جولان کرونا در گنبدکاووس/ سرخی صورت گلستان از شیوع کرونا

کرونا موجب شد نیمی از شهرستان های گلستان در وضعیت قرمز قرار بگیرند و در حال حاضر ۴۷۰ بیمار در استان بستری هستند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ افزایش بیماران کرونا و پر شدن ظرفیت تخت های بیمارستانی در شهرستان گنبدکاووس باعث تشکیل جلسه اضطراری ستاد کرونا در امروز (دوشنبه ۹ تیر) شد.

 

در این جلسه 20 محدودیت جدید اعلام شد که به دلیل شرایط خاص که گنبدکاووس دارد این محدودیت ها تا پایان تیر ماه سالجاری تداوم خواهد داشت.

 

*وجود ۲۳۰ بیمار بستری در گنبدکاووس

به گفته «فرهاد مزیدی»، رئیس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس روزانه 30 تا 50 بیمار حاد تنفسی از مراکز درمانی شهرستان گنبدکاووس مرخص می شوند اما در حال حاضر 230 نفر در مراکز درمانی گنبدکاووس بستری هستند.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ادامه داد: البته همه این بیماران برای شهرستان گنبدکاووس نیستند و بخشی از آنها به دیگر شهرستان های همجوار تعلق دارند.

 

مزیدی بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا مردم باید پروتکل های بهداشتی را در شهرستان گنبدکاووس بیش از گذشته رعایت کنند.

 

*عدم ارائه خدمات دولتی به افراد فاقد ماسک در گنبدکاووس 

همچنین «عبدالقدیر کریمی» فرماندار گنبدکاووس نیز ابراز داشت: تخت های بستری بیمارستان های گنبدکاووس با افزایش شیوع ویروس کرونا در این شهرستان در حال تکمیل است.

 

فرماندار گنبدکاووس تصریح کرد: بر این اساس امروز(دوشنبه 9 تیر) جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا در شهرستان تشکیل شد و محدودیت های جدیدی را اعمال کردیم که تا پایان تیرماه لازم الاجرا است.

 

کریمی افزود: یکی از مصوبات ما عدم ارائه خدمات دولتی به افراد فاقد ماسک است و افرادی که در این زمینه تخلف کنند با آنها برخورد خواهیم کرد.

 

وی گفت: با استفاده از هفت دستگاه خودرو مجهز به سیستم صوتی در سطح شهرستان، مردم را نسبت به اقدامات پیشگیرانه آگاه می کنیم.

 

فرماندار گنبدکاووس یادآور شد: افزایش شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی از نظر تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستانی به وجود آورده و مردم باید در زمینه کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا همکاری کنند.

 

 «سید خسرو خلیلی»، دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس نیز از تشکیل پرونده برای اصناف متخلف که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند خبر داد.

 

دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس ادامه داد: براساس اعلام نظر بهداشت، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف جرم علیه بهداشت عمومی تلقی می شود و دستگاه قضایی در شهرستان گنبدکاووس با متخلفان برخورد می کند.

 

استاندار گلستان نیز با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در روزهای گذشته از وضعیت بیمارستان 12 دی گنبدکاووس بازدید کرد.

 

*بیشتر بیماران با علائم کرونا در شرق گلستان بستری هستند

«هادی حق شناس» در خصوص آخرین وضعیت کرونا در گنبدکاووس گفت: در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا اوج مبتلایان به کووید19 در گرگان بود و در شرق مبتلایان کمتری داشتیم.

 

استاندار گلستان ادامه داد: به دلایل مختلف با شیوع ویروس کرونا در شرق به ویژه روستاهای گنبدکاووس رو به رو هستیم و تاکید ما بر این است که مسائل و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

 

حق شناس افزود: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی منجر به افزایش شیوع ویروس کرونا شده است و با وجود میل باطنی مجبور هستیم که محدودیت ها را افزایش دهیم.

 

وی بیان کرد: میزان بستری بیماران حاد تنفسی با علائم کرونا در استان به 80 تا 90 رسیده است و این میزان یک سوم اوج شیوع این بیماری اسفند ماه ۹۸ است اما تفاوت آن در این است که بیشتر این بیماران در شرق استان بستری هستند.

 

استاندار گلستان ابراز داشت: فرمانداران شرق استان محدودیت ها را اعمال می کنند و درخواست داریم مردم این شهرستان ها به احترام پزشکان و کادر درمانی مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

 

حق شناس افزود: هیچ مشکل و محدودیتی برای جذب پرستار در بیمارستان های گنبدکاووس وجود ندارد و مجوز لازم برای جذب بخشی از نیروی خدماتی صادر شده است.

 

وی گفت: هیچ محدودیتی برای استفاده از گان و ماسک وجود ندارد و لوازم شخصی برای پرسنل و پزشکان تأمین می شود.

 

*کلاله، علی آباد کتول و آق قلا در آستانه وضعیت قرمز کرونا قرار دارند

«سراج الدین عارف نیا» نیز در این باره می گوید: وضعیت کرونا در گنبدکاووس باعث شده بیمارستان ها به مرز اشباع برسد و مجبور هستیم به شهرستان های مجاور اعزام کنیم.

 

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در شهرستان هایی مانند کلاله، آق قلا و علی آبادکتول بار فزاینده ای را شاهد هستیم.

 

عارف نیا افزود: مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بار بستری بیماران کاهش یابد.

 

گفتنی است؛ بر اساس آخرین آمار 470 بیمار با علائم کرونا در بیمارستان های گلستان بستری هستند و 20 درصد از این بیماران حالت وخیمی دارند و در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

 

شیوع مجدد ویروس کرونا باعث شده است که نیمی از شهرستان های استان گلستان در وضعیت قرمز به سر ببرند.

 

ویروس کرونا از روز نخست اسفندماه ۹۸ مهمان مردم استان گلستان است و هنوز تلاش های مسئولان استان برای کنترل این ویروس چینی به ثمر ننشسته است.

 

آنچه مسلم است کنترل و کاهش بار مبتلایان به کووید19 در جامعه به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بر می گردد.

 

گرچه مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی موجب شده که قرنطینه خانگی برای مقابله با کرونا آنگونه که باید اتفاق نیفتد اما در فضای عموم جامعه برای آنکه مردم خود را از این ویروس حفظ کنند باید از ماسک استفاده کنند.

 

کد خبر 943973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha