جوامع توسعه‌ یافته مشکلات خود را از طریق آموزش حل می کنند

موحدی زاده گفت:جوامع توسعه‌یافته و یا توسعه‌گرا همیشه در تلاش‌ هستند مشکلات و مسائل خود را از طریق آموزش به عنوان سنگ زیرین جامعه رو به رشد حل نمایند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حمید رضا موحدی ‌‌زاده» امروز (۱۱ تیر) در جمع خبرنگاران گفت: جوامع توسعه‌یافته و یا توسعه‌گرا همیشه در تلاش‌ هستند مشکلات و مسائل خود را از طریق آموزش به عنوان سنگ زیرین جامعه رو به رشد حل نمایند، ما نیز باید بدانیم ذهن توسعه‌یافته نیاز به آموزش دارد، پس اگر بخواهیم شهروندان رفتار مناسب شهروندی از خود بروز دهند حتماً نیاز به آموزش و فرهنگ شهروندی داریم.

 

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: طبیعتاً در شهری سه و نیم میلیون نفری اموری مانند تردد در خیابان‌ها، آپارتمان‌نشینی، ترافیک، نظافت عمومی، استفاده از خدمات عمومی، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و مسائلی از این‌ دست نیازمند آموزش است تا شهروندانی از فرهنگ‌ها و اقشار مختلف آن را آموخته و بدان عمل کنند و شکل جامعه مدنی و شهرنشینی به خود بگیرند.

 

موحدی‌‌زاده گفت: هرچند شهرداری ‌مشهد فضاهایی از جمله فرهنگسراها را برای انتقال آموزش‌های مورد نیاز شهروندی در اختیار دارد اما نیاز و ضعف بزرگ حوزه آموزش شهرداری و مدیریت شهری، نبود کادر و مربی حرفه‌ای آموزش در موضوعات شهروندی است.

 

وی ادامه داد: با این وصف حوزه آموزش فرهنگ شهروندی باید از کلان آموزش کشور سرچشمه گرفته و در صنعت آموزش به آن توجه شود، اما وقتی ‌که به‌طور تخصصی اقدام به اجرای برنامه‌‌های این زمینه می‌نماییم شهرداری و ظرفیت‌های آن می‌تواند ظرف اجرای چنین برنامه‌هایی تلقی شود.

 

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود:  با این مشکلاتی که برشمرده شد طبیعی است که در مدیریت شهری نیز سیاست مدونی برای اجرای برنامه‌های مفید و عینیت بخشی برونداد بهینه آن وجود نداشته باشد. ازاین‌رو بودجه‌های آموزشی در حوزه مدیریت شهری یا با کاربردهای غیراستاندارد و غیرکاربردی به هدر رفته یا در امور غیر آموزشی هزینه می‌شود.

 

موحدی زاده خاطرنشان کرد: دلیل اصرار ما بر امر آموزش آن است که حقوق مردم و شهروندان باید آموزش داده شود، این حقوق نبایستی نادیده گرفته شود، اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند خود می‌توانند از آن دفاع کرده و کسی نمی‌تواند حق آن‌ها را پایمال کند.

 

وی تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی نیز اولویتی است که باید به مردم انتقال یابد، نحوه مشارکت و دخالت در امور اجتماعی، نحوه مطالبه حقوق، نحوه محاسبه پرداخت عوارض و مطالبه گری در ازای آن، نحوه درست استفاده از امکانات شهری نیازمند آموزش مهارت‌های لازم است، هرچه شهروندان ماهرتر شوند به کسی اجازه نخواهند داد حقوق اساسی آنها را در زندگی شهری نقض کند.

 

 

کد خبر 944773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha