تلاش برای کاهش رسوبات فرهنگی علیه بانوان

قرایی مقدم گفت:باید این رسوبات فرهنگی که علیه بانوان وجود دارد را با قوانین محکم، تدریس در مدارس و آگاهی رسانی از طریق رسانه ها از بین برد.

«امان الله قرایی مقدم» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت:باید دختران کشور از حق و حقوق خود آگاه باشند و برای رفع خشونت علیه زنان فرهنگ سازی کنیم.

 

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: اگر زنان تحصیل کرده باشند و سطح اطلاع و آگاهی آن ها بالا رود خشونت کاهش می یابد این زنان مشکلات کمتری هم خواهند داشت.

 

قرایی مقدم با بیان اینکه یکی از مشکلات خشونت علیه زنان فرهنگی است گفت: فرهنگ در خون مردم رسوب کرده است. برای مثال در برخی از اقوام تمایل به پسر زایی دارند یا در ارثیه پدر حق دختر را نمی پردازند یا کتک زدن زنان پذیرفته شده است. شما یک تنگ بلور با آب درون آن تصور کنید، رسوبات آن همانند فرهنگی است که در خون افراد گنجانده شده است. هر وقت تکان دهید این رسوبات حرکت می کند.

 

این جامعه شناس بیان کرد: این فرهنگ به شما قبولانده است که باید و نباید هایی وجود دارد و اگر زور گویی علیه زنان وجود داشته باشد عادی به نظر آید که این نیز از معجزات جهل است.

 

وی تصریح کرد: باید این رسوبات فرهنگی که علیه بانوان وجود دارد را با قوانین محکم، تدریس در مدارس و آگاهی رسانی از طریق رسانه ها از بین برد.

 

این جامعه شناس گفت: قتل رومینا توسط پدر یک زنگ خطر برای جامعه بود. باید جامعه شناسان و صاحب نظران فعال شوند. باید روزنامه نگاران و اهالی رسانه به بررسی این مشکلات بپردازند. باید قوه قضاییه شدید با این مسایل برخورد کند.

 

قرایی مقدم با بیان اینکه امروزه زنان آگاه هستند گفت: باید قوانین نیز محکمتر باشد، همانگونه که رهبری تاکید داشتند جایگاه زنان در هر عرصه ای ضرورت دارد، حفظ شود.

 

وی با تاکید بر اینکه هنر باعث کاهش خشونت می شود گفت:هنر باید در عرصه باشد.

 

این جامعه شناس افزود:در کشور به موسیقی های سنتی که روایت معنوی، دینی و آرامش بخش دارند توجه نمی شود و بیشتر موسیقی های پاپ مورد توجه قرار می گیرد. باید هنر را از قید و بند آزاد کنیم.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما فرهنگ،سیاست، ازدواج، اخلاق سیاست زده شده است.

 

کد خبر 941218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha