهی را خواهد چشید.

 

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پایان گفت: پیامبر(ص) در مناجات‌های خود با خداوند بیان می کرد : خدایا مرا لحظه‌ای به خود رها نکن، که هیچ دردی بدتر از رها بودن نیست، ما انسان‌های ظلوم و جهول هستیم.

کد خبر 941018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha