فعالیت جهادی دانشگاهیان برای دهه کرامت/ از پاسخ به شبهات تا تبلیغ مجازی دین

حجت‌الاسلام تقوی با تشریح برنامه‌های دانشگاه‌ها در دهه کرامت، گفت: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت‌ها را به صورت جهادی و مجازی دنبال می‌کنیم. پاسخ به شبهات ازجمله برنامه‌های دانشجویی این ایام است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های خبرگزاری شبستان، جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در بررسی برنامه نهادهای مختلف برای این ایام با حجت الاسلام  والمسلمین «علی تقوی»، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه های کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به بحران کرونا برنامه های دانشگاه ها به چه صورتی و با چه محورهایی برگزار می شود؟

 

به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه ها یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و ما اجتماعات دانشجویی نداریم؛ بر همین اساس نهاد رهبری با شیوع کرونا به دو صورت جهادی و مجازی فعالیت های خود را آغاز کرد. ما در بخش فعالیت های جهادی بلافاصله در همه استان ها، ستادی از نیروهای دفاتر نهاد رهبری تشکیل دادیم که این ستادها هم، ستادی تشکیل دادند که فعالیت های مربوط به دانشگاه ها و استان را بر عهده گرفتند. ما هم در معاونت های مختلف در ستاد از آنها پشتیبانی کردیم. همچنین ما یک سری فعالیت ها در بخش محتوا داریم که وظیفه ما در بخش محتوا پاسخگویی به شبهات وارده به کشورمان است. عمده شبهات، مربوط به تحقیقاتی است که دشمنان برای بد جلوه دادن وضعیت ایران انجام می دهند لذا این کار توسط دانشجویان در سایتی که زیرمجموعه نهاد رهبری است به صورت متمرکز انجام و در اختیار استان ها در سراسر کشور قرار می گیرد.

 

شما همه ساله در مناسبت های مختلف،مبلغان دینی به دانشگا ها اعزام می کردید امسال با توجه به بحران کرونا  در حوزه تبلیغ به چه صورتی ورود پیدا کردید؟

 

امسال به دلیل بحران کرونا دانشجویان در دانشگاه ها حضور ندارند. ما همه ساله در ماه مبارک رمضان در حوزه تبلیغ نزدیک به 500 مبلغ را به دانشگاه ها اعزام می کردیم ولی متاسفانه امسال به دلیل ویروس کرونا از حضور فیزیکی در دانشگاه ها معذور بودیم. با این اوصاف طبیعتا یا باید این فضای تبلیغی را تعطیل می کردیم که اصلا به صلاح نبود یا اقدام دیگری انجام می دادیم. بر همین اساس آمدیم در یک فرصت یک ماهه زیرساخت هایی را برای تبلیغ مجازی فراهم کردیم به طوری که روزانه نزدیک به 400 مبلغ بین 4 تا 10 ساعت با تشکیل گروه های مجازی در دانشگاه ها فعالیت های تبلیغی را آغاز و اقدامات خوبی را انجام دادند. گروه دیگری هم هستند که به صورت مجازی در سایت مربوط به نهاد رهبری به انجام فعالیت های دیگر مشغول می باشند.

 

برنامه های دهه کرامت در دانشگاه ها با چه محورهایی و در چه قالبی انجام می شود؟

 

ما در ستادهایی مانند دهه کرامت که بخشی از آن مربوط به دانشگاه ها می شود حضور داریم که مدیریت آنها با آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س) و آستان مسجد مقدس جمکران است. بیشتر برنامه های آنها با محوریت بحث کرامت صورت می گیرد که ما در همه این کارگروه ها عضو هستیم ولی به دلیل بحران کرونا عملا به صورت فیزیکی اتفاق خاصی رخ نداده است ولی با این حال ما برنامه ریزی های لازم را به مناسبت این ایام انجام می دهیم، در صورتی که زمینه فراهم بود و تعطیل هم نبود، ما برنامه های خود را هم در آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) و هم در آستان مسجد مقدس جمکران در بخش دانشجویی انجام می دهیم.

 

با توجه به بحران کرونا فعالیت های شما در فضای مجازی به چه صورت است؟

آموزش های مجازی ما متناسب با موضوعات روز، مطالب و محتوای سخنرانی ها و گفت و گوهای اساتید و کارشناسان فعال است. همه این مطالب در سامانه مجازی نهاد رهبری تحت عنوان «آموزش مجازی» که بزرگترین سامانه آموزش مجازی کشور است، بارگزاری می شود که مخاطبان زیادی هم دارد به طوری که در مدت یکی دو ماه اخیر نزدیک به دو میلیون بازدیدکننده داشته است، در حال حاضر هم که به دلیل بحران کرونا، دانشگاه ها در تعطیلی به سر می برند ولی از لحاظ محتوا و سخنرانی های اساتید بسیار متنوع بوده است. ما فعالیت های خود را بیشتر در بخش های مجازی متمرکز کردیم و منتظریم که ببینیم فضای حضوری دانشگاه ها به چه سمتی پیش می رود که برنامه های آینده خود را متناسب با آن برنامه ریزی کنیم.

 

برنامه های دهه کرامت آستان قدس رضوی با چه محورهایی انجام می شود؟

محور فعالیت های آستان قدس بیشتر حضوری است. با توجه به اینکه در حال حاضر، حرم ها بازگشایی شدند لذا مباحث مربوط به ولادت امام رضا (ع) و بحث کرامت که موضوعات محوری این ایام هستند به بخش دانشجویی ما واگذار می شود که در آنجا هم در فضای حضوری و هم در فضای مجازی فعالیت دارند. آستان قدس رضوی هم سامانه مجازی فعالی دارد که برنامه های خود را در آن انجام می دهد؛ ضمن اینکه بخش دانشجویی ما هم در فضای مجازی به صورت مستمر فعال هستند.

 

 

کد خبر 943004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha