اهل بیت(ع) اهل کرامت هستند/ عادت آنها احسان و فعل‌شان خیر است

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه اهل بیت(ع) اهل کرامت هستند، گفت: اگر می‌خواهیم رفتار اهل بیت(ع) را تحلیل کنیم، باید بدانیم فعل آنها خیر، عادت آنها احسان، سجیت‌شان کَرَم و شان آنها حق، رفتار و گفتار آنها بر اساس صداقت و مهربانی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سلسله ویبنارهای رضوی به مناسبت دهه کرامت هر شب ساعت 20 (به مدت 10 شب) از سوم تیرماه تا سالروز ولادت امام رضا(ع) با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

 

پنجمین وبینار تخصصی دهه کرامت، با حضور آیت الله دستغیب، تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) «شاهچراغ» و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، هفتم تیرماه برگزار شد.

 

حجت الاسلام دکتر «حبیب رضا ارزانی» در ویبنار روز هفتم تیرماه با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره که می فرماید: «وَ فِعلِکَم الخَیر وَ عَادَتِکُم الاِحسان وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ»، گفت: دهه کرامت دهه‌ای است که برای همه شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) در نقاط مختلف جهان، ایام ویژه‌ای محسوب می‌شود، زیرا که با ولادت حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده آغاز می شود و تا روز 11 ذی‌القعده مصادف با ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه اظهار کرد: در این 10 روز اتفاقات مبارکی در ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای شیعه و ممالکی که علاقه‌مندان و محبان اهل بیت(ع) در آن حضور دارند می افتد؛ اما سوال آن است که چرا اهل بیت(ع) این چنین جایگاه ویژه ای را دارند؟ در این میان یکی از مهمترین مسائلی که لازم است به آن پرداخته شود رفتار و سیره سجیه اهل بیت(ع) است.

 

وی تصریح کرد: در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «وَ فِعلِکَم الخَیر». ممکن است بگوییم شخصی انسان خَیِری است، برخی اوقات یا به کرات کار خیر را انجام دهد، اما در رابطه با اهل بیت(ع) مسئله این است که وجودشان خیر است و غیر از خیر از آن بزرگواران ساطع نمی شود.

 

 حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به کرامات اهل بیت(ع) گفت: ایثار و انقاق به دیگران نمونه های از کرامات این بزرگواران است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: حضرت فاطمه(س)، امیرالمومنین امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مصادیق بارز کریم هستند. در حالی که روزه بودند، اما وقتی که فقیر و مسکین به آنها مراجعه کردند، در حالی که گرسنه بودند، اما از آنچه داشتند، انفاق کردند و این معنی کرامت است و اهل بیت(ع) اهل کرامت هستند.

 

حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره همچنین آمده است: «وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ»، شان اهل بیت(ع) حق و حقیقت، صدق و رفق و مدارا است. اگر می خواهیم رفتار اهل بیت(ع) را تحلیل کنیم، فعل آنها خیر، عادت آنها احسان، سجیت آنها کرم و شان آنها حق، رفتار و گفتار آنها بر اساس صداقت و مهربانی است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد خود را به عنوان خلیفه الله بر دیگر انسان ها عرضه کند، مدل و الگویش باید اهل بیت(ع) باشد. در قرآن کریم نیز آمده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ»، یعنی اگر به دنبال اسوه و الگو هستید، بهترین الگو نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

کد خبر 943291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha