لازمه جلب اعتماد عمومی، تحقق امنیت و عدالت است

قاسمی گفت: همکاری خوبی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان وجود دارد و هرچقدر این تعاملات افزایش یابد بی تردید در دستیابی به اهداف موفق تر خواهیم بود و باید توجه داشت لازمه جلب اعتماد عمومی، تحقق امنیت و عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، «محمد قاسمی» در نشست مشترک قضایی و انتظامی بیان کرد: همانگونه که امام راحل (ره) فرمودند شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم هم به شهادت رسید و هفته قوه قضائیه فرصت مغتنمی است تا ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار که در حقیقت معمار کبیر دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی است، بیش از پیش تبیین شود و سیره و روش ایشان به خصوص در مورد عدالت طلبی به عنوان الگویی کامل، مورد توجه قرار گیرد.

 

دادستان قزوین افزود: تأمین امنیت عمومی از وظایف مهم حاکمیت است و امروزه مطالبه به حق مردم از قوه قضائیه و نیروی انتظامی تحقق همین امر است و مردم انتظار دارند که موضوع امنیت به واقع در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود و ما به عنوان متولیان تأمین امنیت باید همه تلاش و ظرفیت خود را به کار گیریم تا این مقوله مهم اجتماعی به نحو احسن محقق شود و در حال حاضر از حیث وجود امنیت، نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان زبان زد است.

 

وی عنوان کرد: نیروی انتظامی استان با وجودهمه تنگناها، برنامه ها و اقدامات خوبی را آغاز و اجرایی کرده، ولی سطح مطالبات جامعه از نیروی انتظامی افزایش یافته است، به همین علت نباید به اقدامات انجام شده اکتفا کرد و لازم است متناسب با انتظارات عمومی، برنامه های مناسبی برای رسیدن به اهداف مد نظر ترسیم شود.

 

قاسمی تصریح کرد: آیت الله رئیسی با شعار محوری، تحول در راس قوه قضائیه قرار گرفتند و در این مسیر بر احیاء حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم، مبارزه با فساد و مفسد، حفظ کرامت مردم و تکریم مراجعان تأکید دارند، بنابراین تحقق این محورها باید مورد توجه تمامی دستگاه های مرتبط، از جمله نیروی انتظامی قرار گیرد و همسو با قوه قضائیه در مسیر تحول گام بردارند.

 

وی خاطر نشان کرد: با حضور ریاست محترم قوه قضائیه از سامانه های جدیدی رونمايی شد و بر همین اساس، قوه قضائیه گام بلندی در مسیر هوشمند سازی و دادرسی الکترونیک برداشته و ضروری است با توجه به گسترش روزافزون فناوری های نوین، دستگاه های مرتبط هم از این تکنولوژی ها برای ارائه خدمات مطلوب بهرمند شوند.

 

دادستان قزوین اعلام کرد: نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام، بازوی اجرایی دستگاه قضایی است و اقدامات انتظامی؛ از جمله کشف جرم، تعقیب و احضار متهم، تحقیقات اولیه، جلب متهم و اجرای احکام، در تمامی مراحل دادرسی تأثیرگذار است، بنابراین نباید از نقش ضابطیت نیروی انتظامی، به عنوان وظیفه اصلی و اساسی، در کنار سایر خدمات و تکالیف، غافل شد.

 

وی توضیح داد: نیروی انتظامی نباید اقدامات خود را به پس از وقوع جرم و ناهنجاری معطوف کند، بلکه در بحث تحقق محورهای تحولی قوه قضائیه به خصوص پیشگیری از وقوع جرم هم باید جدی تر به میدان بیاید و در این خصوص رصد فضای مجازی و برخورد پیشگیرانه و به موقع با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی در این حوزه از ضروریات است.

 

قاسمی گفت: نیروی انتظامی در بحث کشف جرم باید به صورت علمی ورود پیدا کند و روش های سنتی گذشته منسوخ شده و قانونگذار هم به آن ترتیب اثر نمی دهد و ضروری است که نیروی انتظامی به صورت علمی، تخصصی و کارشناسانه موضوعات را بررسی کند و باید ابزار کشف علمی جرم هم فراهم و خلاء ها برطرف شود.

 

وی اضافه کرد: برخی از مصوبات ستاد کنترل مجرمان حرفه ای و محکومان سابقه دار بلااقدام مانده که لازم است برای پیشگیری از وقوع جرم و کنترل مجرمان خشن، اجرای این مصوبات به سرعت در دستور کار قرار گیرد تا شاهد وقوع برخی جرائم در سطح جامعه نباشیم.

 

دادستان قزوین اظهار کرد: تعامل نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام با ضابطین خاص، بخصوص در بحث اراضی ملی، منابع طبیعی و محیط زیست باید افزایش یافته و پررنگ شود تا دستگاه های اجرایی یاد شده از ظرفیت نیروی انتظامی برای حفاظت از منابع طبیعی و بیت المال بهرمند شوند و در این صورت قطع یقین شاهد کاهش جرائم مربوطه در این حوزه خواهیم بود.

 

وی تأکید کرد: بر اساس قانون وظیفه آموزش و نظارت بر ضابطین برعهده دادستان نهاده شده و در این خصوص اقداماتی از جمله برگزاری دوره های آموزشی و بازدید از مراجع انتظامی از سوی دادستانی تدوین شده، اما در امر آموزش گاهی با عدم استقبال مخاطبان مواجه هستیم که این موضوع هم باید از سوی فرماندهی انتظامی مورد توجه قرار گیرد.

 

قاسمی عنوان کرد: نیروی انتظامی نباید فقط به دنبال تشکیل پرونده باشد، بلکه یکی از موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت است، انجام دقیق دستورات قضایی و اجرای احکام است، زیرا تا زمانی که مجرم به مجازات قانونی عمل خود نرسد تمامی اقدامات انتظامی و قضایی بی نتیجه بوده و بازدارندگی خود را از دست خواهد داد.

 

وی یادآور شد: نیروی انتظامی در اجرای طرح های مختلف از جمله پاک سازی مناطق آلوده، اماکن عمومی و برخورد با مخلان نظم و امنیت باید اهتمام ویژه ای داشته باشد و اجازه ندهد اراذل و اوباش و افراد شرور با اقدامات خودسرانه، آسایش و امنیت عمومی را سلب کنند و البته بنای دستگاه قضایی استان، برخورد قاطعانه با این افراد است و اجرای علنی احکام هم در دستور کار قرار دارد.

 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: همکاری خوبی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان وجود دارد و هرچقدر این تعاملات افزایش یابد بی تردید در دستیابی به اهداف موفق تر خواهیم بود و امیدواریم با استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی بتوانیم شاهد امنیت پایدار در استان که دغدغه مردم است، باشیم و لازمه جلب اعتماد عمومی، تحقق امنیت و عدالت است.

 

کد خبر 942897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha