نظام ما از ناحیه هنر آسیب پذیر است

حداد عادل با بیان اینکه باید در عرصه هنر جهش تولید داشته باشیم، گفت: ما از ناحیه هنر در جمهوری اسلامی آسیب پذیریم و آسیب زیادی دیده ایم.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  غلامعلی حداد عادل امروز هشت تیر در مراسم تودیع و معارفه حوزه هنری که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، گفت: حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است. در دی ماه 57 که احتمال پیروزی انقلاب قوت گرفته بود هر کس به این فکر می کرد که بعد از پیروزی چه باید کرد. در آن زمان می شنیدیم که باید تدبیری برای امور هنری شود.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در آن زمان شنیدیم که مقام معظم رهبری و چند نفر دیگر از جمله دکتر طاهره صفارزاده و امیرحسین فردی اندیشه تاسیس حوزه هنری را مطرح کردند. این حوزه مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی کارش را شروع کرد و در این 41 سال انبوهی از آثار هنری در زمینه های مختلف را تولید کرده و نیروهای بسیاری در این مرکز تربیت شدند.

 

وی با بیان اینکه حوزه هنری رویش های زیادی و همچنین ریزش های اندکی داشته است، عنوان کرد: هنر از ذات و سرشت بشر جدا نیست. بشر خدایی است و خدا جمیل است. خدا انسان را به فطرت الهی آفریده و انسان از هنر جدا نیست. کارهای خدا نیز هنری نیست، به عنوان مثال صفات جلال را به مرد و صفات جمال را به زن داده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حقیقت بر بال هنر پرواز می کند، بیان کرد: خدا برای تبلیغ حقیقت هنر را بهترین ابزار دانسته است. انسان چه فردی و چه اجتماعی بدون هنر نمی تواند زندگی کند. هر جامعه ای به هنر نیاز دارد همان گونه که به آب و غذا نیازمند است و این مسئله باید مورد توجه مدیران ما قرار گیرد.

 

حداد عادل با بیان اینکه هنر لازمه زندگی است، خاطرنشان کرد: ما در شادی و غم و حماسه و جنگ به هنر نیاز داریم. هنر همراه همه چیزها است. هر امری در زندگی می تواند هنری باشد یا نباشد. همه حکومت ها اعم از دینی و غیر دینی باید برای ایجاد آثار هنری تدبیر داشته باشند. تولیدات هنری در جمهوری اسلامی باید منطبق بر ضوابط شرعی باشد. اگر تولید هنری نکنیم، جامعه به سمت تولیدات هنری جوامع دیگر می رود.

 

وی خاطرنشان کرد: ما به دلایل تاریخی از مشروطه به بعد در عرصه هنر ضعیف بودیم. به علت بهت زدگی در مواجهه با فرهنگ غرب دست و پای خود را گم کردیم. ما از ناحیه هنر در جمهوری اسلامی آسیب پذیریم و آسیب زیاد دیده ایم. با توجه به نامگذاری امسال باید در عرصه هنری جهش تولید داشته باشیم.

 

این نویسنده و استاد دانشگاه با بیان اینکه حوزه های علمیه باید به کمک حوزه هنری بیایند، عنوان کرد: مسئولان فرهنگی ما باید قبول کنند که همه افراد جامعه مثل آنها فکر نمی کنند. بر این اساس باید برای همه افراد آثار هنری تولید کنیم. فقه اسلامی قبل و بعد از انقلاب اسلامی مانند گیاهی است که در سایه بوده و به آفتاب آمده و رشدش چند برابر شده. حوزه هنری باید عهده دار تولید نمونه های فاخر هنری باشد و برای سایر بخش های هنری الگوسازی کند. اگر در زمینه انواع هنر چاره اندیشی نکنیم، انقلاب اسلامی از این ناحیه ضربه می خورد.

کد خبر 943613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha