دهه کرامت و روز دختر باید به کاهش مشکلات دختران در جامعه منجر شود

اقلیما گفت: در اسلام بین پسر و دختر هیچ تفاوتی نیست و تفاوت هایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، نشات گرفته از نداشتن بینش اسلامی می باشد چرا که هنوز افراد از داشتن فرزند دختر خوشحال نمی شوند و تمایل به فرزند پسر دارند.

خبرگزاری شبستان: امروز سوم تیر ماه آغاز دهه کرامت و روز دختر است، دخترانی که مادران فردای این جامعه هستند، و اگر دغدغه ها و مشکلات آنها دیده نشود و برای حل مشکلات آنها گامهای اساسی برداشته نشود، نمی توان برای تربیت نسلهای بعدی امیدوار بود در خصوص مشکلات این روزهای دختران جامعه با «مصطفی اقلیما» پدر مددکاری اجتماعی ایران به گفتگو نشسته ایم.

 

به نظر شما مهمترین بحثی که در روز دختر باید به آن پرداخته شود، چیست؟

روزها را به این دلیل نامگذاری می کنند که بتوان در آن روز خواسته های آن قشر از افراد را دید و مشکلات آنها بررسی شود، مثلا ما وقتی می گوییم روز پلیس یا پزشک باید مشکلات قشر پلیس را بررسی کنیم و آنها را مرتفع کنیم نه اینکه فقط با زدن یک پلاکارد آن را تبریک بگوییم و هیچ کاری برای مشکلات و دغدغه های آنها انجام ندهیم، برای روز دختر نیز همین گونه است و باید دغدغه های دختران را به دقت بررسی کرد و برای حل آنها راهکار داشت.

 

اسلام چه نگاهی به دختران در جامعه دارد و آیا این نگاه هم اکنون در جامعه پیاده شده است؟

اسلام دین محبت است. اسلام دین محبت کردن، گذشت کردن و ارزش گذاری یکسان است. در اسلام بین پسر و دختر هیچ تفاوتی نیست و تفاوت هایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد، نشات گرفته از نداشتن بینش اسلامی می باشد چرا که هنوز افراد از داشتن فرزند دختر خوشحال نمی شوند و تمایل به فرزند پسر دارند، در حالی که این تبعیض هایی که گذاشته می شود، دارای ریشه های فرهنگی است و باید با سیاست گذاری فرهنگی آن را دنبال کرد و ما باید در حالی که می دانیم در دین اسلام احترام به زن و مرد و دختر و پسر یکسان است، باید ببینیم چقدر این نگاه را در بین جامعه نهادینه شده است. که هم اکنون می توان گفت تفاوت زیادی بین نگاه به دختر و پسر وجود دارد و باید برای کاهش این فاصله گذاری اقدام کرد.

 

ایجاد نگاه فرهنگی یکسان به دختر و پسر در جامعه چه دستاوردی می تواند داشته باشد؟

دختران امروز مادران آینده جامعه هستند و باید بتوانیم کرامت آنها را حفظ کنیم. اگر جامعه ما مادران آگاه و فهیمی نداشته باشد، جامعه ساخته نخواهد شد و امروز که روز دختر نام گذاری شده است، باید مشکلات دختران بررسی شده و برای سال آینده ببینیم کدام سازمان ها در این راه قدم برداشته اند و بخشی از این مشکلات را حل کرده اند، نباید تنها به نوشتن بنر تبریک روز دختر امیدوار بود.

 

نگاه اسلام به زنان و دختران با نگاه کنونی جامعه دارای چه تفاوت هایی می باشد؟

نگاه جامعه در حال حاضر به زنان و دختران با نگاه اسلام و مسلمانی دارای تفاوت می باشد و ما باید بتوانیم شرایط اجتماعی جامعه را طوری عوض کنیم که دختران با هیچ مشکل و دغدغه ای در جامعه روبرو نباشند. دختر ما قسمتی از تفکر ماست و اگر نتوانیم تفکر خود را به درستی تنظیم کنیم، مشکلات و مسایل زنان و دختران در جامعه به زودی حل نمی شود. در گذشته دخترها اکثرا این جایگاه را داشتند که در تحصیلات تکمیلی بتوانند حضور داشته باشند ولی هم اکنون نیازمند این هستیم که زنان و دختران این جامعه به جایگاه والاتری برسند و این اجحاف است که یک روز را روز دختر گذاشته ایم ولی جایگاه و ارزش واقعی آنها را قدر نمی دانیم؛ مثلا در دوران انتخابات، رییس جمهور می گفت به زنان نیز در کابینه اهمیت خواهد داد ولی متاسفانه حتی یک وزیر زن نیز توسط ایشان انتخاب نشد، که ما نیازمند تغییر این تفکر هستیم.

 

کد خبر 941664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha