اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی هزینه شده در سد چری به ثمر نشست

فرماندار فاروج گفت: اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی هزینه شده برای طرح آبیاری نوین در اراضی پایاب سد چری ابتر باقی مانده بود که با اقدامات انجام شده، این رقم به ثمر نشست.

«مسعود صادق تیتکانلو» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: به رغم اجرای سیستم آبیاری نوین در سطح 700 هکتار از اراضی پایاب سد چری، مسدودیت حوضچه ها، مانع از بهره برداری بوده که نواقص تا هفته دولت برطرف می شود.

 

 

فرماندار فاروج با اشاره به امضا تفاهم نامه با شرکت آب منطقه ای استان برای برطرف شدن این مشکل بیان داشت: براساس این تفاهم نامه نیمی از هزینه ها از اعتبارات شهرستان و نیمی هم از منابع آب منطقه ای هزینه خواهد شد، تا نواقص برطرف شود.

 

 

وی گفت: جهاد کشاورزی در 700 هکتار از زمین های مستعد سد چری سیستم آبیاری نوین اجرایی کرده اما خراب بودن دریچه حوضچه ها، خرابی یا به سرقت رفتن شیرفلکه ها مانع از بهره برداری از این طرح بوده است.

 

 

صادق، بدون اشاره به رقم مورد نیاز برای برطرف کردن مسدودیت ها و خرید اقلام مورد نیاز گفت: برای اجرای سیستم نوین آبیاری در این 700 هکتار، 50 میلیارد ریال هزینه شده است.

 

 

پیشتر آب رودخانه چری با نهرهای سنتی به زمین های کشاورزی منتقل و زمین ها به روش غرقابی آبیاری می شد که بازده آبیاری از 35 درصد فراتر نمی رفت اما با بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی زمین های پایاب سد چری بازده آبیاری تا 90 درصد افزایش یافته است.

 

 

سد چری که توان تنظیم سالانه ۶ میلیون متر مکعب آب را دارد در 10 کیلومتری غرب شهر فاروج با هدف کنترل سیلاب های منطقه و تامین آب مورد نیاز کشاورزی ساخته شده و در سال 1377 به بهره برداری رسیده است.

کد خبر 943390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha