نماز با گناه قابل جمع نیست/هدف از تشریع نماز استقرار یاد خدا در دلهاست

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س)کرمان با اشاره به اینکه نماز با گناه قابل جمع نیست، هدف از تشریع نماز را استقرار یاد خداوند در دلها دانست که بندگان بر اثر تکرار و تداوم آن همیشه خود را در محضر پروردگار ببینند.

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س)کرمان در گفتگو با خبرنگار شبستان، پیرامون عوامل بی تأثیر شدن نماز در جامعه با یادآوری جایگاه نماز به عنوان ستون خیمه دین، تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی یکی از ویژگی های شاخص بندگان خود را اقامه نماز می داند آنجا که می فرماید: قل لعبادی الذین آمنوا یقیمواالصلواة.


زهرا فقیه افزود: همه سعی قرآن بر این است تا دست بشر را گرفته و به دامن خداوند که قلب جهان هستی است برساند تا این بشر از الطاف و عنایات خداوند تغذیه شود و به وجود و حیات و سایر کمالات انسانی نائل شود و در مدت عمر زودگذر میان خدا و بندگان او تناسب روحی ایجاد شود و جان انسان ها با مبدأ هستی که منبع کل کمالات است آشنا شود.
 

وی هدف از تشریع نماز را استقرار یاد خداوند در دلها دانست که بندگان بر اثر تکرار و تداوم آن همیشه خود را در محضر پروردگار ببینند.


استاد حوزه علمیه خواهران با ابراز تأسف از این موضوع که بسیاری از افراد به این حقیقت مهم توجه ندارند، افزود: آنان با سهل انگاری از کنار این مهمترین وسیله تقرب به ذات اقدس الهی می گذرند و نماز را از متن زندگی بیرون رانده و به حاشیه می نشانند.


وی ادامه داد: افرادی هم که اهل نماز هستند به صورت ظاهری نماز اکتفا کرده و در مقام درک هدف و منظور از تشریع آن بر نمی آیند و روشن است که اثر نماز که "ان الصلواة تنهی عن الفحشاء و المنکر" است حاصل نمی شود.


فقیه با بیان اینکه نمازی که با هر گناهی قابل جمع باشد نماز نیست، تصریح کرد: کسی که نماز می خواند و بداخلاق، دروغگو، بدحجاب، و اهل غیبت، روابط ناشمروع، کلاهبرداری و تهمت است؛ تنها به ظاهر نماز اکتفا کرده است.


وی گفت: در چنین نمازی از باطن آن خبری نیست این نمازی است که فرد را به یاد خدا نینداخته و او را در محضر خدا حاضر نکرده است و اصلا در محضر خدا غایب است زیرا خدا را به حساب نیاورده و به امر و نهی او توجهی نکرده است.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه اعضا و جوارح انسان مسخر دل هستند، بیان داشت: اگر دل رها شود، اعضا و جوارح هم رها می شوند، در نماز اگر دل نماز گزار از آنچه می گوید خبر نداشته باشد و نداند چه می گوید و با چه کسی سخن می گوید و چه کاری انجام می دهد این می شود سبک شمردن نماز که امام باقر(ع)فرمود: همانا پیامبر(ص) هنگام رحلتش فرمود: هرکس نماز را سبک بشمارد از من نیست.


مدیر حوزه علمیه حضرت زینب، معراج مؤمن، ستون دین، نور چشم رسول الله، نور قلب مؤمن، بازدارنده از فحشا و منکرات را از تعابیر مورد استفاده روایات در مورد نماز دانست که این آثار زمانی محقق می شود که نماز با شرائط و آداب آن اقامه شود.


وی افزود: چنانچه در حین نماز جسم انسان رو به قبله اما دلش روگردان از خدا، چشمش حاضر اما دلش خاموش باشد، نمی تواند از مواهب نماز بهره مند شود؛ بنابراین ارزش و اثرگذاری نماز به همان اندازه که از حضور قلب برخوردار باشد ارزش دارد و می تواند در رفتارهای انسان تأثیر بگذارد.


فقیه، حصول حضور قلب برای انسان را مربوط به زمانی دانست که انسان با خداوند مأنوس شده باشد و معرفت خداوند در جان او به حدی برسد که جزء او را نبیند و از گناه و معصیت برحذر باشد و خانه دلش را با ناپاکی ها و گناهان آلوده نسازد تا صدای خوش یار و نور معرفت کردگار به دل او برسد.


وی یکی از بزرگان را که حقیقت نماز را "خدایادآوری" و رمز گناه را "خدافراموشی" می داند که این دو با هم در یک دل جمع نمی شوند، ابراز داشت: پس کسانی که در درونشان عقل حاکم است و تمام قوای درونی و بیرونی شان تحت فرمان عقل کار می کند و در تمام لحظات عمر مراقب اعضاء و جوارح و اندیشه های خود هستند که خلافی از آنها سرنزند قطعاً با حضور قلب بیشتری نماز می خوانند.


استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: این افراد پیوسته خود را در محضر خدا می دانند و چنین نمازی است که وسیله ای می شود برای مقاومت در برابر گناهان که خداوند فرمود: "واستعینوا بالصبر والصلواة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین" لذا برای اثر گذار بودن نماز در جامعه باید نماز را به متن زندگی کشانده و خود را موظف به رشد و نمو کیفیت روحی آن بکنیم و در اصلاح آن بکوشیم و با گناه آن را نابود نسازیم و مسلماً‌ وقتی آحاد جامعه به این موفقیت دست یابند آثار آن در جامعه نیز هویدا می شود.


وی اهمیت مسئله اقامه نماز در جامعه را از دیدگاه رهبر معظم انقلاب یادآوری کرد و افزود: معظم له فرمودند: اقامه نماز تنها این نیست که صالحان خود نماز بگذارند؛ این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد، بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود و همه باید با راز ها و اشاره های نماز آشنا و از برکات آن برخوردار گردند و درخشش معنویت و صفای فکر الهی همه آفاق جامعه را روشن و مصفا کند و تن ها و جان ها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنینه و استحکام یابند.

 
پایان پیام/

کد خبر 94182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha