کتابخانه‌های مساجد فضایی مناسب برای گذران اوقات فراغت در دوران کرونایی

فعالیت بیش از یک‌هزار کتابخانه مسجدی در مناطق مختلف استان اصفهان فاصله دسترسی به منابع کتابخوانی را کاهش داده است و در بهبود سرانه مطالعه استان مثمرثمر بوده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: هزار باب کتابخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان دسترسی عموم مردم به منابع کتاب را کاهش داده اند. کتابخانه های عمومی معمولا در مناطق شهری قرار گرفته اند و اهالی روستاها و مناطق مختلف شهری برای دسترسی به منابع کتابخوانی باید فاصله هایی را طی کنند و در برخی مواقع هزینه هایی به آن تحمیل می شود.


در شرایط فعلی کشور که شیوع بیماری کرونا مراقبت های خاصی را نیاز دارد طی مسیر نیز با مشکلات دیگری به جز هزینه و زمان روبرو شده و مردم روستاها برای غنی سازی اوقات فراغت کمتر می توانند از کتاب استفاده کنند. کتابخانه های مساجد در هزار منطقه از استان اصفهان این دغدغه و فاصله دسترسی به منابع کتاب را کاهش داده اند و با وجود توزیع کتاب ها در موضوعات مختلف در تامین کتاب برای مطالعه نقش مهمی داشته اند.


اگرچه تنوع موضوعات در حد و اندازه کتابخانه های عمومی نیست اما در تامین کتب در رشته های مختلف مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نقش خود را ایفا کرده اند. اگر فردی قصد مطالعه در اوقات فراغت داشته باشد می تواند با مراجعه به کتابخانه مسجد محل خود و کتابی را انتخاب و برای مطالعه آن را امانت بگیرد.


اهدا کتاب به این مراکز و حمایت شهرداری ها و دهیاری ها از کتابخانه مساجد موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و با چنین اقداماتی دسترسی برای مطالعه و افزایش سرانه این بخش را می توان تحقق بخشید.


*کتابخانه مساجد از مراکز فرهنگی فعال مناطق هستند


حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با اشاره به صدور مجوز برای هزار کتابخانه مساجد استان اصفهان گفت: در ۲ هزار باب کانون فرهنگی و هنری مساجد این استان کتاب وجود دارد ولی نزدیک به هزار کانون دارای کتابخانه مجهز به کتاب بیشتر و امکانات مطالعه ای هستند.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان درباره کتابخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهارداشت: نزدیک به هزار کتابخانه مسجد در استان اصفهان مجوز دارند که این مراکز دارای سالن مطالعه، میز مطالعه و بیش از سه هزار جلد کتاب هستند.


وی افزود: توزیع کتاب به این دسته از کتابخانه ها از ستاد کانون های مساجد کشور سالیانه انجام می شود و بخشی از منابع آن ها توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و خیرین تامین شده است.


وی معرفی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی و اهدا کتاب را از دیگر فعالیت های این مراکز علاوه بر امانت دهی کتاب بیان کرد.


نیستانی ادامه داد: کتابخانه مساجد دسترسی برای دریافت کتاب را تسهیل کرده و در بسیاری از مناطق روستایی توسعه فرهنگ مطالعه و دسترسی به کتاب توسط کانون ها انجام شده است.


*حمایت از کتابخانه مساجد به توسعه فرهنگ مطالعه کمک می کند

«فرامرز رادمنش» با اشاره به فعالیت کتابخانه مساجد اظهارداشت: این مراکز دسترسی به کتاب را تسهیل و با برگزاری فعالیت های فرهنگی فرهنگ مطالعه پیشرفت داشته است.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر افزود: حمایت از کتابخانه مساجد توسط خیرین و عموم مردم با اهدا کتاب به توسعه این مسیر دانایی مهم و کارآمد است.


وی ادامه داد: تامین کتاب در مقاطع مختلف سال متناسب با نیاز جامعه در فرهنگ سازی موثر است.


رادمنش اضافه کرد: از منابع کتاب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کانون های مساجد، اهدا کتب به این مراکز فرهنگی صوزت می گیرد.


مردم به تنوع کتاب در کتابخانه مساجد اعتماد کنند
«اکبر مهدی زاده» با اشاره به وجود کتاب های متنوع در کتابخانه مساجد اظهارداشت: کتابخانه های مساجد در موضوعات مختلف دارای کتاب هستند ولی امکان یافتن کتاب مناسب برای افراد با سلیقه های مختلف وجود دارد.


مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی تیران افزود: تنوع و تعداد بالای کتاب های مذهبی در کتابخانه مساجد نسبت به سایر موضوعات به دلیل ماهیت این مراکز است و همواره وجود تعداد زیاد کتاب در موضوع دینی از کتابخانه مساجد نورد انتظار بوده است اما در عناوین درسی، اجتماعی، خانواده و داستان هم این تنوع را می توان مشاهده کرد.


وی ادامه داد: توزیع کتاب از سوی ستاد کانون های مساجد و اهدا کتاب توسط مردم در تغذیه منابع این دسته از کتابخانه ها لازم است.


مهدی زاده اختصاص سرانه ای برای تامین کتاب توسط شهرداری و دهیاری ها به کتابخانه مساجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوراهای اسلامی با تصویب قانون و ارایه مصوباتی به این موضوع کمک کنند و البته مدیران کانون های مساجد نیز باید تحقق چنین برنامه ای را مطالبه کنند.


وی خاطرنشان کرد: اهدا کتاب توسط مردم یک فرصت خوب برای افزایش میزان منابع کتابخانه ها است و این موضوع به جذابیت موضوعات کتاب نیز کمک می کند.


*دسترسی کتاب برای کودکان تسهیل بشود


یکی از نمازگزاران مسجد نورباران اصفهان، ایجاد فضای مطالعه و کتاب برای کودکان برای جذب به مسجد و توسعه فرهنگ مطالعه را پیشنهاد داد.


«مریم کلاهدوزان» افزود: کودکان در محیط مطالعه و کتابخانه کودک علاوه بر اینکه مانع عبادت والدین نمی شوند، برای حضور در مسجد و مطالعه کتاب نیز علاقمند خواهند شد.


این‌ مادر که دغدغه حضور فرزند خود در مسجد را داشت، یادآورشد: به طور حتم خانواده ها در تامین کتاب بخش کودک کتابخانه مساجد همکاری و مساعدت می کنند.

 

کد خبر 943507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha