«نقالی علوی» و فیلم تأتر «یک شهر بی پرنده» سوژه استودیو هشت رادیو نمایش شد

برنامه زنده رادیویی «استودیو هشت» با حضور میهمانان به «نقالی علوی» و فیلم تأتر «یک شهر بی پرنده» پرداخت .

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در گفت و گو با استدیو۸ در مورد نقالی علوی گفت: از سال ۹۵ دفتری را در مرکز هنرهای نمایشی تحت عنوان دفتر تعزیه و هنرهای آیینی و نمایشی تاسیس کرده اند لذا اولین کاری که در آن سال انجام داده اند طراحی جشنواره نقالی علوی بود و ۴ دوره از آن را تا سال گذشته برگزار کردند امسال هم بخاطر شرایط کرونا با رعایت پروتکل های بداشتی و به صورت فضای مجازی برگزار کرده اند.

وی افزود: به هر حال نقالی و پرده خوانی جزء هنرهای نمایشی سنتی ایرانی است که سال ها مهجور واقع شده بود یا فراموش شده بود اما با این جشنواره ها دوباره احیا شد ، جشنواره نقالان علوی در ایام دهه ولایت و ایام عید غدیر برگزار می شود.
وی ادامه داد : این جشنواره باعث شد که اتفاقات خوبی رخ دهد به عنوان مثال در دور آخر ۲۰ نقل چاپ شده ، به اصلاح طومارهای نقالی که مشکل داشت پرداخته شده و کم کم دارند به سمتی می روند که طومارهای نقالی بر اساس نهج البلاغه نوشته شود و یک تحولی در طومار نویسی نقالی به لحاظ موضوعی و محتوایی ایجاد کنند که نقل ها سندیت تاریخی درستی داشته باشند و به فرهنگ و آیین قدیم به درستی پرداخته شود.
زارعی تأکید کرد: هدف دیگر این مرکز در این ۴ سال ، نقل شاهنامه و شاهنامه خوانی بود که متاسفانه به دلیل کرونا و اوضاع اقتصادی جامعه ، چون برگزاری جشنواره ها مستلزم هزینه هایی است ، امکان برگزاری جشنواره برای این مورد وجود نداشت اما شرایط کرونا باعث شد که به سمت فضای مجازی بروند و امکان برگزاری جشنواره فراهم شود و نزدیک به ۷۱۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ، در مرحله اول ارسال شد و در داوری اول ۳۱۳ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند
وی در ادامه افزود که ؛ این اتفاق ، اتفاق مبارکی بود و جشنواره اختتامیه خوبی برگزار شد. .
زارعی همچنین عنوان کرد : وقتی در آستانه برگزاری اختتامیه جشنواره بودند آقای بناساز تماس گرفتند و گفتند مدیر رادیو نمایش از این جشنواره مطلع شدند و از طرف ایشان اعلام کردند که اگر بشود سال آینده تفاهم نامه ای نوشته شود تا رادیو نمایش هم در این جشنواره مشارکت داشته باشد و حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی بتوانند مشترکا این جشنواره رادر زمینه شاهنامه خوانی و نقل شاهنامه برگزار کنند و حتی این امکان وجود دارد که بعدا در بحث نقل ادبی هم با هم مشارکت کنند
وی خاطرنشان کرد قرار است طی هفته آینده جلسه ای برگزار شود و در مورد این موضوع صحبت شود .
زارعی در مورد مراسم اختتامیه جشنواره نقش ها نیز گفت : این جشنواره در سه بخش ؛ کودک و نوجوان ، جوان و بزرگسال و هر کدام از این ها در بخش خانم ها و آقایان در ۱۲ بخش برگزیدگان را معرفی کرد و نفرات اول برگزیده هر بخش ، به نمایندگی از همه برندگان دعوت شدند و به آنها جایزه دادند و با یک جمع محدود ۳۰ نفر متشکل از هیئت داوران ، دبیران عینی و اجرایی و پیشکسوتان و برگزیدگان به مشهد رفتند و در جوار آرامگاه فردوسی اختتامیه را برگزار کردند و مردمی که برای بازدید از موزه فردوسی امده بودند به ایشان پیوستند و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر شدند. .
البته همه این موارد با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد .
چون نقالی و پهلوانی پیوندی دیرینه با هم دارند ، در این میان تجلیلی از پهلوانان نامی استان خراسان رضوی هم انجام شد. .
زارعی در آخر هم افزود که ؛ این جشنواره دو هدف دارد ، یک اینکه سال گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع شاعران یک دغدغه ای را مطرح کردند که زبان فاخر فارسی رو به فرسایش و نابودی است و همه آحاد جامعه فرهنگی باید از این مورد جلوگیری کنند و دوم اینکه پیوند بین اسطوره های دیروز مثل ابوالقاسم فردوسی با اسوه های امروز مثل حاج قاسم های سلیمانی ، شهید همت ها و پهلوانانی که امروز برای این مملکت جانفشانی می کنند و از آب و خاک و کیان ما دفاع می کنند ، است.
در ادامه ناصر آویژه بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با استدیو ۸ در مورد فیلم تئاتر یک شهر بی پرنده گفت: :
سایت تیوال ، نمایش یک شهر بی پرنده و نمایش پسر نیل که یک نمایش تاریخی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان است را کار می کند ، بازدید از این نمایش ها بد نبوده اما به هر حال باید تبلیغ به صورت شهری انجام شود درصورتیکه تبلیغ ها محدود هستند و در حد فضای مجازی هستند
وی ادامه داد : دو نمایش دیگر نیز در این بازه زمانی به نظر بازدید خوبی داشته اند مانند مش مش قلی خان و نمایش صندوقچه مروارید که اینها را نمایش نت پخش می کند .
آویژه تأکید کرد: به نظر می آید که نمایش نت به جهت اینکه به صورت تخصصی تر در پخش فیلم تئاتر کار می کند بازدید بیشتری دارد و این خیلی خوب است که یک مجموعه فقط به صورت تخصصی برای فیلم تئاتر کار می کند ، به نظر یک حرکت تازه ای است و این حرکت تازه نیاز به زمان دارد و عاملش هم خط شکن هایی مثل خودشان هستند مخصوصا در بخش کودک که به این شکل خاص نبوده است .
آویژه اظهار داشت که به صورت انحصاری جزء اولین هایی است که فیلم تئاتر کودک تولید کرده . تقریبا از سال ۸۶ که اولین فیلم تئاتر به نام مش مش قلی خان را تولید کرده در آن زمان این نمایش را به صورت فیزیکال ارائه می دادند و خیلی هم بازدید خوبی داشت و بعد زمانی که VOD بخاطر جریانات کرونا که بچه ها نمی توانند حضوری نمایش را ببینند ، این کار یک فرصت خیلی خوب است اما تا جا بیفتد زمان می برد .
آویژه در جواب این سوال که آیا بعد از عادی شدن شرایط و فعال شدن دوباره ، می شود مقوله فیلم تئاتر در حوزه کودک را ادامه داد ؟
گفت : بله ، چون همانطور که قبلا گفته شد در سال ۸۶ که DVD نمایش مش مش قلی خان را ارائه می دادند ، همزمان هم تئاترش در حال اجرا بود و هر دو کارکرد خودشان را داشتند و در حقیقت به صورت موازی کارایی خوبی داشتند .
وی افزود: حالا از فضای اینترنتی می شود استفاده کرد به این صورت که مثلا اگر تئاتری در حال اجرا است و اجرای آن تمام می شود همزمان می شود در فضای اینترنتی دیده شود . هم کسانی که نتوانستند کار را ببینند می توانند از این فضا استفاده کنند هم مخصوصا برای کودکان که دوست دارند چندبار یک نمایش را ببینند مفید است .
وی همچنین افزود برای ارتقای کیفیت وقتی کاری تمام می شود سعی می کنند دوباره استدیو بگیرند و از اول نمایش را تولید کنند. .
آویژه درپایان گفت : در این مدت تنها کاری که انجام داده گرفتن مجوز انتشار برای نمایشنامه های همسرشان ، خانم گیتا داوودی بود و در حال حاضر مشغول تولید یک مجموعه تلویزیونی هستند که در مورد شغل نوجوانان ، به نام کارستون است که یک میان برنامه است و قرار است در شبکه های مختلف پخش شود.

کد خبر 943472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha