انسداد ۳ هزار و ۸۰۹ حلقه چاه با حجم ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب در استان زنجان

«اسماعیل افشاری» با اشاره اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب و انسداد ۳۸۰۹ حلقه چاه در استان زنجان گفت: این میزان چاه های غیرمجاز موجب تخلیه ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب می شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تا 4 تیرماه امسال میزان بارندگی 361 میلی متر ثبت شده است، گفت: این رقم نسبت به دراز مدت افزایش 20 درصدی و نسبت به سال گذشته کاهش 13 درصدی دارد.

 

اسماعیل افشاری با اشاره به اینکه وضعیت سدهای استان تحت تاثیر بارندگی است، گفت: در حال حاضر 75 درصد از سد تهم آب دارد و 50 درصد از آب شرب زنجان از این سد تامین می شود.

 

وی با یادآوری اینکه 72 درصد از سد گلابر و 25 درصد از سد تالوار آب دارد، گفت: سد کینه ورس هم  در آستانه سرریز شدن است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با ابراز نگرانی از اینکه از هفت دشت استان زنجان پنج دشت کم آب است، گفت: دشت های ماهنشان و طارم هم فاقد آب های زیرزمینی آزاد هستند به همین منظور تخصیصی برای مصارف کشاورزی صورت نمی گیرد و تنها آب های مورد نیاز بخش شرب و صنعت از این دشت ها تامین می شود.

 

افشاری با یادآوری اینکه سالانه 71 سانتی متر افت آب های زیرزمینی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افت آب های زیرزمینی کاهش بارندگی است چرا که تغذیه کم، آب های زیرزمینی و برداشت های زیاد این افت را رقم زده است.

 

به گفته وی، الگوی کشت و راندمان آبیاری پایین موجب شده است تا 90 درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف شود.

 

این مقام مسئول به اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب و انسداد 3809 حلقه چاه در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این میزان چاه های غیرمجاز موجب تخلیه 210 میلیون مترمکعب آب می شدند.

 

افشاری به نصب 2421 دستگاه کنتور در چاه ها و پملپ 1043 چاه اشاره کرد و گفت: وابستگی ما به آب های زیرزمینی در بخش آب شرب 80 درصد و در بخش صنعت 95 درصد است.

 

وی با یادآوری اینکه سد مراش و بلوبین در 2 سال آینده به آبرسانی می رسند، گفت: برنامه ریزی برای آبرسانی به 122 روستا و شهرهای ماهنشان و دندی توسط سد مراش و آبرسانی به 92 روستا و شهرهای حلب و زرین آباد توسط سد بلوبین انجام شده است.

 

کد خبر 942506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha