ثبت ۵۰۰ رای در سامانه ساعد/ دستگاه های اجرایی قبل از مراجعه شاکی به دیوان عدالت حقوق آنها را پرداخت کنند

حجت الاسلام بهرامی گفت: دستگاه های اجرایی منتظر حکم و رای دیوان در ادای حقوق شاکیان از دستگاه های خود نباشند و قبل از شکایت آنها به دیوان عدالت اداری حقوق افراد را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمد کاظم بهرامی» در جلسه هم اندیشی مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی با تبریک ایام دهه کرامت گفت: یکی از برنامه ها در هفته دستگاه قضا دیدار نخبگانی است که به همین جهت به تناسب این هفته با دستگاه هایی که دیوان سر و کار بیشتری داشت، معاونان اجرایی و نیروی انسانی دستگاه ها در این جلسه گرد هم آمدند و تصمیم گرفتیم دستگاه هایی که پرونده بیشتری در دیوان عدالت اداری دارند در خدمت معاونان آنها در این جلسه باشیم.

 

رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به نامگذاری سال 99 با عنوان جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: رهبر انقلاب در نطق تلویزیونی خود در 14 خرداد بر موضوع تحول در سخنان امام خمینی (ره) تاکید کردند و برنامه های خود را در موضوع تحول عنوان کردند. جهش تولید یک دیدگاه تحولی است یعنی به رویه عادی و معمولی در تولید اکتفا نکنید و گام بلندی بردارید که از حالت تدریجی خارج شده و پرشی را در این زمینه داشته باشید

 

وی با اشاره به اینکه در حکم انتصاب رییس دستگاه قضا به موضوع تحول تاکید شده است، افزود: این امر نشان دهنده نگرش و دیدگاه بلند رهبر انقلاب است که طبعا باید این مسیر در دستگاه قضا طی شود.

 

رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به دیدار مردمی خود با شهرک صنعتی عباس آباد در روز گذشته افزود: هزار و 180 واحد فعال با 30 هزار کارگر در این شهرک مشغول کار هستند که اعلام کردند سربازان اقتصادی نظام جمهوری اسلامی بوده و تمام تلاش خود را برای تحقق جهش تولید انجام می دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: صنعتگران انتظار دارند دولت و مقامات دولتی زیرساخت های لازم برای جهش تولید را فراهم کنند و البته در این موضوع دستگاه قضا نیز با دیدگاه تحولی از حرکت تدریجی عبور کرده و گام های بلندی را بردارد.

 

وی با اشاره به راه اندازی درگاه الکترونیک ساعد برای ثبت الکترونیکی شکایات در دیوان عدالت اداری گفت: سامانه ساعد همان موضوع رأی صحیح است که افتتاح شده است.

 

وی با اشاره به گزارش دیدارهای قبلی معاونان حقوقی دستگاه های اجرایی با دیوان عدالت اداری اظهار کرد: گزارش این جلسات برای من قانع کننده نبود و به دوستان گفتم که مدیران را دعوت کنیم چه بگوییم، بگوییم این گونه عمل نکنید، می گویند شما خود برخلاف آنچه می گویید عمل می کنید، آرای متعارف و متناقض صادر می کنید، چگونه می توانید به دستگاه ها بگویید آن گونه عمل نکنید؟

 

وی گفت: پس از طرح این موضوع فکر ایجاد سامانه ساعد و رای صحیح ایجاد شد تا این سامانه در ارتباط با موضوعاتی که در دیوان نسبت به آن شکایات بیشتری شده است و یا بحث هایی که شاخه های فرعی زیادی دارند، تمام شاخه های فرعی موضوع حقوقی را احصا کرده و برای هر بحث فرعی قوانین و مقررات را با توجه به وحدت رویه در یک رأی صحیح اعلام کند. این سامانه با تلاش دوستان راه اندازی شد و تاکنون 500 رای تدوین شده بر روی این سامانه بارگزاری شده است. دیوان عدالت اداری از موضوعات پر تکرار آغاز کرده و ممکن است موضوعی تا سه هزار شکایت تکرار شده باشد البته برخی از موضوعات 50 تا 20 شکایت را در بر می گیرند.

 

وی گفت: انتظار ما از قضات این است که بر اساس سامانه رای صحیح (سامانه ساعد) رای دهند، مگر اینکه قاضی با استدلال و برهان به صورت حضوری به ما اعلام کند که رای این موضوع چیز دیگری است، در این صورت استدلال قاضی برای ما قابل قبول است.

 

وی در مورد انتظار دیوان عدالت اداری از دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی ابتدا شکایات را خودشان بررسی کند و قبل از شکایت شاکی به دیوان عدالت اداری برسد، اگر حقی بر گردن دستگاه اجرایی است، آن را ادا و فرد شاکی را راهنمایی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته ما راه شکایت را نمی بندیم اما باید امور قضایی با انسجام پیگیری شود. هر اندازه بتوانیم به دستگاه های اجرایی توصیه می کنیم حقوق شاکیان را بدون شکایت ادا کنند و این تحولی است در دستگاه قضا.

 

وی افزود: چرا کسی به عنوان شاکی خود را مقدم بداند که به دیوان عدالت اداری شکایت کند. این بدترین حکمرانی است، حکمرانی خوب آن است که اگر فردی حقی دارد بدون مراجعه به دستگاه قضا حق خود را از دستگاه اجرایی بگیرد. در حقیقت بهتر از این شیوه آن است که خود دستگاه اجرایی قبل از مراجعه شاکی حق فرد را ادا کند. اینکه برخی دستگاه های اجرایی منتظر حکم و رای دیوان عدالت اداری هستند، بدترین حکمرانی و امتناع از وظایف قانونی دستگاه های اجرایی است که این امتناع قابل مواخذه و پیگیری از سوی دستگاه های قضایی است. 

 

وی افزود: در سامانه ساعد معلوم کردیم چه کسی حق دارد و چه کسی حق ندارد. انتظار ما از همکاران قضایی عمل به آرا و اطلاع از سامانه ساعد است.

 

حجت الاسلام بهرامی اظهار کرد: در حال حاضر زمان رسیدگی به شکایات از 259 روز در سال 95 به 143 روز در سال 98 رسیده است که این موضوع با تلاش قضات و البته دیوان عدالت اداری بوده است. امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم این زمان را کوتاه تر کنیم./

کد خبر 942250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha