پیمانکار طرف قرارداد شرکت واحد تبریز حقوق کارگران را طبق قانون پرداخت نمی‌کند

غنی زاده گفت: موضوعی که اخیرا در ارتباط با حقوق ۷۰۰ هزار تومانی کارگران مطرح شده، ارتباطی به شرکت واحد ندارد و مربوط به پیمانکار طرف قرارداد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «ایمان غنی زاده» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌ها در فضای مجازی اظهار داشت: این که گفته می شود کارگرانی با حقوق ۷۰۰ هزار تومانی در این شرکت مشغول به کار هستند، به هیچ عنوان صحت ندارد و همه نیروهای تحت قرارداد مستقیم با شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه بر اساس قانون کار در این شرکت فعالیت می کنند و حقوق و مزایا می گیرند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ادامه داد: موضوعی که اخیرا در ارتباط با حقوق ۷۰۰ هزار تومانی کارگران مطرح شده، ارتباطی به شرکت واحد ندارد و مربوط به پیمانکار طرف قرارداد(شرکت ایمن مکان مهران) است. کنترل و شارژ مسیر بی آر تی به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شده و نحوه همکاری کارگران این مسیر با شرکت طرف قرارداد، ارتباطی با شرکت واحد ندارد.

وی افزود: احتمالا این شرکت بخواهد برای کاهش میزان پرداخت حقوق، از بازنشسته ها استفاده کند و یا از یک نفر بجای دو نفر کار بگیرد که این موضوع مربوط به خود کارگر و پیمانکار است. البته ما به عنوان شرکت واحد اتوبوسرانی، نمی توانیم در امور شرکت دیگری دخالت کنیم چراکه خود شرکت مذبور، یک پیمانکار خصوصی است و برای خودش هیئت مدیره دارد.

غنی زاده ادامه داد: اگر حتی یک مورد کارگر طرف قرارداد مستقیم با شرکت واحد وجود داشته باشد که نحوه فعالیت او و میزان دریافت حقوق و مزایایش مغایر با قانون کار باشد، من حاضرم در هر جایی پاسخگو باشم اما من نمی توانم در کار پیمانکار دخالت کنم؛ این همکاری بصورت حجمی به پیمانکار خصوصی داده شده است و خود پیمانکار تصمیم می گیرد که چند نفر را با چه شرایطی به کار بگیرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: ما به عنوان یک نهادی که دولتی حساب می شود، تابع قانون کار هستیم و اداره کار نیز بر این موضوع نظارت دارد و نمی توانیم به کارگری که با ما قرارداد مستقیم دارد، پولی کمتر از قانون کار بدهیم.

وی تصریح کرد: از زمانی که به شرکت واحد اتوبوسرانی آمده ام، تلاشم این بوده که در کنار مدیریت و کاهش هزینه ها، امور این شرکت را شفاف سازی کنم و هیچ کاری بدون رعایت قانون انجام نشود.

غنی زاده ادامه داد: خدمات شارژ و کنترل بلیت مسیر بی آر تی از حدود ۹ سال گذشته و پیش از زمان تصدی گری بنده در شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه به صورت حجمی از طریق برگزاری مناقصه و مزایده و ترک مناقصه به شرکت پیمانکار «ایمن مکان مهران» واگذار شده است.

وی اظهار داشت: شرکت پیمانکار نیز برای کسب منافع بیشتر یا جلوگیری از ضرر و زیان خود، حق و حقوق کارگران این مسیر را بر اساس قانون کار پرداخت نکرده و موجب تضییع حقوق این افراد شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ نفر از کارگران این شرکت برای احقاق حقوق خود به اداره کار شکایت کرده اند، گفت: مرجع رسیدگی به این موضوع در صلاحیت اداره کار بوده و ما نیز از این طریق پیگیر مطالبات کارگران هستیم.

غنی زاده، افزود: با توجه به اتمام قرارداد حجمی شرکت مذکور در اسفند سال گذشته، اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه و مزایده جدید انجام شده و در روزهای آینده شرکت برنده مشخص می شود و در شرایط عمومی مناقصه آن قید شده که حق و حقوق کارگران باید طبق قانون کار پرداخت شود و نواقص قرارداد گذشته در آن برطرف شده است.

 

واریز کمک نقدی معیشتی به حساب کارگران و رانندگان شرکت واحد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حدود ۴۵ روزه خدمات اتوبوسرانی و بیکاری رانندگان و کمک رانندگان ناوگان بخش خصوصی و کارگران فروش و شارژ کارت بلیت، با حمایت اعضای شورای اسلامی و شهردار تبریز ۵۰۰ هزار تومان به حساب ۷۵۱ نفر از آنان واریز شد.

غنی زاده، با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۴۰ راننده و کمک راننده در ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه به مردم خدمات ارایه می کنند، ادامه داد: برای سایر کارکنان ناوگان بخش خصوصی و کارگران فروش و کنترل کارت بلیت مسیر تندرو مشمول دریافت کمک هزینه معیشتی که مدارک آن ها ناقص است پس از تکمیل مدارک، این کمک هزینه به حساب آن ها واریز می شود.

وی ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا تمامی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل مسافری درون شهری روزانه ضدعفونی و بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آن ها نظارت و بر آن تاکید شده و این کار همچنان ادامه دارد.   

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با اشاره به اقدامات و برنامه های این شرکت برای هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی، گفت: تعمیرگاه این شرکت و ۲۰ ایستگاه اتوبوس نیز در سطح شهر به صورت پایلوت هوشمند شده و اتوبوس ها و ۵ پایانه مسافری نیز هوشمندسازی می شود.  

غنی زاده، ادامه داد: برای حمایت و پشتیبانی از بهره برداران و شرکت های حمل و نقل درون شهری بخش خصوصی تسهیلات ویژه بانکی با همکاری بانک شهر اعطا می شود و میزان این تسهیلات برای هریک از بهره برداران و شرکت های تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه از سوی بانک مشخص می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۶۸ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی این شهر و حومه وجود دارد، گفت: عمر این ناوگان از استاندارد بالا بوده و میانگین عمر آن ۱۰ سال است. ۸۱ درصد از ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه در بخش خصوصی فعالیت دارند و میانگین عمر ناوگان دولتی این شرکت ۷ سال و میانگین ناوگان بخش خصوصی ۱۱ سال است.

کد خبر 945030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha