کرم و بخشش در رفتار امام رضا(ع) نمود عینی داشت/ثواب مخفی کردن نیکی به دیگران

حجت‌الاسلام آفتاب حيدر روش امام هشتم شیعیان را برمبنای کرامت دانست و گفت: امام رضا(ع) با افضل ترین و پرجودترین، متواضع ترین، باوقارترین، با تقواترین فرد زمان خود بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سلسله ویبنارهای موضوعی با محوریت دهه کرامت هرشب ساعت 20( به مدت 10 شب) از سوم تیرماه  با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

 

ششمین وبینار تخصصی دهه کرامت، یکشنبه شب، 8 تیر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «آفتاب حیدر»، رئیس مرکز اهل بیت علیهم السلام آفریقای جنوبی و «عبدالرشید یوسف» استاد دانشگاه و مبلغ در آفریقای جنوبی برگزار شد.

 

حجت الاسلام« آفتاب حیدر» در ویبینار روز هشتم تیرماه با اشاره به فلسفه دهه کرامت گفت: ایام دهه کرامت به برکت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) نامگذاری شده است. به برکت این ایام از خداوند متعال می خواهیم که به حق کریمان اهل بیت(ع) به بشریت نظر لطف داشته باشد و بشریت را از تهدید عجیب ویروس کرونا نجات دهد.

 

وی با اشاره به کرامات، بخشش و وجود اهل بیت(ع) بیان کرد: اهل بیت(ع) دریای فضل و کرم هستند که پایانی ندارد و دوست و دشمن در مقابل آنها حرفی ندارند.  از احمد بن ابی نصر بزنطی نقل شده است که روزی به خدمت امام جواد(ع) رسید و فرمود:« گروهی از معاندان شما می گویند مامون پدر شما را «رضا» نامید چون برای ولایت عهدی او راضی شد. امام جواد(ع) فرمود: به خدا قسم دروغ می گویند، بلکه خدای متعال او را رضا نامید زیرا او پسندیده خدا بود . بزنطی سوال کرد که آیا دیگر اجداد شما چنین نبودند؟ امام جواد(ع) فرمود: بلی و بزنطی گفت که چرا میان همه آنها او را رضا نامیدند؟ و حضرت گفت به دلیل آنکه مخالفان از دشمنان و موافقان از دوستانش از او راضی بودند. به همین جهت او را رضا نامیدند.

 

رئیس مرکز اهل بیت علیهم السلام آفریقای جنوبی خاطر نشان کرد: عموم تاریخ نگاران نوشته اند که امام رضا(ع) با افضل و پرجودترین زمان، متواضع ترین شخص عصر، باوقارترین، با تقواترین و معروف به یتیم نوازی و بخشندگی بودند و هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد و هیچ کس را نمی رنجاند و همواره به عهد وفادار و حاجت همه را برآورده می کرد و همه از حضرت راضی بودند و با زیردستان بر سر یک سفره غذا می خورد.

 

حجت الاسلام آفتاب حیدر روش امام هشتم شیعیان را بر محور کرامت دانست و گفت: رویه  کرم و بخشش در اهل بیت(ع) بویژه در امام رضا(ع) نمود داشته است و امام رضا(ع) توجه به کرامت ذاتی انسان‌ها داشت به طوری که از «یسع بن حمزه» نقل شده است که که امام رضا(ع) در مجلسی با جمعیت فراوانی از مردم حضور داشت و به سوالات آنان در مورد حلال و حرام پاسخ می داد که ناگهان مردمی بلندقامت و گندم گون وارد مجلس شده و از عرض ارادت خود به پدر و اجداد ثامن الحجج(ع) صحبت کرد و گفت: در سفر حج پول هایم تمام شد و خرج راه ندارد، اگر این امکان وجود دارد خرج راه به من بدهید که خداوند مرا از نعمت هایش بهره مند کرده است، زمانی که به وطن بازگردم به همان اندازه از طرف شما صدقه می دهم چراکه خود مستحق صدقه نیستم.امام رضا(ع) در پاسخ به آن فرمود: بنشین. خداوند به تو لطف کند. در ادامه حضرت رو به مردم کرد و به سوالات آنها پاسخ گفت تا زمانی که همه رفتند و تنها چند نفر از جمله آن مرد در مجلس حاضر بودند، امام هشتم(ع) در این لحظه به آن مرد فرمود منتظر من باش و داخل خانه تشریف برد، بعد از مدتی از پشت در آن مرد را صدا زدند و بدون اینکه از پشت در بیرون بیاید مبلغی به آن مرد داد و فرمود: این دینارها را بگیر و خرج راهت را با آن تامین کن، این مبلغ برای خودت باشد و نیازی نیست که از طرف من صدقه بدهی. بعد فرمود: برو که نَه تو مرا ببینی و نَه من تو را ببینم. مسافر به این شکل مبلغ را گرفت و رفت. در این لحظه سوال کردند: فدایت گردم که عطا کردی و مهربانی فرمودی، ولی چرا هنگام پول دادن به مسافر، خود را نشان ندادی؟ که حضرت فرمود:«از آن ترسیدم که شرمندگی سؤال را در چهره او بنگرم از این رو که حاجتش را برمی آورم.

 

رئیس مرکز اهل بیت علیهم السلام آفریقای جنوبی تصریح کرد: کسی که حسنه خودش را مخفی می دارد، معادل 70 حج ثواب دارد وکسی که گناه خودش را آشکار کند از سوی خدا طرد شده و کسی که گناهش را می پوشاند در صورت توبه مورد آمرزش خدا قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 943739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha