نگاهی به زندگی و فعالیت های آیت الله قائمی آبادان «مستندفرهنگ»

برنامه «مستند فرهنگ» با نگاهی به زندگی و فعالیت های چهره های تاثیرگذار انقلاب؛به معرفی آیت الله قائمی آبادان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ برنامه «مستند فرهنگ» رادیو فرهنگ با موضوع زندگی و فعالیت های چهره های تاثیرگذار انقلاب؛پخش می شود امروز به معرفی و بررسی زندگی و فعالیت های آیت الله قائمی آبادان می پردازد .


در این برنامه با نگاهی به زندگی آیت الله قائمی سبک زندگی ایشان بیان شده و با بررسی فعالیت های ایشان نقشی که در انقلاب اسلامی داشتند تشریح می شود.
آیت‌الله حاج شیخ عبدالرسول قائمی،متولد دهم اسفند ۱۲۷۵ ﻫ ش در دیزیچه اصفهان در سال ۱۳۱۵ ﻫ .ش در اوج خفقان رضاخانی که حتی منبر رفتن نیز ممنوع شده بود، جهت تبلیغ به آبادان رفت و چند ماهی را مخفیانه، بدون استفاده از لباس روحانیت به ارشاد مردم پرداخت.
در برنامه «مستند فرهنگ» امروز اقدامات آیت‌الله قائمی در آبادان پیش از شروع نهضت امام ،مبارزه با کسروی‌گرایی، تشکیلات بهائیت و حزب توده در آبادان،دفاع از نهضت ملی شدن نفت ، ارتباط با شهید حجت‌الاسلام سید نواب صفوی و فدائیان اسلام و تشکیل پلیس مردمی در آبادان که از اقدامات وی است بیان می شود و در ادامه فعالیت‌های سیاسیو فرهنگیر آیت‌الله قائمی در دهه ۴۰ و ۵۰ بررسی می شود.
شنونگان برنامه «مستند فرهنگ» همچنین با سرفصل هایی چون کمک در برقراری ارتباط با امام پس از تبعید ایشان،تلاش برای تثبیت مرجعیت امام خمینی(ره)، برگزاری جلسات هفتگی روحانیون آبادان و نقش آیت‌الله قائمی در حوادث پس از شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در زندگی این بزرگوار آنا می شوند.
از جمله اقدامات فرهنگی و اجتماعی آیت‌الله قائمی در آبادان را نیز می توان ساخت مساجد متعدد در آبادان و تأسیس مدرسه علمیه آبادان و یتیم خانه (دارالایتام) برشمرد.
آیت‌الله‌ قائمى در سال ۱۳۶۰ پس از سالیانی دراز به اصفهان بازگشت و ۱۲سال در مسجد باب‌الرحمه به برپایى نماز جماعت و تفسیر قرآن پرداخت. سرانجام این عالم ربانى پس از عمری خدمت به اسلام و مسلمین، در سحرگاه روز پنج‌شنبه بیست و دوّم شعبان ۱۴۱۴ ﻫ ق مطابق با چهاردهم بهمن ۱۳۷۲ﻫ ش در سن ۹۷ سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت
برنامه «مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که ساعت۱۸:۳۰ با محوریت بررسی زندگی افراد تاثیرگذار در انقلاب اسلامی و نقش فرهنگی هرکدام از آنها روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

کد خبر 944345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha